بسترسازی «نقشه راه غیرتورمی» برای مولدسازی دارایی‌های راکد

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در «نقشه راه رشد غیر تورمی» فرصت‌های خوبی است که می‌توان از آنها به نفع اقتصاد کشور بهره برد، گفت: جذب منابع در پروژه‌های مختلف باعث مولد شدن دارایی‌های راکد و توسعه صادرات و اشتغال می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، "عباس آرگون" امروز (یکشنبه) در گفت و گویی به کمک بازار سرمایه در تحقق "نقشه راه غیر تورمی" اشاره کرد و افزود: از گذشته بارها این موضوع از سوی کارشناسان مطرح شد تا اقدامی برای به پایان رساندن طرح یا پروژه‌های نیمه تمام در کشور از طریق پول های سرگردان مردم صورت گیرد.

وی ادامه داد: نقشه راه رشد غیر تورمی ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی از جمله طرح های مناسبی است که با اجرای آن شاهد اتفاقاتی مثبت در پروژه هایی هستیم که هنوز تحت تاثیر کمبود منابع مالی تکمیل نشده اند.

آرگون اظهار داشت: سال گذشته با قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار صعودی و افزایش تقاضا از سوی مردم برای خرید سهام، فرصت بسیار خوبی برای پذیرش پروژه ها و طرح های نیمه تمام در قالب شرکت های سهامی عام در بورس فراهم شد که از این طریق سهام این شرکت ها در اختیار مردم قرار می گرفت.

آرگون گفت: با انجام چنین اتفاقی ضمن پوشش تقاضای مردم برای خرید سهام، زمینه نظم بخشیدن به پول های سرگردان در بخش های مولد که بارها منجر به نابسامانی بازارهای مختلف سرمایه گذاری شده بودند، ایجاد می شد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: طی این سال ها شاهد وجود پروژه های نیمه تمام زیادی در کشور بودیم و طبق آمارهای ارائه شده حدود ۶۰ هزار پروژه نیمه تمام در حوزه های مختلف وجود دارد که دارای چرخه اقتصادی هستند.

وی افزود: این پروژه ها با درصدهای مختلفی از پیشرفت همراه بودند و بهتر است تا بعد از انجام تامین مالی پروژه های اقتصادی که درصد بالایی از پیشرفت را کسب کرده اند تبدیل به شرکت شوند تا سهام آن از طریق عرضه اولیه در اختیار مردم قرار بگیرد.

آرگون گفت: با توجه به ساختار بودجه کشور، طرح های عمرانی نمی توانند منابع لازم را برای تکمیل طرح ها از بودجه کشور تامین کنند، در این زمینه می توان چند پروژه همگن را به عنوان شرکت عام پروژه ایجاد کرد.

توسعه صادرات با جذب منابع در پروژه های مختلف

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: جذب منابع در پروژه های مختلف باعث مولد شدن دارایی های راکد می شود و با توسعه صادرات و اشتغال همراه خواهند شد، این مسایل از جمله فرصت های خوبی هستند که می توان از آنها به نفع اقتصاد کشور استفاد کرد.

وی تاکید کرد: اکنون با کمک طرح پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی می توان حداکثر استفاده را از این فرصت کرد و با ورود منابع خرد سرگردان سرمایه گذاران که اکنون دیگر نمی توانند وارد دیگر بازارهای سرمایه گذاری شوند، کمک زیادی را به بخش واقعی و مولد اقتصاد کشور کرد.

آرگون به اعمال همزمان مجموعه ای از سیاست ها اشاره کرد و گفت: باید برخی از هماهنگی ها بین سیاست های بازار پول و بازار سرمایه صورت بگیرد تا از این طریق، همکاری مثبتی در تامین مالی پروژه ها انجام شود.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به بند اشاره شده در طرح "نقشه راه غیرتورمی" وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص کمک صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها می‌توانند بیشتر کمک کننده به شرکت های صادرات محور باشند تا منابع ارزی را به صندوق بازگردانند.

کمک بازار متشکل ارزی به مهار نوسانات ارزی

وی به موضوع مهار نوسانات ارزی در نقشه راه غیرتورمی دولت اشاره کرد و گفت: دولت اصلی ترین بازیگر بازار ارز است، در این میان راه اندازی دوباره بازار مشتقه ارزی می تواند کمک زیادی را در مهار نوسانات ارزی داشته باشد.

آرگون اظهار داشت: در صورت رفع شرایط تحریمی می توان به راه اندازی و استفاده از بازار آتی ارز در بورس کالا به عنوان اقدامی موفق نگاه کرد و از آن به عنوان سیاست موفق کمک گرفت.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: با افزایش پیش بینی پذیری بازار ارز، فعالان بازار راحت‌تر می توانند به کسب اطلاعات از آینده این بازار، برنامه ریزی فعالیت ها و توسعه کسب و کار خود بپردازند.

وی راه اندازی بازار مشتقه ارزی را کمک کننده در تحقق نقشه راه غیرتورمی اعلام کرد و گفت: این اقدام علاوه بر پیش‌بینی پذیری اقتصاد کشور منجر به کاهش ریسک‌های ناشی از تغییرات احتمالی قیمت ارز خواهد شد.

آرگون تاکید کرد: در صورتی که بتوان با ابزاری موفق، نوسان نرخ ارز را پوشش داد ریسک احتمالی مربوط به تغییرات و تحولات قیمت ارز با کاهش همراه خواهد شد.

«احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارای شامگاه سه‌شنبه (‌۲۵ آبان ماه) در حساب کاربری خود در توئیتر از رونمایی کلیات نقشه راه دو سال آتی برای رونق تولید همزمان با کاهش تورم در وزارت اقتصاد خبر داد.

وی در این توییت اعلام کرد: «پس از دو ماه همفکری با کارشناسان، امشب وزارت اقتصاد از کلیت نقشه راه دو سال آتی برای رونق تولید همزمان با کاهش تورم رونمایی کرد.»

وزارت امور اقتصاد و دارایی در بند نخست از بخش «افزایش پیش بینی پذیری اقتصاد» نقشه راه غیرتورمی، استفاده از سازوکارهای بورس کالا برای تعیین قیمت و ارتقای شفافیت و در بند سوم، پوشش ریسک نوسانات قیمت مواد اولیه با ایجاد بازار معاملات آتی را مطرح کرده است. 

همچنین در بند بازارسازی و اصلاح شبکه توزیع داخلی و خارجی تاکید بر تقویت جایگاه تامین کنندگان خرد کالا در کشور و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و استارتاپ‌ها برای توزیع کالا، استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای بازارسازی کالاها و خدمات ایرانی و تخصصی کردن امور نظارت در دستگاه های متولی شده است.

کد خبر 48343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =