نهایی شدن موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری با ۱۳ کشور

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصاد و فنی ایران گفت: موافقتنامه های تشویق و حمایت از سرمایه گذاریهای دو جانبه با ۱۳ کشور در چند ماه گذشته نهایی شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم به نقل از ایرنا، محمد خزاعی در حاشیه نخستین همایش فرصت های سرمایه گذاری افزود: این موافقتنامه ها از جمله با کشورهای ژاپن، سنگاپور، عراق و روسیه نهایی شده است. وی با بیان این که با موسسه های مالی معتبر و بانک های مختلف دنیا وارد مذاکره شده ایم، خاطرنشان کرد: در این زمینه مذاکره با کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، دانمارک، سوئد، اتریش و انگلستان در حال انجام است.

وی اظهار داشت: قدم های مشترک از سوی سازمان سرمایه گذاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کشور برای حل و فصل بدهی های عقب افتاده ای که به خاطر شرایط تحریم پرداخت نشده نیز انجام شده که این مذاکره ها با بانک های ساچه ایتالیا و اوکابه اتریش به نتیجه رسیده است و با بانک هرمس آلمان ادامه دارد.

سوئیفت برای اجرا مشکلی ندارد

خزاعی با بیان این که مشکل سوئیفت برطرف شده است، ادامه داد: نکته ای که در اجرای سوئیفت وجود دارد این است که پس از سال ها قطع ارتباط بانک های ایران با بانک های خارجی، شناسایی مجدد این بانک ها زمان می برد. وی تصریح کرد: در مسیر نقل و انتقال سوئیفت و استفاده از سوئیفت برای نقل و انتقال مشکلی وجود ندارد و در واقع، ارتباطی که مدتها منجمد شده بود برای بازگشایی مجدد به حالت عادی، ممکن است کمی زمان بر باشد. خزاعی تاکید کرد: مشکلی از سوی بانک مرکزی یا تاجران و سرمایه گذاران درباره اجرای سوئیفت ارائه نشده است.

جایگاه اعتباری جمهوری اسلامی در زمینه های اقتصادی نیازمند رتبه سنجی مجدد است

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رتبه ایران قبل از برجام در رتبه بندی سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD)(رتبه خطر سرمایه گذاری) در گروه هفتم بود که دلایل اصلی آن مباحث سیاسی، اقتصادی و تحریم ها بود و به هیچ عنوان، ایران اسلامی مستحق این جایگاه نیست.

وی با تاکید بر اینکه رتبه بندی مجدد باید درباره ایران انجام شود، ادامه داد: به همراه بانک مرکزی با موسسه های شناخته شده ای در دنیا وارد گفت و گو شده ایم تا این رتبه پس از مطالعه ای از سوی این موسسه ها، بهبود یابد.

خزاعی اظهار امیدواری کرد: پس از چند ماه بازگشایی ارتباطات اقتصادی، رتبه اعتباری ایران به حداقل گروه سه برسد و با توجه به ظرفیت های موجود در کشور، این رتبه، در آینده بهبود بیشتری یابد. وی با بیان اینکه ایران اسلامی وارد مسیر گفت و گو شده و بی تردید رتبه ایران در رتبه سنجی های اقتصادی ارتقا می یابد، افزود: رتبه ایران اسلامی در فضای کسب و کار در دو سال گذشته 18 پله بهبود یافت. وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با نهادهای داخلی و بین المللی برای ارتقای رتبه اعتباری ایران، افزود: بهبود رتبه های اعتباری، نقش مهمی در جلب سرمایه گذاری های خارجی دارند.

خزاعی بیان داشت: قهرمانان عرصه سرمایه گذاری و اقتصاد پسابرجام، جهادگران اقتصادی، سرمایه گذاران داخلی و کسانی هستند که راه تحقق اقتصادی مقاومتی و توسعه اقتصادی کشور در استقلال از نفت را فقط سرمایه گذاری می دانند. در همایش یادشده 99 فرصت سرمایه گذاری به ارزش 400 هزار میلیارد ریال، به 300 سرمایه گذار داخلی و خارجی در چهار بخش کشاورزی، صنعت و معدن، زیرساخت و انرژی و میراث فرهنگی و گردشگری، معرفی می شود.

کد خبر 4835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =