مشروح ابعاد اقتصادی نشست خبری رئیس جمهور

رییس جمهور در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۴ به پرسش‌های خبرنگاران در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ داد که مشروح سخنان اقتصادی ایشان را در ادامه می خوانید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، حسن روحانی در نشست خبری بعدازظهر دیروز خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به روزهای پایانی سال گفت: به اعتقاد من سال 94 یک سال تاریخی و به یاد ماندنی برای ملت ایران است. از آغاز سال که طلیعه آن تعامل سازنده با جهان بود و اولین قدم مهم در توافق هسته‌ای در لوزان و بعد به 23 تیرماه رسیدیم که روز توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 بود.

وی گفت: ما برجام یک را به حول و قوه الهی تقریبا به پایان رساندیم. ممکن است برخی موضوعات هنوز زمان بخواهد اما دولت های طرف مقابل ما یعنی 5+1 به تعهدهای اصلی خود عمل کردند و نظرات بخش های سیاسی به بخش های اقتصادی منتقل شد. امروز تعامل ما با بانک های خارجی شروع شده و روز به روز بهتر می شود. مسئله سوئیفت حل شده و بیمه تا حد زیادی فعال شده است

روحانی افزود: به ملت ایران عرض می کنم که هزینه نقل و انتقال ارزی ما برای تولید و صادرات 10 درصد کاهش پیدا کرده است. هزینه حمل و نقل دریایی 25 درصد کاهش یافته است. در طول چند ماه گذشته 4.2 میلیارد سرمایه گذاری صورت گرفته و ایران جایگاه خود را در صادرات نفت بازیافته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه احقاق حقوق ما تنها هسته ای نبوده، بلکه نفتی هم بوده است، اظهار کرد: 400 هزار بشکه نفت اضافه کرده ایم و روز به روز اضافه خواهیم کرد و تا چند ماه دیگر به جایگاه گذشته بر می گردیم.

وی گفت: در صنعت هوایی علیرغم اینکه برخی خوشحال نشدند، تلاش کردیم و می خواهیم این صنعت به جایگاه خود برگردد. به گفته وزیر راه سالانه 4.5 میلیارد دلار مردم ایران پول هواپیمای خارجی را پرداخت می کنند و ما می خواهیم این پول به شرکت های هواپیمایی ابرانی برسد. فکر نمی کنم کسی ناراحت شود که پول مردم ایران به جیب ایرانی ریخته شود. در جذب سرمایه جایگاهی که در شأن ملت ایران است را پیدا کنیم.

روحانی ادامه داد: ما برجام یک را تا حد زیادی اجرایی کردیم و بقیه را اجرایی می کنیم و اگر طرف مقابل ما بخواهد موضوعی را اجرایی نکند عکس العمل سریع ما را خواهد دید. حال می خواهیم در برجام 2 همه دست به دست هم دهیم تا برای قدرت ملی و ساختن کشور همفکر و هماهنگ شویم.

سال آینده وضعیت اقتصادی بهتر می شود

رئیس جمهور به مردم وعده داد: به ملت بزرگ ایران نوید می دهم که در سال 95 به مراتب بهتر از نظر شرایط اقتصادی و رفاه ملی خواهد بود. ما سال سختی را پشت سر گذاشتیم. مشکلاتی داشتیم. قیمت در آمد نفتی ما در سال 90، 120 میلیارد دلار بوده و در سال 94 کمی بیش از 20 میلیارد دلار یعنی در آمد ما به یک ششم تقلیل پیدا کرده اما ما با همین در آمد کم توانستیم کشور را اداره کنیم. در حالی که شما می بینید که سایر کشورهای صادر کننده نفت چه وضعی پیدا کرده اند، در برخی از آنها ارزش پول ملی نصف شده است.

وی به وضعیت تورم نیز اشاره کرد و گفت: معمولا در ماه های بهمن و اسفند تورم ماهانه بیشتر می شود اما تورم ماه بهمن ما منفی بوده است. شما ارزش پول ملی ما را می بینید. حتی در شرایط رکود در سال گذشته رشد مثبت 3 درصد داشتیم. رشد امسال ما هم خوب است و سال بعد بهتر می شود. بنابراین خواست من همکاری بیشتر و همدلی برای برجام دو است تا در همه زمینه ها از فرصت به دست آمده با هماهنگی بیشتر بین قوا بهره برداری کنیم.

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر مبنی براینکه سه شنبه هفته پیش سخنگوی دولت به نقل از شما اعلام کرد وزرای کابینه ملزم به تدوین برنامه کوتاه مدت برای بهبود وضعیت مردم و اشتغال جوانان شوند، گفت‌: آنچه از وزرای محترم درخواست کردم این بود که سال آینده شرایط بهتری خواهیم داشت. بنابراین همه وزارتخانه های اقتصادی باید خودشان را برای شرایط جدید آماده کنند. شرایط ما برای جذب سرمایه خارجی بهتر شده است. از وزرا خواستم هرکدام اگر طرح ضربتی کوتاه مدت هم مد نظرشان هست ،‌آن را در دولت مطرح کنند تا دولت کمک کند.

وی ادامه داد: وزیری گفت زیرساختار های ما آماده است، پولی اختصاص بدهید تا ریل ها را وارد کنیم. وزیر دیگری گفت در کشت گلخانه ای بهره بیشتری میبریم. وزیر دیگری در زمینه نیرو می گفت زمینه خوبی در جذب سرمایه برای ساخت نیروگاه داریم. وزرا طرح خودشان را مطرح کردند که ما به نوبه خودمان به آنها کمک می کنیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور توسط بخش غیر دولتی باید رونق پیدا کند، گفت‌: می خواهم به بخش خصوصی، بخش عمومی غیر دولتی و بخش تعاونی اعلام کنم که دولت در سال ۹۴ قدم های مهمی برداشت، از آن جمله‌ هزینه حمل و نقل دریایی ۲۵ درصد کاهش یافت و کشتی های بزرگ توانستند به راحتی در بنادر ایرانی پهلو بگیرند. در شرایطی هستیم که می توانیم در موضوع  ریلی نیز پیشرفت خوبی داشته باشیم.

سال آینده روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر خواهیم کرد

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تیما انگلیس مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان داخلی معتقدند انقدر که برجام در نهاد ریاست جمهوری زنده و پویا نشان داده می شود، در بازار و در جمع مردم جدی گرفته نمی شود و طرف اروپایی و آمریکایی نیز آنقدر که انتظار داشتید،‌همراهی نکردند، گفت:‌ در فروش نفت دست ما باز شده و این شفاف است. اکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت می فروشیم. در سال آینده روزانه بالای ۲ میلیون بشکه نفت خواهیم فروخت. روابط بانکی ما برقرار شده و پول های ما به راحتی جابجا می شود. این چیز مخفی نیست. در حالی که همه کشورهای اطراف به دلیل کاهش قیمت نفت دچار مشکل شدند، اما ما مشکلی نداریم. قیمت دلار را می بینند چند است و در کشورهای مجاور ما به چه حدی بالا رفته است. این مخفی نیست. هرکسی در صادرات کالاست و واردات مواد اولیه و یا باز کردن ال سی است، برجام را حس می کند.

وی ادامه داد:‌ البته برای بسیاری از رسانه ها سخت است. یک مدتی یک چیز دیگری به مردم می گفتند. راه توبه باز است. قبلا می گفتند مگر می شود سانتریفیوژ بچرخد، زندگی مردم هم بچرخد، اما اکنون می شود. ما با ۱۰۲ شرکت خارجی برای سرمایه گذاری به توافق رسیدیم. برجام یک عین آفتاب است. کافی است چشمتان را باز کنید.

روحانی با بیان اینکه اروپا و امریکا آنچه کار اصلی بوده انجام داده‌اند، ادامه داد: ممکن است در بخشی اشکالاتی وجود داشته باشد. غیر از تحریم هسته ای، تحریم های دیگری هم برداشته شده است. خرید قطعات هواپیما نمونه ای از آن است. البته این به معنای آن نیست که نباید مراقب باشیم بلکه باید حواس مان باشد.

رییس جمهور با تاکید براینکه ما از رسانه ها می خواهیم انچه که واقعی هست، انعکاس دهند، اظهار کرد: مردم به خوبی واقعیت ها را لمس می کنند. مردم در این انتخابات دیدند که یک امنیت واقعی لمس شد. اینترنت در انتخابات وصل بود. مردم صبح انتخابات بلند شدند دیدند موبایل هایشان کار می کند، اینترنت کار می کند. امسال سال ۹۴ است، سال ۹۲ و ۹۳ نیست. سال آینده هم سال ۹۵ است.

همچنین در بخش دیگری از این نشست، خبرنگار میزان از رییس جمهور پرسید: «امروز برخی نمایندگان در خواست کردند لایحه دو دوازدهم به مجلس ارائه بدهد. دولت چه تصمیمی دارد؟»

روحانی در پاسخ گفت: نظر ما این بود که بودجه سال ۹۵ در سال ۹۴ به تصویب نهایی برسد. دولت به محض اینکه برجام تحقق پیدا کرد و عملیاتی شد؛ روز ۲۷ دیماه لایجه را به مجلس ارائه کرد. روشن هم بود که نمی توانستیم زودتر لایحه بودجه را به مجلس بدهیم. اما با این حال مجلس ۶۰ روز برای بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ وقت داشت و شدنی بود. هرچند که مجلس در این روزها گرفتار انتخابات بود و تعطیلات داشت.

رییس جمهور گفت: نمایندگان خوب بود لایحه را در سال ۹۴ تصویب می‌کردند تا تکلیف دولت و مردم مشخص شود. اگر تا پایان سال مجلس نتواند بودجه را به ما بدهد، سازوکار قانونی خودش را دارد. شنیدم که نمایندگان گفته اند که برای دو دوازدهم خودشان طرح می دهند، به نظر من این قانونی نیست، لازم باشد، دولت لایحه می دهد.در ادامه نشست خبری رییس جمهور، خبرنگار تسنیم از روحانی پرسید که 40 روز از اجرای برجام گذشته و اخیرا آقای صالحی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که طرف غربی در اجرای برخی تعهدات تاخیر داشته و حتی از واژه بحران هم استفاده کرده اند. آقای لاریجانی هم گفته در انجام تعهدات غربی‌ها به طور کامل عمل نکرده‌اند، آیا شما نیز تاخیر در اجرای تعهدات از سوی طرف غربی را تائید می‌کنید، که رییس جمهور پاسخ داد‌: آقای صالحی وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و وزیر امور خارجه نیستند و از ایشان باید در مورد مسائل مرتبط با انرژی اتمی سوال کنید. سوال دو جور می شود. بسته به اینکه شما سوال را چطور مطرح کنید، جواب داده می شود.

وی ادامه داد: ‌در همین زمینه هسته ای برای اولین بار به سمت تجارت مواد هسته ای رفتیم و اصلا چند سال قبل در مخیله کسی نمی آمد که ما می توانیم راجع به مواد هسته ای تبادل مواد داشته باشیم، کیک زرد بخریم و یا آب سنگین در دنیا بفروشیم. اینکه ما بتوانیم با همکاری کشورهای دیگر یک راکتور را تکمیل کنیم. پس تعامل با دنیا شروع شده و برجام اجرا شده است. اما اینکه کسی بگوید در اجرای برجام هیچ نقصی وجود ندارد ممکن است نقص هم باشد که باید برطرف شود.

رییس جمهور افزود: برخی از بانک ها هنوز یک مقدار هراس دارند که نکند با ایران وارد مبادله شویم. به هر حال مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد. ریسمان که با کسی کار ندارد. بانکی که قبلا جریمه شده به خاطر کار با ایران، ممکن است امروز کار را شروع نکند. آمریکایی ها باید در این زمینه فعال تر باشند باید به همه آن ها با تاکید اعلام کنم که کاملا آزاد هستند در معامله با ایران. برجام از یکی دو ماه قبل یعنی همان 26 دی ماه اجرا شده است. در خبرها شنیدید که بانک مرکزی یکی از کشورهای همسایه به تمامی بانک‌های آن کشور اعلام کرده که با ایران کار کنید و تحریمی وجود ندارد. آن کشور جزو 1+5 هم نیست.

وی با بیان اینکه هنوز هم آمریکایی ها باید در اجرای برجام فعال تر باشند، یادآور شد: خواست ما این است که در برخی موارد آن ها آن مقداری که می بایست تلاش می کردند را نکردند. اما این معنی اش این نیست که فعال نیستیم و مخارج تبادلات ارزی ما کاهش پیدا نکرده است. این معنی اش این نیست که بیمه ما فعال نشده و کشتی های ما بیمه نیست. ممکن است یک بیمه گری که شرکت آمریکایی است یا شرکتی که آمریکا در آن سهم دارد تعلل کند. مردم می خواهند تحریم ها برداشته شود ما می توانیم از نو به هیات مذاکره کننده اجازه دهیم که با دنیا مذاکره کنند. ما در مسیر درستی هستیم. ممکن است اشکالات جزئی باشد که باید رفع شود.

رییس جمهور در مورد اعلام سازمان سرمایه گذاری مبنی براینکه برای سرمایه گذاری های خارجی اگر به هر دلیلی خطری پیش بیاید غرامت پرداخت می کند و برای بازگشت سرمایه هایشان تضمین می دهد، آیا این امتیاز شمال بخش خصوصی داخلی نیز می‌شود، گفت:‌ الان فضا برای جذب سرمایه خارجی یا فاینانس برای مشارکت آماده شده است. دیروز آقای نخست وزیر ترکیه که تهران بود و تعدادی از هیات های اقتصادی هم او را همراهی می کردند در ملاقات با من تاکید می کرد ترکیه آماده است بیاید در ایران سرمایه گذاری های مشترک را شروع کند و موارد زیادی را هم او مثال زد. عین این وضعیت را با فرانسه داریم. سرمایه گذاری در همین پژو سیتروئن می بینید که از اوایل سال آینده کار مشترک شروع می شود و بعد می رسیم به ساخت مشترک خودروهای جدید که تعهد آن ها هم این است که 30 درصد به خارج صادر کنند. پس این کارها شروع شده است.

وی با یبان اینکه مسئولیت دولت ارائه تسهیلات لازم است، ادامه داد: قانون سرمایه گذاری خارجی شفاف است و نکات روشنی دارد. این ها اجرایی و عملیاتی می شود. برخی از اموری که در کشور سرمایه گذاری می خواهد خودش سرمایه خودش را برمی گرداند. نیازی ندارد که بخواهیم بار آن را بر دوش بگیریم ؛ مثل خرید هواپیما. خرید هواپیما به شکل اجاره به شرط تملیک است که از طریق لیزینگ انجام می شود. بنابراین باری بر دوش دولت نیست. برخی موارد هم دولت باید تعهداتی بدهد. در این زمینه دولت وابسته به این است که در سال های بازپرداخت پیش بینی درآمد چقدر است و چقدر می تواند متعهد شود. این را در دولت تاکید کرده ایم و حتی برای اینکه در سال های آتی مشکلی پیش نیاید قرار شده مورد بررسی قرار بگیرد. تلاش می کنیم از این فضا حداکثر استفاده و بهره برداری را کنیم اما اینکه چه مقدار می توانیم سال 95 جذب سرمایه داشته باشیم یا در زمینه فاینانس موفق باشیم وابسته به این است که امروز تفاهماتی که با کشورهای مختلف انجام شده چگونه تبدیل به قرارداد شود و اجرا شود.

روحانی گفت: اگر امروز با یک شرکت خارجی به تفاهم می رسیم معنی اش این نیست که فردا اثرش را ببینیم. چند ماه طول می کشد تا تبدیل به قرارداد شده و سرمایه وارد و کار شروع شود. اما همه این ها آغاز شده و تلاش ما این است که حداکثر استفاده را ببریم.

روحانی در مورد برنامه‌های دولت برای پایان دادن به طرح‌های نیمه تمام گفت: وقتی در کشور طرح هایی را بدون توجه به امکانات کشور تصویب می کنیم یا کلنگ می زنیم یا شروع می کنیم و در بین راه می مانیم و دچار مشکل می شویم. تعداد زیادی طرح نیمه تمام داریم.

وی ادامه داد: ما به همه استاندارها اعلام کردیم در استان خودشان برای طرح های استانی یا طرح های ملی اگر بخش خصوصی یا بخش عمومی غیردولتی برای تکمیل طرح، آمادگی دارد دولت با یک شرایط سهل آن طرح را واگذار کند ولی خیلی در این زمینه موفق نبودیم. بسیاری از این طرح هایی که وجود دارد طرح هایی نیست که برای بخش خصوصی سودآور باشد. خود سازمان مدیریت مسئول این کار شده که در این زمینه کار کند. هیات هایی برای این کار انتخاب شده اند. امیدواریم در سال آینده بخشی از این طرح هایی که جاذبه داشته باشد را به بخش غیر دولتی واگذار کنیم.دولت از آغاز برنامه اش این بود که طرح های موجود را بر مبنای پیشرفت کار تقسیم بندی کند. در استان هایی که من سفر استانی دارم معمولا قول هایی که دولت می دهد مبنایش این است که یا تا پایان دولت به طور کامل تمام کند یا اگر طرح مهمی هست بخشی از آن را عملیاتی کند. بیش از 50 درصد طرح هایی که در سفرهای استانی قول داده ام افتتاح شده است. بقیه هم در دست اجرا است. ما امیدواریم طرح هایی که در این دولت تصمیم گرفتیم، تا پایان دولت اجرایی کنیم. طرح های نیمه تمام را هم آماده ایم واگذار کنیم به بخش غیر دولتی.

روحانی افزود: این اشتغال چطور حاصل می شود؟ با همدلی و رونق. ما باید انرژی هایمان را بگذاریم برای شکوفایی و رشد اقتصادی کشور. نباید یکدیگر را تخریب کنیم. اگر کسی به مجلس راه پیدا نکرده می تواند خدمت دیگری انجام دهد. دولت همه توان خودش را در این زمینه به کار خواهد گرفت برای اینکه جناح ها و احزاب نزدیک تر شوند. برای اینکه فضای سیاسی معتدل تر باشد. فضا فضای نقد باشد نه تخریب. امیدوارم که فضا در ماه های آینده و سال پیش رو فضا بهتر از این باشد.

سپس سوالی به این شرح مطرح شد: «برای سال آینده رشد اقتصادی را دولت بین 5 تا 6 درصد هدف گذاری کرده و میزان فروش نفت 2 میلیون و 250 هزار بشکه. چقدر از این میزان نفت و چقدر میعانات گازی است و با توجه به قیمت های پایین نفت آیا این هدفگذاری واقع بینانه هست؟» روحانی در پاسخ گفت: رشد اقتصادی در سال آینده رشد خوبی خواهد بود. پیش بینی تیم اقتصادی دولت هم 5 تا 6 درصد است. من خودم هم که همه مذاکرات جلسه اقتصادی را حضور دارم و گوش کردم، معتقدم که سال آینده رشد اقتصادی 5 درصد را خواهیم داشت.

رئیس جمهور گفت: در زمینه نفت و میعانات گازی ما البته برای اینکه بتوانیم تولید نفت را بالا ببریم یک مرتبه نمی توانیم این کار را انجام دهیم. به تدریج انجام می دهیم. فکر می کنم تا قبل از نیمه سال آینده، بتوانیم برسانیم تولید نفت خام را به دو میلیون بشکه در روز. میعانات ما هم عمدتا به فعالیت ما در پارس جنوبی وابسته است. فعالیت ما در پارس جنوبی بیشتر می شود. فاز 17 و 18 سال آینده افتتاح می شود. دو فاز دیگر هم در دستور کار است. هر مقدار که فازهای پارس جنوبی جلو برود میعانات ما اضافه می شود. همین الان 200 الی 300 هزار بشکه داریم که اضافه می شود.

وی سپس در پاسخ به یک خبرنگار چینی درباره نگرانی برخی شرکت های چینی از پایدار نبودن برجام برای سرمایه گذاری در ایران، گفت: ترس خوب نیست اما من فکر نمی‌کنم اینگونه باشد. در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشتند و مذاکراتی که با هم داشتیم و پروژه هایی و سرمایه گذاری هایی که قول دادند و رقمی که بانک های بزرگ چینی می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند، من حس نکردم که اینگونه باشد. شاید مورد نظر شما یک شرکت خاص باشد اما من تردیدی را در کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی نمی بینم و همه قراردادها بر این مبناست که برجام پابرجا خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: دولت ایران به هر چیزی که قول داده پایبند بوده است. اجرای برجام به نفع همه است. آنها هم فهیمده اند که تهدید کار نادرستی است و هر دو طرف راه تعامل را اتخاب کرده اند.

کد خبر 4821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =