احتمال بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم/ پیش‌بینی تولید ۱۳ میلیون تن در سال زراعی جدید

رییس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران معتقد است: قیمت خرید تضمینی گندم ۷۵۰۰ تومان اعلام شده که این نرخ نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش نشان می دهد لذا این امکان وجود دارد که باتوجه به تورم حاکم بر کشور، این نرخ تعدیل شود.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز،  علیقلی ایمانی با اشاره به فاکتورهای تعیین نرخ تضمینی گندم، گفت: نرخ تضمینی خرید گندم باید پیش از آغاز سال زراعی مشخص و ابلاغ شود. فاکتورهایی که با توجه به آن نرخ خرید گندم مشخص می‌شود عبارت است از احتساب هزینه‌های تولید به اضافه سود معقول برای کشاورز، محاسبه تورم و میزان واردات  گندم.

وی با اشاره به اعضای شورای قیمت‌گذاری بیان کرد: در این شورا وزیر جهاد کشاورزی، یک نفر از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزیر اقتصاد، یک عضو از بنیاد ملی گندم‌کاران، رییس نظام صنفی کشاورزی، رییس اتحادیه تعاونی روستایی و  ۲ کشاورز نخبه به انتخاب وزیر حضور دارند.  

عضو شورای قیمت گذاری گندم، ادامه داد: سود معقول برای کشاورز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است که معمولا ۲۰ درصد یعنی سود بالایی می باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: این امکان وجود دارد که نرخ خرید تضمینی گندم با توجه به تورم موجود بازنگری شود. در حال حاضر نرخ ۷۵۰۰ تومان مصوب شده است و کشاورزان بر پایه همین قیمت تولید را انجام می‌دهند.

این فعال اقتصادی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی خرید گندم، افزود: سال زراعی ۹۸ قیمت خرید گندم ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد وگندم از کیلویی ۲۵۰۰ تومان به ۵ هزار تومان شد.

وی بابیان اینکه نزدیک به ۴ میلیون هکتار از اراضی زیر کشت گندم رفته است، تصریح کرد: در مناطق سردسیری و معتدل گندم زیرکشت رفته و کم‌کم کشت در مناطق جنوبی هم آغاز شده است. امیدواریم بتوانیم سطح زیر کشت گندم را به ۶ میلیون هکتار برسانیم تا بتوانیم گندم مورد نیاز کشور را تهیه و تامین کنیم.

ایمانی بارندگی در سال جاری را مناسب عنوان کرد و افزود: کشت گندم در سال جاری مناسب است و امیدواریم بتوانیم به خودکفایی در این زمینه برسیم تا سال آینده دیگر نیازی به واردات گندم نداشته باشیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به اقدام وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کشت قراردادی، تصریح کرد: وزارتخانه‌ نهاده‌های تولید را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و پول آن را سر محصول یعنی زمان تحویل گندم از کشاورز دریافت می‌کند باید بگویم که این مسئله انگیزه تولید را برای کشاورزان دو چندان کرده است.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون اراضی آبی در کشور وجود دارد، گفت: اگر بتوانیم عملکردهای خود را با توجه به نهادهای وزارت جهاد ارتقا بدهیم بدون تردید می‌توانیم در ۲ میلیون هکتار ۱۰ میلیون تن گندم برداشت کنیم. علاوه بر این ۴ میلیون هکتار کشت دیمی در کشور وجود دارد که این کشت وابسته به نزولات جوی دارد و از آنجا که بارندگی امسال مناسب است پیش‌بینی می‌کنیم تولید ۱۳ میلیون تن گندم دور از دسترس نخواهد بود.

کد خبر 48268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =