گشایش ۷۴۴ ال سی در دو هفته

رییس کل بانک مرکزی از برقراری ۲۴۴ رابطه کارگزاری با لغو تحریم ها و پس از برجام خبر داد وگفت: طی دو هفته گذشته ۷۴۴ ال سی گشایش شده است.

به رغم برخی گلایه های تولیدکنندگان در هفته های اخیر مبنی بر عدم گشایش ال سی بعد از تحریم ها اما رییس کل بانک مرکزی شب گذشته از گشایش ۷۴۴ ال سی در دو هفته گذشته خبر داد و ابهام بانک های اروپایی را دلیل اصلی این تأخیر اعلام کرد. به گفته دکتر سیف، طبیعی است که بانک های اروپایی به دلیل شبکه بسیار گسترده کارگزاری که قبل از تحریم در ایران وجود داشت با ابهاماتی مواجه باشند و همین امر مراوده بانکی را کمی کند می کند ولی برطرف شدن این ابهامات می تواند به افزایش مراودات منجر شود. به گفته وی اینکه چه زمانی به طور کامل این ابهامات رفع شود ، مورد ارزیابی قرار نگرفته چرا که در یک دوره طولانی به شبکه کارگزاری گسترده ای رسیده ایم و در حال حاضر ارتباط کارگزاری بانک های ایرانی در حال گسترش است.
سیف با اشاره به سفر رییس جمهوری به ایتالیا تصریح کرد: در این سفر بانک مرکزی ایتالیا حساب های بانک های ایرانی را قبول کرده و در سیمنار اخیری که با حضور بانک های اروپایی برگزار شد برخی ابهامات بانک های خارجی رفع شد.
رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی در باره تاسیس بانک های خارجی در ایران گفت: هرچند درخواست ایجاد شعب بانک های خارجی و دفاتر نمایندگی به بانک مرکزی ارائه شده ، اما درخواست تاسیس بانک ئداشته ایم.
وی ادامه داد: بسیاری از بانک های اروپایی اشتیاق فراوانی برای همکاری مشترک با سیستم بانکی ایران دارند ولی برخی از آنها همچنین در حال بررسی شرایط هستند ، در هر حال بانک ها مجهز به سیستم پیام رسان سوئیفت بوده و به تدریج تعداد آنها افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه نباید فکر کنیم همه مشکلات باید یک شبه حل شود، گفت: برخی از ایرادات غیر اصولی به برقراری روابط بانکی با ایران دارند که با مراجعه به اوفک ( وزارت خزانه داری آمریکا) ، تاییدیه های لازم را دریافت کرده و در این رابطه مشکلی وجود ندارد.
وی در پاسخ به پرسشی در باره رعایت نکردن نرخ مصوب شورای پول و اعتبار توسط برخی از بانک ها گفت: گزارشی که در این زمینه دریافت کرده است مبنی بر این است که در برخی موارد جزئی از مصوبه شورای پول و اعتبار تخطی شده است که پرونده آنها به هیات انتظامی ارائه شده است ، البته از دوره قبل نیز 9 پرونده در این زمینه در هیات انتظامی وجود داشته که برای شش پرونده رای صادر شده است.
وی در پایان در باره اشکالات عابر بانک ها در روزهای پایانی سال نیز گفت: گزارشی در این زمینه دریافت نکرده ایم ، اما کنترل های لازم را انجام خواهیم داد و در مجموع می توان گفت: وضعیت توزیع اسکناس در ایام پایانی سال مناسب است.

کد خبر 4850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =