دو گام اساسی برای توسعه تجاری ایران و ترکیه

به گفته احمد داود اوغلو، دو اقدام برای تسهیل تجاری دو کشور باید در پیش گرفته شود؛ اول احیای راه ابریشم و دوم تسهیل مناسبات تجاری

نخست وزیر ترکیه در نشست مشترک هیأت تجاری ترکیه در اتاق ایران با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران آن را در سطحی مهم و موثر ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه امروز هر دو دولت ایران و ترکیه حمایت های کامل پارلمان های خود را دارند که این مهم می تواند در تحقق اهداف و برنامه های دولت ها پراهمیت باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز داوود اوغلو ادامه داد: دوران پسابرجام در ایران شروع شده و می توان آینده روشنی را در مقابل روابط دو کشور ترسیم کرد. خوشبختانه ایران از تحریم ها آزاده شده و می تواند با سرعت پیش برود.

داوود اوغلو دیدارهای هیئت اقتصادی ترکیه با مقامات و تجار ایرانی را هدف گرا و موثر برشمرد و تصریح کرد: ما قبل از اینکه وارد جلسات رسمی شویم به سخنان تجار خود گوش می دهیم و سعی می کنیم در جلسات به رفع چالش های بخش خصوصی و بازرگانان خود بپردازیم. امروز 160 بازرگان ترک در هیئت اقتصادی حضور دارند. در حقیقت اراده سیاسی ترکیه باعث شده با این هیات گسترده به ایران سفر کنیم.

 به اعتقاد نخست وزیر ترکیه این کشور بر اساس آینده نگری حرکت کرده و می داند که اگر بخواهد یک دوره جدید را با ایران شروع کند باید مکمل با آن گام بردارد. اگر ساختارهای اجتماعی و اقتصادی مکمل یکدیگر باشند، می توانیم به تحقق اهداف امیدوار باشیم. خوشبختانه پتانسیل های دو کشور بالاست و اراده سیاسی قوی لازم نیز در هر دو کشور وجود دارد.

وی ایران و ترکیه را دوست و همسایه یکدیگر خواند و از مرزهای پهناور بین دو کشور سخن گفت. داوود اوغلو بر این باور است که اگر ایران و ترکیه با هم باشند قدرت زیادی پیدا می کنند؛ ساختار اقتصادی ایران و ترکیه مانند تکه های پازل یکدیگر را کامل می کنند.

نخست وزیر ترکیه، ایران را مسیر دسترسی ترکیه به آسیای مرکزی و ترکیه را راه دسترسی ایران به اروپا عنوان کرد و با نگاهی به ظرفیت های حمل ونقل ریلی و هوایی دو کشور از امکان ایجاد مسیر ترانزیت بین تهران-تبریز وبندرعباس- بندرطرابلس سخن گفت.

داوود اوغلو از توافق دو کشور برای احیای راه ابریشم سخن گفت و لزوم هماهنگی بازارهای داخلی دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

 بر اساس اظهارات وی سال گذشته توافق نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه به امضا رسید که همین اتفاق می تواند زمینه مناسبی برای گسترش روابط دو کشور حتی تا مرز 50 میلیارد دلار باشد.

 نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد: قدم دوم در توسعه مناسبات اقتصادی بر قراری اقتصاد آزاد و تسهیل در امور کمرگی است. از طرف دیگر باید تعداد بانک های ه دو کشور را در کشور مقابل افزایش دهیم. هماهنگی بین بورس های ایارن و ترکیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 داوود اوغلو مناسبات دو کشور در زمینه گاز و انرژی را نیز برای ترکیه مهم برشمرد و اعلام کرد: در گذشته برای خرید گاز طبیعی و نفت محدودیت‌های زیادی داشتیم که اکنون برداشته شده و باید واحدهای ترانزیتی بین ایران و ترکیه ایجاد کنیم و زمینه ای فراهم کنیم تا شرکت‌های بیشتری در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی به هجمه‌ای که طی یک سال اخیر برخی رسانه‌ها سعی کرده‌اند به گردشگری ترکیه وارد کنند، اشاره کرد و گفت: سالانه یک میلیون و 700 گردشگر ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند و برخی رسانه‌ها سعی دارند تا این مسئله را خراب کنند، در حالی که ترکیه ششمین کشور جهان از لحاظ گردشگری است، اما قبول داریم که باید گردشگران ترک هم از جاذبه‌های ایران دیدن کنند.

 داوود اوغلو به سرمایه‌گذاران ترک پیشنهاد داد تا در شهرهای جذاب و مهمی مانند تبریز، شیراز، اصفهان و دیگر شهرهای ایران برای رونق گردشگری سرمایه‌گذاری کنند.نخست وزیر ترکیه قول مساعد داد تا موانع پیش‌روی بازرگان دو کشور را پیگیری و برطرف کند.

کد خبر 4813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =