افزایش ۸ برابری قیمت ارز و تورم، عامل رکود اقتصادی و کسری بودجه است

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش نرخ تورم و ۸ برابر شدن نرخ ارز در ۴ سال اخیر، مهم ترین عامل رکود اقتصادی و کسر بودجه دولت بوده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم  نیوز، «حسین درودیان» شنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، افزود: از طرفی رشد نقدینگی در کشور باعث رشد نرخ تورم شد و متوسط رشد نقدینگی در کشور از ۲۵ به ۳۵ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه انتشار و فروش اوراق قرضه تاثیری بر کاهش نقدینگی ندارد، اظهارداشت: این مساله می‌تواند بر کندی شتاب رشد اقتصادی در کشور تاثیرگذار باشد.

درودیان با بیان اینکه در شرایط فعلی تورم تولید کننده از مصرف کنندگان بالاتر رفته است، افزود: باید مساله تولید در کشورمان در عنوان یک اولویت مهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

«میثم پیله ‌فروش» کارشناس دیگر مسائل اقتصادی حاضر در این برنامه، افزایش نرخ ارز و رشد نقدینگی و مساله کسر بودجه را از مهم ترین علل رشد نقدینگی و تورم در کشور عنوان کرد.

وی افزود: بدون نظارت دقیق بر فعالیت‌ بانک‌ها و تا زمانی که فکری برای مهار رشد نقدینگی و کسر بودجه دولت نشود، رشد نقدینگی و تورم همچنان ادامه خواهد یافت.

پیله فروش افزود: در حالی که تورم، مالیاتی است که ثروتمندان از فقیران می‌گیرند و نظام بانکی ما در جهت تامین منافع قشر خاصی از جامعه است باید مالیات از افرادی که فرار مالیاتی دارند، دریافت شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، یکی از راه‌های کاهش کسر بودجه دولت اخذ مالیات از سوداگران است بنابراین باید با دریافت مالیات از کسانی که فرار مالیاتی دارند و حقوق دولت را پرداخت نمی کنند، کسری بودجه را تامین کنند.

کد خبر 48519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =