بیداد پوشاک وارداتی در آستانه سال نو

با وجود کاهش تعرفه واردات پوشاک به ویژه پوشاک ترک که تعرفه آن به ۹۰ درصد کاهش یافته است، مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که این امر تاثیر چندانی بر واردات پوشاک نخواهد داشت و برای حل این معضل باید راه‌های ورود غیر قانونی پوشاک به ایران بسته شود

 واردات پوشاک و افزایش حضور برند های خارجی در ایران می تواند زنگ خطر و نیز تلنگری برای صنعت نساجی  ایران باشد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، از حدود 2 سال قبل زمزمه های کاهش تعرفه واردات پوشاک از ترکیه مطرح شد و کم کم  تعرفه ها تغییر کرد و نصف تبدیل شد. 
 در این میان  سال 94 سال جولان برند های ترکیه ای در بازار ایران بود و در روزهای پایانی سال  شاهد هستیم که بازار شب عید ایرانیان را در بخش پوشاک، برند های گوناگون ترکیه تصاحب کرده و توانسته اند که گوی سبقت را از رقبای خود بربایند.
با وجود کاهش تعرفه واردات پوشاک به ویژه پوشاک ترک که تعرفه آن به 90 درصد کاهش یافته است، مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که این امر تاثیر چندانی بر واردات پوشاک نخواهد داشت و برای حل این معضل باید راه‌های ورود غیر قانونی پوشاک به ایران بسته شود.
در روزهای پایانی پارسال ولی الله افخمی راد، رییس سازمان توسعه تجارت خبر از کاهش طبقات تعرفه‌ای از 14 به 10 طبقه داد که به تبع آن طبقه تعرفه‌ای 100 درصد از واردات حذف و بالاترین طبقه 75 درصد در نظر گرفته شد. به این ترتیب تعرفه واردات پوشاک که پیش از این 100 درصد بود با این تغییر به 75 درصد کاهش یافت که البته با توجه به این که پوشاک جزو کالاهای گروه کالایی 10 به شمار می‌رود، تعرفه آن دو برابر خواهد شد و به 150 درصد می‌رسد. 
از سوی دیگر با توجه به اینکه حجم عمده‌ای از پوشاک ایران از کشور ترکیه به طرق مختلف وارد می‌شود، بر اساس قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه، پوشاک وارد شده از این کشور مشمول تخفیف 40 درصدی می‌شود که به این ترتیب تعرفه واردات پوشاک از ترکیه کاهش می‌یابد.
از آنجایی که پوشاک نیز در لیست تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه قرار دارد تعرفه واردات پوشاک از ترکیه از 40 درصد تخفیف برخوردار بوده و با این حساب به 30 درصد می‌رسد. اما نکته جالب این است که با وجود چالش های موجود موجود در سال 94 که اقتصاد و صنعت ایران را با خود درگیر کرده است رشد قارچ گونه شعب و فروشگاه های پوشاک ترکیه با شتاب در حال افزایش است و مردم نیز با توجه به قیمت مناسب، طراحی خوب و نیز کیفیت مطلوب  نسبت به این برند ها خوشبین بوده و میزان مراجعه به این فروش گاه ها درحال افزایش است.
بارها از زبان مسئولان شنیده ایم که ایرانیان لایق بهترین ها هستند ولی متاسفانه صنایع نساجی و پوشاک ایران هنوز نتوانسته اند خود را به استاندارد های جهانی نزدیک کنند و خریداران پوشاک خارجی را به ایرانی ترجیح می دهند و حتی گاهی  حاضرند برای خرید های خود صدها هزار تومان و حتی میلیون ها تومان هزینه کنند.
 یکی از کارکنان  شاغل در یک برند صاحب نام ترکیه ای فعال در ایران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز اظهار کرد: از ابتدای امسال چندین شعبه را در مناطق مختلف تهران راه اندازی کرده ایم و استقبال مردم و فروش بالا سبب شده است تا به فکر گسترش فعالیت های خود باشیم.
وی تصریح کرد: در مراسم افتتاح یکی از شعبه ها که چندی پیش در یکی از مناطق تهران که دارای ساکنینی با درآمد متوسط است در یک شب توانستیم فروش 6 میلیارد تومانی را تجربه کنیم و باید تاکید کنم که در روزهای پایانی هفته فروش فروشگاه های ما در هر روز بین 100 تا 150 میلیون تومان است و رمز موفقیت دیگر ما در بازار امکان تعویض و یا مرجوع  کردن پوشاک خریداری شده تا 48 ساعت است که این امر با استقبال مواجه شده است.
اکنون و با توجه به اظهار نظر یاد شده و مشاهدات میدانی از این فروشگاه ها باید گفت که صنعت نساجی و پوشاک ایران باید خود را برای یکی رقابت سنگین و نفس گیر با رقبای خارجی خود که با شتاب در حال ورورد به بازار کشورمان هستند آماده کند.
 رشد روز افزون حضور برند های ترکیه، ایتالیا، آلمان، چین و حتی برند های امریکائی که محصولات خود را با واسطه راهی کشورمان می کنند هرچند که دارای مزیت هایی است اما خطر ها و پیامد های مختلفی را برای صنعتگران ایرانی به دنبال دارد ودر این مسیر اگر می خواهیم ایرانی ها به تولید داخل اعتمادکنیم باید با برنامه ریزی و سرمایه گذاری و تنوع در تولید همگام با ارتقای کمیت و کیفیت صنعت پوشاک ایران را از رکو خارج کنیم.
 در این میان صاحب نظران اعتقاد دارند که هرچند که اعمال تعرفه ها می تواند تضمینی برای فعالیت واحدهای تولیدی داخل باشد اما در صورت نامعقول بودن تعرفه ها نیز آمار واردات رسمی بسیار کاهش خواهد یافت و اگر تعرفه واردات پوشاک با 40 درصد هم برسد بازهم تغییری ایجاد نخواهد شد چراکه فروشندگان می توانند کالای خود را با کمتر از 10 درصد از قیمت از طریق قاچاق در شهر سکونت خود دریافت کنند. به این ترتیب می توان گفت که کاهش تعرفه واردات پارچه تغییر چندانی را حاصل نخواهد کرد که بتواند به تولیدات داخلی لطمه بزند. چه بسا که اگر از سوی دیگر بتوان قاچاق را کنترل کرد و روی کالاهای وارد شده به کشور نظارت کافی داشت از ورود کالاهای بی کیفیت به کشور جلوگیری شود.
باید این نکته را یادآور شد که وزارت  صنعت،‌معدن و تجارت ابتدای سال 94 گفته بود که 2.5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور می‌شود.
بر اساس برخی آمار منتشر شده که ورورد کالا از مجاری غیر قانونی رامورد توجه قرار نداده است نزدیک به 3 میلیارد دلار در سال واردات پوشاک صورت می گیرد و حدود 20 تا 25 درصد بازار از سوی تولید کنندگان داخلی پوشش داده می شود.
آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که هم‌اکنون حدود ۹۵۰۰واحد تولیدی پوشاک با سرمایه‌ گذاری بیش از4 هزار میلیارد تومانی در کشور فعال هستند و بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر نیز در این صنعت فعالیت می‌کنند.
این گزارش می افزاید: در دولت دهم تعرفه واردات پوشاک 100 درصد بود که در ابتدای این دولت ابتدا آن را به 200 درصد و دوباره به صد درصد رساندند این تعرفه از ابتدای سال 94 به 75 رصد رسید و در صورت تصویب دولت تعرفه واردات پوشاک برای سال 95 ، 55 درصد خواهد شد.
گفتنی است که عمده پوشاکی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شود مربوط به واردات پوشاک‌های برند می‌شود که قیمت‌های بالایی در بازار ایران دارند ولی پوشاک های ایرانی در سال های اخیر با نوسان های شدید کیفیت هنوز نتوانسته اند رضایت مشتریان را جلب کنند.

کد خبر 4859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =