تلاش دولت سیزدهم باید تحریم ناپذیر کردن اقتصاد باشد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان آنکه ایده حکمرانی دولت سیزدهم باید تحریم ناپذیر کردن اقتصاد و الزامات آن باشد، در خصوص اقتصاد مقاومتی و اقتصاد به صورت کلی گفت: بحثی عامیانه وجود دارد که حاشیه،حاشیه و متن همان متن است یعنی اگر هر موضوع و پدیده ای در حاشیه باشد، نباید از آن انتظار متن داشت پس اگر قرار است کاری در هر مرحله عملی شود باید در متن قرار گیرد.

یحیی آل اسحاق روز جمعه در گفت و گویی در ارتباط با اولویت های اقتصادی کشور در حوزه های مختلف، افزود: متاسفانه آنچه تاکنون در حکمرانی موجود در کشور چه در حوزه های نظری، عملی و مدیریتی شاهد بوده ایم، این است که اقتصاد اولویت لازم را نداشته زیرا بخش سیاسی در این ۴۰ سال بر تمام حوزه ها تسلط پیدا کرده تا حدی که آثار آن نیز کاملا بر بخش های مختلف مشهود است.

وی درباره اولین الزام اقتصاد در دولت سیزدهم، اظهار داشت: اولین تلاش دولت سیزدهم باید این باشد که اقتصاد را به صورت کلی در جایگاه مناسب خود قرار دهد و این یعنی حکمرانی اقتصادی را به متن بیاورد.

این فعال اقتصادی با اشاره به تاکیدات و نظرات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی پس از کسب تجارب مختلف به مدل اقتصاد مقاومتی که ایده مناسبی برای پیشبرد برنامه های کلان اقتصادی به عنوان نقشه راه است، دست یافت و مقرر شد برای تحقق اقتصاد مقاومتی با وجود تمام زوایا و گستردگی آن، از نظرات مقام معظم رهبری و ایده های دیگر صاحب نظران در این حوزه بهره گیری شود.

وی با پرداختن به ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی و لزوم عمل به آن، افزود: متاسفانه اقتصاد مقاومتی در سلسله مراتب تصمیم گیری، اجرایی و تصمیم سازی در حاشیه قرار داد و تا زمانی که به متن عمل نیاید، پیشرفتی در آن حاصل نمی شود اما اگر به تمام بندهای آن عمل کنیم موفق خواهیم بود و قطعا این امر عملی است.

وزیر اسبق بازرگانی با بیان آنکه روحیه منفعل و یا فعال در بحث رویارویی با تحریم ها بسیار مهم است، گفت: ما باید نسبت به موضوع تحریم و اجزای آن شناخت کافی داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با شرایط کشور، از تبعات نامطلوب این محدودیت ها گذر کنیم.

وی یکی از روش های مقابله با تحریم ها را آگاهی و دانش نسبت به میزان تاثیرگذاری تحریم ها بر بخش های مختلف اقتصادی دانست و تصریح کرد: در یک تحلیل علمی مشخص شده که تحریم ها علیه ایران در بهترین حالت خود حداکثر ۳۰ درصد نسبت به اهداف مورد نظر تاثیر داشته است.

آل اسحاق اضافه کرد: ما به جای دادن شعار و آرزو، باید دنبال یافتن راهکارهای عملی موثر مقابله با تحریم نظیر شناخت طرف مقابل و خواسته هایش، شناخت توان اقتدار و نیازهای خود و ارزیابی هزینه فایده که این هزینه در مقابل چه فایده ای است، باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره ضرورت تقویت بنیه اقتصادی و رسیدن به خودکفایی، گفت: تامین نیازهای اولیه مانند گندم، برنج و دیگر کالاهای اساسی با حرف امکان پذیر نیست اما با استفاده از نقشه راه اقتصاد مقاومتی می توان فهمید که در تولید کدام کالا قادر به خودکفا شدن هستیم.

وی در رابطه با تفاوت کم حوزه برنامه های اجرایی، خاطرنشان کرد: واقعیت امروز کشور را با ادبیات اقتصادی باید حل کرد زیرا نمی توان اهداف و برنامه های اقتصادی را با دستور و خواهش پیش برد.

وی با بیان آنکه اقتصاد علم، تجربه و مدیریت است، گفت: اقتصاد برای افزایش کارآیی نیاز به مدل و مدیر مناسب دارد.

آل اسحاق، بهره گیری از علم مدیریت و باور به اقتصاد مقاومتی را دو الزام مهم برای مدیران بخش اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: مدیران همچنین باید به رعایت تقوای اقتصادی ملزم باشند.

وی به جایگاه تجارت در اقتصاد و ارتباط آن برای مبارزه با تحریم پرداخت و اظهار داشت: یکی از راه های مقاوم کردن و رشد اقتصاد نگاه به جایگاه تجارت است که متاسفانه به دلیل فقدان نگاه مناسب به تجارت، این امر در حال حاضر به موضوعی غیرمولد تبدیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره نقش تجارت منطقه ای و ظرفیت موجود در تعاملات اقتصادی و تجاری، گفت: یکی دیگر از راه های مبارزه با تحریم و امنیت اقتصادی نگاه به تجارت منطقه ای است، برای مثال حجم تعاملات بین ۱۷ تا ۱۸ کشور معادل یکهزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است.

وی درباره سهم ایران از این میزان تعاملات، افزود: با وجودی که باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار از این میزان متعلق به ایران باشد اما سهم ما از این مقدار تنها ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار است.

آل اسحاق در رابطه با تعاملات ایران با دیگر کشورها بخصوص صادرات برق، اذعان داشت: ما سالانه می توانیم ۱۵ میلیارد دلار برق صادر کنیم و حجم مبادلات خود با ترکیه را تا سقف ۲۰ میلیارد دلار و افغانستان را تا ۶ میلیارد دلار گسترش دهیم.

وی درباره حوزه صادرات و واردات و همچنین ضرورت تغییر نگاه ما به جایگاه تجارت، گفت: تجارت کاری دو طرفه است لذا جایگاه تجارت و نگاه ما به آن باید تغییر کند، ما باید حداقل واردات و حداکثر صادرات را داشته باشیم. استراتژی ما باید در اقتصاد، واردات با هدف افزایش تولید در جهت صادرات باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در پایان با اشاره به نقش بسیار مهم وزارت بازرگانی در کشور و حل چالش های پیش روی اقتصاد و تجارت، پیشنهاد کرد: در بلندمدت باید چالش های پیش روی اقتصاد و تجارت شناسایی و راهکارهایی برای رفع آن ارائه شود. همچنین رویکرد ما باید نسبت به یکسری مسائل تغییر کند؛ این تغییرات هزینه هایی دارد که به شجاعت و جسارت نیاز دارد که البته دولت سیزدهم این ویژگی ها را داراست.

کد خبر 48227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =