افزایش صادرات غیر نفتی از رهگذر بورس کالا

براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است با تقویت رینگ صادراتی و تسویه معاملات با ارزهای خارجی حضور خریداران این رینگ افزایش یابد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، ، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران  امروز (یکشنبه، ١٦ اسفندماه) در نشستی خبری اظهار کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است با تقویت رینگ صادراتی و تسویه معاملات با ارزهای خارجی  حضور خریداران این رینگ افزایش یابد.
مدیرعامل بورس کالای ایران  افزود: ارتباط با نهادهای مالی بین المللی این امکان را در پسابرجام فراهم کرده که بتوانیم سرمایه گذاران و خریداران خارجی را به شیوه بهتری پذیرا باشیم و باز شدن مسیرهای پرداخت و تبادل مالی، زمینه پرداخت های ارزی را فراهم خواهد کرد.
سلطانی نژاد با اشاره به تحولات مثبت در این بورس در پسابرجام، اظهار کرد: بورس کالای ایران با ایجاد بازار شفاف برای کشف نرخ قیمت کالاهای اساسی در راهبردهای سال آینده بازنگری خواهد کرد.
مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: انتظار داریم در سال 95 با گشایش های ناشی از پسابرجام حجم معاملات در رینگ صادراتی و در داخل افزایش یابد.
وی ادامه داد: با ایجاد گشایش هایی در اقتصاد، بورس کالا با بهره گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک های بین المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار می دهد.
مدیرعامل بورس کالا درباره  فضای کسب و کار در سال ۹۴  اظهار کرد: امسال شاهد ثبات نسبی در بازار ارز و همچنین کاهش نرخ تورم از ۱۶/۳ درصد در دوازده ماه منتهی به دی ماه سال ۱۳۹۳ به ۱۳/۲ درصد در دوره مشابه سال جاری بودیم .
سلطانی نژاد  ادامه داد: متاسفانه امسال با کاهش درآمدهای نفتی و سرمایه گذاری عمرانی بودیم و براساس آمارها، با افت ۱۵درصدی در صدور پروانه‌های ساختمانی صادرشده نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز مواجه شدیم.
وی افزود: افزون بر موارد یاد شده ، دامپینگ قیمتی محصولات اساسی از جمله واردات فولاد ارزان قیمت از چین و همچنین کاهش قیمت جهانی کالاهای اساسی (مخصوصاً فلزات) در بازارهای جهانی رخ داد که به طور طبیعی این عوامل در روند معاملات بورس کالای ایران تاثیر گذار بوده است.
مدیرعامل بورس کالای ایران به آمار معاملات بازار کالای فیزیکی و بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در ۱۱ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در تالار محصولات صنعتی و معدنی با کاهش ۲۰ درصدی حجم و افت ۳۷ درصدی ارزش معاملات روبه رو شدیم؛ اما با تلاش و همکاری بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی، ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی در بورس کالا اجرایی شد که برآیند آن رشد ۶۰۰ درصدی حجم و ۹۲۲ درصدی ارزش معاملات تالار کشاورزی بوده است.
به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، در مجموع حجم کلی بازار فیزیکی بورس کالا در ۱۱ ماه سال جاری افت ۳ درصدی و ارزش معاملات کاهش ۲۷ درصدی را نشان می دهد؛ در این بین نکته قابل توجه این است که از ۲۷ درصد ارزش کاسته شده معاملات، ۲۵ درصد آن به کاهش قیمت کالاها در بازارهای جهانی مرتبط است.
وی ادامه داد: حجم کلی معاملات بازار فیزیکی با توجه به رکود اقتصادی و همچنین اوضاع نامناسب بازارهای کالایی جهان، فقط ۳ درصد کاهش یافته که این آمار نشان می دهد کاهش معاملات به متغیرهای بیرونی ارتباط داشته و مشکلی در فرآیندهای معاملاتی بورس کالا وجود نداشته است.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به آمار معاملات بازار اوراق مبتنی بر کالا اشاره کرد و گفت: در بخش قراردادهای آتی کاهش ۱۵ درصدی ارزش معاملات در ۱۱ ماه امسال به نسبت سال گذشته به ثبت رسیده است که پیش بینی می شود با احتساب ماه پایانی سال و رونق معاملات، به ارزشی فراتر از سال گذشته برسیم.
 سلطانی نژاد در خصوص اوراق سلف موازی استاندارد گفت: در این بخش با توجه به افزایش حجم تامین مالی شرکت ها از بورس کالا، حجم این معاملات با رشد ۵۰ و ارزش معاملات با افزایش ۳۷ درصدی روبه رو شد؛ معاملات گواهی سپرده کالایی که بر روی دو محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان اجرایی شد، نیز حجم معاملات اوراق مبتنی بر کالای بورس کالا را افزایش داد
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، حجم معاملات فرآورده های نفتی در سال ٩٤ را ٨,٥ میلیون تن به ارزش ٦٧ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در ١١ ماه امسال شاهد رشد ١٦ درصدی حجم معاملات این حوزه نسبت به مدت زمان مشابه پارسال هستیم.
سلطانی نژاد با اشاره به انجام ٢,٥ میلیون تن محصولات پتروشیمی در یازده ماهه سال ٩٤، اظهار کرد: ارزش این معاملات حدود ٧٦.٧ هزار میلیارد ریال بوده است که حجم آن ١٤ درصد و ارزش آن ٢٢ درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.
وی با بیان این که سیاست دولت و مجلس شورای اسلامی ایران مبنی بر تقویت بورس کالاست، ادامه داد: همه بورسهای کالایی یک سیر حرکت از بازار فیزیکی به بازار مالی را طی کرده اند و اگر قرار باشد این بازار فیزیکی تضعیف شود حرکت ما به سمت بازار مالی نیز میسر نخواهد بود؛ یکی از مبانی تشکیل بازار مالی قوی داشتن یک بازار نقدی قوی است.
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران حجم معاملات انجام شده محصولات صنعتی و معدنی در بازار کالاهای فیزیکی در یازده ماه امسال را ٨,٦ میلیون تن به ارزش حدود ١١١ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این حوزه کاهش ٢٠ درصدی حجم معاملات و ٣٨ درصدی ارزش آنها نسبت به مدت مشابه پارسال صورت گرفته است.
مدیرعامل بورس کالای ایران حجم کل معاملات انجام شده در بازار فیزیکی را ٢٠,٣ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این حجم معاملات دارای ارزش ٢٦٤.٥ هزار میلیارد ریال است که به دلیل کاهش قیمتهای جهانی شاهد کاهش ٣ درصدی در مقدار و ٢٧ درصدی در ارزش کل این بازار بوده ایم.
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به افزایش فعالیت های این شرکت در حوزه بین الملل با کشورهای همسایه که مقاصد صادراتی ما هستند، تصریح کرد: رینگ صادراتی بورس کالای ایران می تواند با فراهم کردن انبارهایی، شرایط پذیرش محصولات شرکت های پتروشیمی ایران را برای معامله در بورسهای کالای دنیا ایجاد کند.
وی افزود: شرکت بورس کالا ایران آمادگی کامل برای همکاری با شرکتهای پتروشیمی کشور را دارد.

 

کد خبر 4814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =