خودتحریمی‌ها اقتصاد را شکننده کرد

یک عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در زمان تحریم‌ها دولت هیچ حمایتی از بخش اقتصادی نکرد، عنوان کرد: خودتحریمی‌ها باعث شد تا اقتصاد ما شکننده شود

 
سلیمان طهماسبی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در زمان تحریم‌ها 90درصد فشارها به بخش خصوصی اقتصاد از سوی داخل و 10 درصد آن از خارج بود.
وی ریشه جرم را فقر و بیکاری دانست و گفت: محدودیت‌ اجتماعی یک بنگاه اقتصادی کارآفرینی است و بنگاه‌های فعال باید به نیروی کار خود اهمیت ویژه دهند.
طهماسبی درباره سوئیفت تصریح کرد: در زمان تحریم‌ها نیز از طریق برخی بانک‌ها سوئیفت انجام می‌شد و اکنون نیز پس از لغو تحریم‌ها به مرور زمان مشکل آن برطرف خواهد شد اما این موضوع زمان‌بر است.
وی به مشکلات مالی و تفکری در بخش بانکداری کشور اشاره و عنوان کرد: این مشکلات آتش سیار معرکه تحریم‌ها بود و فشار را بر بخش اقتصادی بیش‌تر کرد.
این فعال اقتصادی افزود: در زمان تحریم‌ها بانک‌ها برای باز کردن LCها 120 درصد آن را از ما دریافت می‌کردند و در این میان نیز نوسانات ارزی فشارهای زیادی بر اقتصاد کشور وارد کرد.
وی ضمن تاکید بر اینکه شبکه بانکی کشور بیشترین ضربه را به صاحبان کسب‌وکار وارد کرد، ادامه داد: در دوره تحریم‌ها بهره‌های 28 تا 30 درصدی بانک‌ها فشار زیادی را بر بخش خصوصی وارد کرده و اکنون نیز کاهش آن به 24 درصد با توجه به هزینه‌ها و مشکلات تولید فشاری را از دوش این بخش بر نداشته است.
طهماسبی افزود: همه اقتصادهای دنیا به دنبال این هستند که ارزآوری بیشتری داشته باشند و تولید ناخالص داخلی خود را توسعه دهند که این براساس پتانسیل‌های هر کشور شرایط متفاوتی دارد.
وی درباره سیاست‌های وارداتی کشور نیز گفت: سیاست‌ها بر این اساس است که تولید داخلی تقویت شود اما این لزوما به معنی فشار بر واردات نیست و درباره تولید مشابه داخلی ردیف‌ تعرفه‌های سنگین در نظر گرفته شده است تا از تولید داخل حمایت شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه سیاست دستوری نمی‌تواند به کسب‌و‌کار کمک کند، افزود: رابطه مستقیم عرضه و تقاضا چه در حوزه خدمات و چه تولید وجود دارد.
طهماسبی ادامه داد: زمانی که در اقتصاد و تولید پیشرفتی وجود نداشته باشد، فشار افزایش می‌یابد.
وی اضافه کرد: در کشورهایی که به سمت توسعه حرکت می‌کنند، تمرکز بر تولید گذاشته شده است و افزایش تولید تورم را کنترل کرده و همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات نیز سبب شده است تا تولید در این کشورها با شرایط بهتری انجام شود.
مدیرعامل شرکت پگاهان سپهر ایرانیان با بیان اینکه در وضعیت ناامن بودن فضا پول و سرمایه به سمت فضای امن حرکت می‌کند، افزود: رئیس‌جمهوری برای ایجاد فضای امن در کشور مشکلات هسته‌ای را حل کرده است و اکنون به بهبود فضای کسب‌وکار می‌پردازد.
وی ضمن تاکید بر اینکه برای تعیین قیمت ارز نباید به منافع شخصی فکر کرد، گفت: برای کشورهایی که در حال توسعه هستند و افزایش تولید ناخالص داخلی را پیگیری می‌کنند، پایین بودن نرخ ارز یک فرصت است اما برای کشورهایی مانند ما که بیشتر محصولات‌مان از کشورهای دیگر وارد می‌شود، بالا بودن نرخ ارز از اهمیت بیشتری برخوردار است.
به گفته طهماسبی، امروز در دنیا و همچنین کشور ما قیمت آب از بنزین گران‌تر است. با اینکه 70درصد کره زمین از آب تشکیل شده است، اما تنها یک درصد این آب قابل شرب است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در رابطه با استفاده از محصولاتی که با سلامت مردم در ارتباط است، فقر فرهنگی وجود دارد و مردم حاضرند برای کالاهای لوکس قیمت‌های گزافی پرداخت کنند اما برای سلامت هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.
همچنین در این نشست یک کارشناس سلامت درباره میزان آلایندگی موجود در محیط‌زیست گفت: متاسفانه اکنون انواع آلاینده‌های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی در هوا وجود دارد و برای توسعه باید به سمت توسعه اقتصادی پایدار حرکت کنیم.
علی منصوری مهربانی با بیان اینکه راه‌های توسعه کشورهای توسعه‌یافته این است که راندمان نیروهای کار خود را بالا ببرند، افزود: در این کشورها به دلیل اهمیت کاهش آلاینده‌ها، نیروی کار از سلامت بیشتری برخوردارند و راندمان کار آنها بالا می‌رود.
وی با بیان اینکه توسعه آلایندگی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: برای رسیدن به توسعه مناسب و محیط‌زیست سالم باید توسعه پایدار در زمینه آلاینده‌ها را که بحث امروز دنیاست پیگیری کنیم.
منصوری ضمن تاکید بر اینکه آلاینده‌های آب، هوا و حتی غذا به شدت بر سیستم عصبی به خصوص اعصاب مرکزی موثر هستند، عنوان کرد: کاهش کیفیت آب و هوا و غذا به شدت بر روی عملکرد سیستم‌های عصبی، مغزی و هورمون‌های عصبی و همچنین غددهای داخلی تاثیرگذار است.
وی بیان کرد: از این رو برنامه‌هایی برای کاهش
آلاینده‌های محیط‌زیست عمومی داریم که در آینده مطرح خواهند شد. اما اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در محیط‌های بسته بتوانیم از ورود آلاینده‌ها محافظت کنیم و تنها راه آن نیز استفاده از تصفیه آب و هوا به صورت خانگی است.
کد خبر 4849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =