بندر چابهار؛ مسیر ترانزیتی فشار افغانستان بر پاکستان

کابل - ایرنا - مدیر روابط بین الملل اتاق تجارت افغانستان اعلام کرد که پاکستان مشکلات عدیده ای را برای بازرگانان افغانستان ایجاد کرده است و آنان ترجیح می دهند تا از راه های بدیل مانند بندر چابهار، راه لاجورد و یا دیگر مسیرها برای انتقال کالاهای خود به آسیای میانه استفاده کنند

به گزارش ایرنا ،«محمد هاشم رسولی» روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا در کابل گفت که قرارداد«ابتا»یا راه ترانزیت تجارتی افغانستان و پاکستان درماه اکتبرسال 2010 میلادی بین وزرای تجارت دو کشور برای 5 سال منقعد شد، اما پاکستان به این قرارداد پای بند نبوده و رانندگان کامیون های افغان را در بندر کراچی افغانستان متوقف کرده است.
وی افزود: اکنون 3 ماه است که گفت وگوها برای حل مشکلات بازرگانان افغان با مسئولان پاکستانی ادامه دارد، اما تاکنون در این رابطه به نتیجه مطلوب نرسیده ایم وبا تداوم این مشکلات بازرگانان افغان ترجیح می دهند تا راه های بدیل مانند چابهار، راه لاجورد و دیگر مسیرها را استفاده کنند. 
مدیر روابط بین الملل اتاق تجارت افغانستان گفت که در حال حاضر تجارت افغانستان از مسیر بندر کراچی 30 تا 40 درصد کاهش یافته واگردولت پاکستان به رویه خود برای ایجاد مانع درامور ترانزیت رانندگان کامیون افغان برای انتقال کالاها و محصولات خود ادامه دهد، دولت باید موافقت نامه ترانزیتی میان دو کشور را لغو کند و یا مورد بازنگری قرار دهد.
وی افزود: در این قرارداد ذکر شده که اگر یکی از طرفین اعتراض نداشته باشند بعد از پایان مهلت آن، این توافق نامه برای 5 سال دیگر تمدید می شود، اما دولت افغانستان پیش از ختم سال 2015 میلادی با ارسال یک نامه رسمی به دولت پاکستان اعلام کرد که خواهان تغییر این توافق نامه هستند.
وی اضافه کرد تا دو سال دیگر بندر«چابهار»به بهره برداری می رسد و خط آهن موسوم به راه ابریشم که از ایران و افغانستان به چین وصل می شود، حداکثر تا 3سال آینده آماده می شود و از طرفی دیگر مشکلات راه لاجورد که ازشمال افغانستان به آذربایجان و ترکیه کشیده می شود، برطرف خواهد شد و این راه ها جایگزین استفاده بازرگانان افغان از بندر کراچی خواهد شد.
وی افزود:امیدواریم که پاکستان به این نتیجه برسد که تا 5 سال آینده، افغانستان در وضعیت فعلی باقی نمی ماند و استفاده بازرگانان افغان از بندر کراچی دست کم به نصف کاهش خواهد یافت.
رسولی گفت:درسال 2014میلادی، 4 هزارکامیون حامل کالاهای بازرگانان افغان در بندر کراچی متوقف شد وپاکستان اجازه ورود آنها را به افغانستان نداد و بازرگانان افغان از این بابت خسارات زیادی را متقبل شدند وما نیز مجبور شدیم در یک هفته 50 کامیون پاکستانی را در مرز تورخم در شرق افغانستان متوقف کنیم و عین همان مدارکی را که آنان از رانندگان ما می خواستند، ما هم از آنان مطالبه کنیم که آنان نداشتند.
وی گفت: بار این کامیون ها سبزیجات و میوه تازه بود که به کشورهای آسیای میانه انتقال داده می شد و بخش های خصوصی و دولت پاکستان به افغانستان اعلام کرد که بار این کامیون ها از بین می رود و مالکان آنها ضرر خواهند کرد و این اقدام باعث شد پاکستان اجازه حرکت 4 هزار کامیون ما را از بندر کراچی صادر کند تا وارد مرز افغانستان شوند.
وی اضافه کرد که اینک بار دیگر پاکستان، کامیون های افغانستان را در بندر کراچی نگه داشته است. دولت پاکستان اجازه می دهد که اموال بازرگانی به هند انتقال داده شود، اما اجازه نمی دهند که از هند اموال بازرگانی را به افغانستان و یا از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه انتقال دهند.
مدیر روابط بین الملل اتاق تجارت افغانستان گفت که این کشورعلاقه مند است تا به بازارکشورهای آسیای جنوبی ازطریق هندوستان وصل شود، اما پاکستان این اجازه را نمی دهد. زیرا پاکستان می داند که اگر کالاهای هندی وارد بازار افغانستان شود دیگر جایی برای کالای پاکستانی وجود ندارد. 
به گفته وی، اما این دلیلی معقول برای جلوگیری از دسترسی افغانستان به بازار هندوستان نیست. پاکستان می گوید رابطه خوبی با هند ندارد و اجازه وصل شدن افغانستان به آن کشور را نمی دهد و این در حالی است که خود پاکستان و هندوستان صدها قلم کالا و محصولات را با یکدیگر مبادله می کنند، اما برای افغانستان مسائل سیاسی را مطرح می کنند. 
وی گفت که دولت افغانستان نباید اجازه دهد که کامیون های پاکستان از طریق افغانستان کالاهای خود را به کشورهای آسیای میانه منتقل کنند.همان گونه که پاکستانی ها اجازه نمی دهند بازرگانان افغان کالاهای هندی را وارد کشور خود کنند و یا به آسیای میانه انتقال دهند.
رسولی گفت که کامیون های پاکستان وقتی وارد خاک افغانستان می شوند به هر استان و یا از هر مسیری که حرکت می کنند برای آنان مانعی وجود ندارد اما کامیون های افغانستان در پاکستان باید از مسیری مشخص تردد کنند و با وجود آن بازرسی های زیادی از آنها به بهانه های مختلف صورت می گیرد. 
وی گفت: اتاق تجارت افغانستان همان گونه که پیش ازاین نیز اعلام کرده بود، معتقد است که قرارداد ترانزیتی «ابتا» باید از حالت دو جانبه میان پاکستان و افغانستان خارج شود و با اضافه شدن کشورهای تاجیکستان و هند به صورت چهارجانبه درآید. پاکستان با چهارجانبه شدن این توافق نامه مخالفت کرده وعلت آن را مخالفت هند می داند، در حالی که سفیر هند در کابل رسما بیانیه داده است که با موافقت نامه ترانزیتی چهارجانبه موافق است.

کد خبر 4866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =