۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
تخفیف ۳۰ درصدی حمل میوه صادراتی

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اعلام کرد: از هفته آینده برای صادرات میوه از منطقه آزاد ماکو ۳۰ درصد به صادرکنندگان تخفیف می‌دهیم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، حسین فروزان امروز در نشست خبری در خصوص واردات موز گفت: مهم‌ترین موضوع واردات موز تعرفه چهار درصدی آن است که باید به 20 تا 25 درصد افزایش یابد.
 
وی ادامه داد: بر اساس آمار به دست آمده در 10 ماهه امسال حدود 214 میلیون دلار واردات موز داشتیم و این در حالی است که موز جزو کالاهای اساسی محسوب نمی‌شود و نیاز نیست به این میزان موز وارد کشور شود.
 
فروزان همچنین با اشاره به درآمد منطقه گفت: امسال برای پروژه‌های عمرانی 90 میلیارد تومان هزینه کردیم و سال آینده برای تکمیل و انجام پروژه‌های عمرانی 160 میلیارد تومان هزینه خواهیم کرد و تنها منطقه آزادی هستیم که افزایش بودجه داشتیم.
وی با بیان اینکه حدود 18 کارخانه فعال در ماکو وجود دارد، اظهار کرد: 19 قرارداد در حال انعقاد داریم که 40 درصد آن برای کشور ترکیه است و بیشتر در زمینه پوشاک است و در سال 1394 نیز دو سرمایه‌گذاری با کشورهای چینی و هندی داشتیم.
 
وی ادامه داد: نیروگاه 500 مگاواتی با 70 درصد سرمایه‌گذاری چینی ها به ارزش 600 میلیون دلار قرار است راه اندازی شود و فاز اول آن حداکثر تا مهرماه افتتاح می‌شود و پروژه دیگر فروآلیاژ است که حدود 70 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای آن صورت گرفته و 100 درصد سرمایه گذاری آن توسط هندی هاست.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در خصوص ایجاد بانک‌های خارجی در ماکو توضیح داد: موافقت کلی برای ایجاد بانک‌های خارجی در مناطق آزاد صورت گرفته و اولین مراجعات خارجی ها برای تاسیس بانک خارجی بر مناطق آزاد به ماکو ارائه شده است.
 
وی همچنین با تاکید بر اینکه سهم ماکو از قاچاق صفر است تصریح کرد: از طریق گمرک بازرگان سالانه  حدود ۱۸ میلیارد دلار تبادل کالا صورت می گیرد و ۳۰۰ هزار کامیون از آن مرز در حال تردد هستند اما هیچ راهی برای عبور و مرور کالاهای قاچاق وجود ندارد و اینکه برخی عنوان می‌کنند مناطق آزاد به پایگاهی برای واردات تبدیل شده، تنها یک آدرس غلط است .
 
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو همچنین درباره آخرین وضعیت راه اندازی فرودگاه در این منطقه گفت: تا پایان فروردین ماه سال 95 تجهیزات لازم در فرودگاه ماکو نصب خواهد شد و از ۱۵ اردیبهشت ماه نیز پروازهای موقت را آغاز خواهیم کرد.
 
فروزان همچنین از مذاکرات جدی با سرمایه گذاران ترک، هندی و کانادایی بر روی معادن و تکمیل زیرساخت‌ها خبر داد و افزود: امیدواریم این موارد هر چه زودتر به نتیجه برسد و تمام امکانات خود را بسیج کردیم تا ۴۵ کیلومتر جاده را از فرودگاه تا منطقه آزاد ماکو چهاربانده کنیم.و باتوجه به پروژه هایی که در دست اجرا داریم از شهریور ماه سال آینده هیچ کامیونی در مرز بازرگان درصف نخواهد ماند
کد خبر 4820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =