۳۰ میلیارد دلار ظرفیت همکاری مشترک تهران-آنکارا

اسحاق جهانگیری: حجم مبادلات تجاری باید تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد و برای تحقق این امر لازم است موانع موجود شناسایی و رفع شود

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، میزبانی اتاق ایران برای نشست فعالان اقتصادی ترکیه را نشان‌دهنده این دانست که بخش خصوصی در دو کشور ایران و ترکیه میدان دار توسعه‌ همکاری ها خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز وی با بیان اینکه ایران و ترکیه دو کشور بزرگ و تاثیر گذار در همسایگی یکدیگر هستند، گفت: روابط خوب و روبه رشد دو کشور می تواند در سرنوشت منطقه تاثیر گذار باشد.

 جهانگیری افزود: ما باید هم به توسعه روابط دو جانبه بیاندیشیم و هم به حل مشکلات منطقه فکر کنیم و به عنوان دو کشور بزرگ اسلامی در جهان امروز تاثیر بگذاریم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دو کشور با اتکاء بر مشترکات بسیار زیاد تاریخی فرهنگی و دینی می‌توانند گام‌های بلندی برای توسعه روابط بردارند، گفت: در سال‌های گذشته هدف‌گذاری 30 میلیارد دلاری برای مبادلات تجاری دو کشور شده بود، اما به دلایل متعددی مانند تحریم ها، روابط آنگونه که باید توسعه نیافت و سطح روابط ما در سال 2015 نسبت به سال 2014 و 2013 کاهش یافت و حال باید گام های اجرایی برای رسیدن به این هدف برداریم.

جهانگیری با اشاره به توافق در مذاکرات ایران و کشورهای 1 + 5 و رفع تحریم ها گفت: ترکیه در دوران تحریم و در طول مذاکرات همراه ملت ایران بوده‌ و نقش تاثیر گذاری داشته و حال در دوران پساتحریم، ما این کشور را را فراموش نکرده‌ایم.

وی گفت: ایران با داشتن نیروی جوان تحصیل کرده بسیار، منابع طبیعی فراوان، موقعیت جغرافیایی مطلوب، سابقه صنعتی مطلوب، برای نقش آفرینی در سطح بین المللی بسیار آماده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در ایران باید سالی یک میلیون شغل برای فارغ‌التحصیلان خود ایجاد کنیم، گفت: برای تحقق این امر به شرکای مطمئن در سطح جهانی نیاز داریم و چه سرمایه گذارانی مطمئن تر از ترکیه که فرهنگ مشترک با ایران دارند.

 جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم طراحی نقشه راه تجاری تأکید کرد و گفت: باید با سرعت حجم مبادلات را افزایش دهیم.

وی افزود: البته مشکلاتی نیز در دو کشور وجود دارد که برخی ناشی از بوروکراسی، مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول وجود دارد که سرمایه دار باید بتواند نقل و انتقال پول را را با حداکثر هزینه انجام دهد.

وی افزود: در بخش حمل و نقل و با وجود 560 کیلومتر مرز زمینی مشترک میان دو کشور ایران و ترکیه باید سرمایه‌گذاری‌ها در ریل و جاده افزایش یابد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به اسناد دولتی موجود در دو کشور که از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند، گفت: قوانین پایه سرمایه‌گذاری باید به صورت دقیق عملیاتی شود و نقش اتاق‌های بازرگانی در این زمینه بسیار پررنگ است.

وی با اشاره به لزوم افزایش مبادلات تجاری میان دو طرف گفت: حجم مبادلات تجاری باید تا 30 میلیارد دلار افزایش یابد و برای تحقق این امر لازم است موانع موجود شناسایی و رفع شود.

جهانگیری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری کشور ترکیه گفت: ترکیه کشوری امن و با ظرفیت‌های بسیار در زمینه گردشگری است، اما نباید از جاذبه‌های گردشگری ایران غافل شد و باید زمینه‌های حضور توریست‌های ترک را در ایران فراهم کرد.

 معاون اول رئیس جمهور با اشاره به امضای قرارداد تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و ترکیه در دو سال قبل گفت: قرار داد تعرفه‌های ترجیحی دو کشور به طور کامل عملیاتی نشده است و برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک باید این تعرفه‌ها به طور کامل عملیاتی شود.

کد خبر 4812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =