چالش های اساسی رشد ۴ درصدی اقتصاد

مسعود خوانساری با اشاره به چالش های ملی موجود در اقتصاد کشور و کاهش درآمدهای نفتی از برخی موانع از جمله عدم شفافیت اقتصادی به عنوان مشکلات پیش روی تولید تا تحقق رشد ۴ درصدی خبر داد

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران شب گذشته در گردهمایی مدیران ارشد و فعالان صنعت برق با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور در سال جاری که با افت درامدهای دولت و کاهش شدید متغیرهای مهم اقتصادی همراه بود سال 94 را یکی از سخت ترین سال های اقتصادی دانست و گفت: رکود حاکم بر اقتصاد، کاهش شدید درآمدهای نفتی، فشار تحریم ها، رشد منفی شاخص های صنعتی، رشد منفی مواد و کالاهای واسطه ای و رشد منفی سرمایه گذاری همگی منجر به کاهش تقاضا، کاهش سطح درآمدها، کاهش تولید و حاکم شدن رکود شد.

با این حال خوانساری با اشاره به توافق اقتصادی صورت گرفته بین ایران و غرب تحقق این موضوع مهم اقتصادی را پیش زمینه حضور فعالان اقتصادی از سراسر دنیا دانست و اعلام کرد تاکنون بیش از 150 هیات خارجی از اقصی نقاط جهان برای حضور در بازار ایران وارد کشور شده اند.

وی با بیان اینکه مسیر توسعه همه کشورهای توسعه یافته از سرمایه گذاری های خارجی گذشته است، خاطرنشان کرد: نیاز کشور از یک سو و تمایل خارجی ها از سوی دیگر، انجام سرمایه گذاری خارجی برای تحقق رشد را اجتناب ناپذیر می کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به بررسی های کارشناسان اتاق تهران برای تحقق رشد حداقل چهار درصدی اقتصادی در سال آینده، دستیابی به این هدف را مستلزم اقداماتی توسط دولت، بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی برشمرد.

وی تصریح کرد: کاهش بدهی های دولت، اصلاح ساختار بیمار بانکی و برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، تک نرخی و واقعی کردن نرخ ارز، اصلاح قیمت حامل های انرژی، تسهیل فضای کسب و کار و بهبود آن، شفافیت اقتصادی، مبارزه با فساد اداری، توجه به امنیت سرمایه گذاری و توجه بیشتر به بخش خصوصی، از جمله اقداماتی است که باید به این منظور در دستور کار دولت قرار بگیرد.

خوانساری بطور نمونه با اشاره به رتبه 136 ایران در بین 175 کشور در شاخص شفافیت اقتصادی، اضافه کرد: این مساله سرمایه گذاری خارجی و حتی داخلی در کشور را با چالش اساسی مواجه کرده است.

وی همچنین مبارزه با فساد اداری را جزء اولویت های دولت در سال آینده برشمرد که امروز در همه نهادهای حکومتی و اجرایی و همه ارکان نظام وجود دارد.

به گفته این مسئول، تغییر شیوه مدیریت، تقویت روحیه انتقادپذیری، استفاده از فناوری های جدید، لزوم ایجاد برند، توجه به تولیدات صادرات محور، ارتقای آموزش های مهارتی و شفافیت در انجام امور، از جمله اقداماتی است که بخش خصوصی باید برای تحقق رشد چهار درصدی اقتصادی در دستور کار داشته باشد.

وی بطور نمونه با اشاره به تولید خودروی ال 90 در کشور رومانی، بیان داشت: این کشور با استفاده از 6 هزار و 700 نفر پرسنل سالیانه 300 هزار دستگاه خودرو ال 90 تولید می کند، در حالی که در ایران سالیانه 600 هزار خودرو با 42 هزار نفر پرسنل در یکی از خودروسازان تولید می شود و بر این اساس، قیمت خودرو نمی تواند شکل رقابتی به خود بگیرد.

خوانساری خاطرنشان کرد: صنعت برق کشور در این میان از قابلیت و توانمندی بالایی برخوردار بوده و از رقابت پذیری خوبی در جهان بهره مند است.

وی اضافه کرد: تلاش اتاق های بازرگانی، تاثیرگذاری در اقتصاد بویژه با ایجاد بهبود در فضای کسب و کار و کاهش مشکلات بخش خصوصی در تعامل با دولت است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: اقتصاد کشور همچون بحث هسته ای می تواند به توفیقاتی دست یابد، مشروط به اینکه همه قوا و حاکمیت کشور بپذیرند که اقتصاد دچار مشکل است.

وی با اشاره به گسترش معضل بیکاری، هشدار داد: پیش بینی ها حاکی از افزایش تعداد بیکاران کشور در سال های آینده و عبور آن از مرز هشت میلیون نفر است.

این مسئول یادآور شد: جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی، بهبود در فضای کسب و کار و تقویت بخش خصوصی، دستیابی به رشد اقتصادی بالا را در کشور محقق خواهد کرد.

 

کد خبر 4851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =