تسهیل فرایند صدور کارت بازرگانی

در حالی که همواره یکی از مطالبات بخش خصوصی از اتاق بازرگانی تسهیل فرآیند صدور یا تمدید کارت بازرگانی است، اتاق تهران از چند سال قبل با برداشتن گام‌های مختلف سعی در ساده‌سازی این کار داشته تا فعالان اقتصادی در حداقل زمان ممکن و با کمترین مراجعه حضوری به اتاق تهران بتوانند کارت بازرگانی خود را دریافت کنند

در حالی که همواره یکی از مطالبات بخش خصوصی از اتاق بازرگانی تسهیل فرآیند صدور یا تمدید کارت بازرگانی است، اتاق تهران از چند سال قبل با برداشتن گام‌های مختلف سعی در ساده‌سازی این کار داشته تا فعالان اقتصادی در حداقل زمان ممکن و با کمترین مراجعه حضوری به اتاق تهران بتوانند کارت بازرگانی خود را دریافت کنند.

در همین راستا اتاق تهران با استفاده از اختیارات تفویض‌شده همواره به دنبال ساده‌تر کردن فرایند صدور  و تمدید کارت بازرگانی است تا به این وسیله فعالان اقتصادی را تشویق به اخذ کارت بازرگانی و عدم استفاده از کارت دیگران بکند. در همین راستا، دبیرکل اتاق تهران در مورد شرایط اخذ کارت بازرگانی و تسهیل شرایط آن گفت: اکنون صدور و تمدید کارت بازرگانی برای یک فعال اقتصادی چه حقیقی و چه حقوقی، دیگر فرآیندی سخت و دشواری محسوب نمی‌شود و با استفاده از همان مدارک معمول که تمامی بنگاه‌های اقتصادی ملزم هستند برای امور جاری خود در اختیار داشته باشند می‌توان کارت بازرگانی دریافت کرد.» بهمن عشقی افزود: «اتاق تهران برای ایجاد سهولت بیشتر در اجرای فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، سعی کرده است ضوابط و شرایط آن را به صورت شفاف در معرض بهره‌برداری فعالان اقتصادی قرار دهد.

او ادامه داد: در این راستا به موجب بخشنامه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۱۶ تیر ماه ۹۴ صادر کرد، اتاق اقدام به تهیه شاخص‌هایی برای احراز صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان مطابق بخشنامه یاد شده کرده است .

عشقی در ادامه به برخی شاخص‌های هشت‌گانه احراز صلاحیت حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: «در بند نخست این شاخص‌ها، برای اشخاص حقوقی در حساب جاری حداقل ۲۰۰ میلیون ریال و برای اشخاص حقیقی ۳۰۰ میلیون ریال به عنوان شرط لازم اعلام شده است. همچنین برخورداری از حساب بانکی جاری با گردش مالی حداقل 2 میلیارد ریال به مدت یکسال متعلق به یکی از اعضای هیات مدیره و یا مدیرعامل به عنوان یکی از شرایط کافی مورد اشاره قرار گرفته است.»

دبیرکل اتاق تهران با بیان اینکه شاخص‌های احراز صلاحیت برای صدور کارت عضویت و کارت بازرگانی، روی سایت اتاق تهران به آدرس tccim.ir در دسترس است، این نکته را مورد تاکید قرار داد که برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی، نیازی به استفاده از شرکت‌های واسطه‌ای و دلال نیست. بهمن عشقی گفت: «ضمن آنکه اکیداً توصیه می‌شود به دلیل مشکلات حقوقی مترتب بر آن، فعالان اقتصادی از کارت سایرین برای پیشبرد فعالیت‌های خود استفاده نکرده یا کارت بازرگانی خود را هم در اختیار غیر قرار ندهند. چرا که شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی برای کنشگران اقتصادی، پیچیده و خارج از عرف نیست.»  او افزود: «اتاق تهران نیز کلیه اطلاعات مورد نیاز فعالان بخش خصوصی را روی پرتال خود قرار داده و دسترسی به آن برای عموم آزاد است. افزون بر این، فعالان اقتصادی و متقاضیان صدور کارت عضویت و بازرگانی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مرکز پاسخگویی اتاق با شماره 1866 تماس حاصل کنند.»

عشقی هم‌چنین توضیح داد که بنگاه‌های اقتصادی که در امر صادرات و واردات فعالیت ندارند می‌توانند با دریافت کارت عضویت حقیقی یا حقوقی از خدمات اتاق تهران بهره‌مند شوند. وی یاد آور شد عضویت در اتاق تهران باعث بهره مندی اعضا از خدمات و زنجیره ارزش اتاق خواهد شد.

کد خبر 4842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =