رویکرد جدید تجاری ایران بازار در مقابل بازار است

رئیس سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه رویکرد جدید تجاری ایران بازار در مقابل بازار است، گفت: ما به‌دنبال تغییر صادرات کالایی خود به‌ سمت کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر بوده‌ایم و در این زمینه آماده همکاری با مجارستان هستیم

به‌گزارش اگزیم نیوز به نقل از  خبرگزاری تسنیم، ولی‌الله افخمی‌راد امروز در نشست مشترک  اقتصادی ایران و مجارستان در اتاق بازرگانی با اعلام این مطلب اظهار کرد: کشور مجارستان با اعزام هیئت‌های اقتصادی مختلف به ایران علاقه‌مندی خود را برای سرمایه‌گذاری در کشورمان نشان داده است.

وی افزود: امروز به غیر از هیئت مجاری هیئت 360 نفره‌ای از ایتالیا و 30 نفره از لبنان نیز در ایران حضور دارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: ایران با داشتن منابع غنی انرژی، آلومینیوم و همچنین موقعیت ممتاز ایران در منطقه و ثبات و امنیت بی‌نظیر کشور و نیروی کار جوان تحصیلکرده ظرفیت بالایی برای همکاری‌های مشترک اقتصادی دارد. 

افخمی‌راد یادآور شد: ایران برای تبدیل شدن به هاب صادراتی منطقه شرایط مناسبی دارد؛ زیرا اطراف کشور ما بازارهای مناسبی برای صادرات محصولات تولید شده وجود دارد. 

وی تصریح کرد: تحریم‌ها با وجود اینکه محدودیت‌هایی برای ما ایجاد کرد، اما ما توانستیم با تکیه بر توانمندی‌های داخلی خود پیشرفت‌های زیادی در برخی از بخش‌های اقتصادی به دست آوریم.

*رویکرد جدید تجاری ایران بازار در مقابل بازار است

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: در این سال‌ها ما صادراتی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و کالای خام داشتیم که امیدواریم در سال‌های آینده بیشتر به سمت کالاهای با ارزش افزوده مانند نانوتکنولوژی، ساختمان و مواردی با تکنولوژی بالا حرکت کنیم. 

افخمی‌راد  تأکید کرد:‌ حجم تجارت ما سال گذشته 150 میلیارد دلار کالا و خدمات بود که سهم نفت خام از این میزان کمتر از 20 درصد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر رویکرد تجارت ایران برد - برد یا بازار در مقابل بازار است که این امر باید به‌گونه‌ای پیش رود که کشور ما در زنجیره‌ کالاهای صادراتی با ارزش افزوده بالاتر قرار گیرد.

این مقام مسئول گفت:‌ وزارت صنعت اخیرا سند راهبردی توسعه صنعت را منتشر کرده که به موجب آن در برخی از مفاد برای 10 سال آینده برنامه ریزی شده است و برای برخی رشته‌های صنعتی نیز، پیشرفت خوبی دیده شده است. 

افخمی‌راد یادآور شد: براین اساس صنعت خودروسازی کشور ما باید از تولید 1.5 میلیون خودرو به 3 میلیون، صنایع پتروشیمی از 58 میلیون تن به 130 میلیون تن، صنایع فولاد از 24 میلیون تن به55  میلیون تن، آلومینیوم از نیم میلیون تن به 1.2 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.  

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران اظهار کرد: ایران و مجارستان در بخش‌های مختلف تولید و خدمات سرمایه‌گذاری، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری همکاری‌های مشترک خواهند داشت اما میزان همکاری‌های تجاری ایران و مجارستان 35 میلیون دلار است که رقم ناچیزی به حساب می‌آید. 

کد خبر 484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =