ضربه معافیت های وارداتی به بدنه تولید

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در حال حاضر شاهدیم که حجم واردات با معافیت‌ها ۲۰ برابر شده و اجناس وارداتی از طریق این معافیت‌ها بدون هرگونه تشریفات گمرکی وارد بازار مصرف می‌شوند که علاوه بر مسائل اقتصادی به تولید نیز ضربه می‌زند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، رییس اداره برآورد حجم قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یکصدو نهمین جلسه اعضای اصلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز به تشریح یافته‌های معاونت فرهنگی و پژوهش ستاد در مورد قاچاق پرداخت و گفت: حجم ورودی کالای قاچاق در سال 92 طبق همین روش و برآوردها 17.2 میلیارد دلار ورودی و 7.8 میلیارد دلار خروجی بوده است که در مجموع به  25 میلیارد دلار می رسید.

به گفته سیدریحانی، این رقم در سال 93 در کالای ورودی با کاهش  9 درصدی به 15.2 میلیارد دلار و در بخش خروجی به 4.6 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده  کاهش 47.4 درصدی است.

سیدریحانی گفت: در مجموع رقم قاچاق در سال 93 به  19.8 میلیارد رسیده است.

رییس اداره برآورد حجم قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عمده کالای ورودی قاچاق را شامل کالای نساجی، لوازم خانگی، رایانه و قطعات لوازم یدکی اعلام کرد و گفت: حجم قاچاق وارداتی کالاهای نساجی حدود 2 میلیارد و 300 میلیون دلار برآورد شده است.

وی سرانه مصرف چایی در کشور به واسطه وجود 76 میلیون نفرجمعیت کشورمان را  1.5 کیلوگرم دانست و گفت:  حجم قاچاق در این ارتباط 272 میلیون دلار برآورد می‌شود.

سیدریحانی به نیاز حدود یک میلیون و 800 هزار لپ‌تاپ اشاره کرد و گفت: از این تعداد 500 هزار عدد به صورت قانونی و یک میلیون و 300 هزار عدد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

رییس اداره برآورد حجم قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تشریح قاچاق لوازم آرایش به کشور نیز گفت: 26 میلیون نفر افراد بین 15 تا 65 سال از لوازم آرایشی استفاده می کنند که 300 میلیون دلار آن تولید داخل کشور، 200 میلیون دلار واردات و 1.3 میلیون دلار قاچاق در این حوزه وجود دارد.

وی در تشریح قاچاق سیگار به کشور نیز گفت: بر اساس آمارهای سال 93، از 55 میلیارد نخ سیگار مصرفی، 28.7 میلیارد نخ تولید، 13.7 میلیارد نخ از مبادی رسمی و 12.6 میلیارد نخ بصورت قاچاق وارد کشور شده است. یکی از مسائلی که وجود دارد، این است که در سال 93 تولید شرکت دخانیات به دلیل مسائل داخلی نصف شد، اما واقعیت این است که در بحث سیگار آمار واقعی از میزان مصرف نداریم.

رییس ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز نیز در ادماه جلسه روش‌های استفاده شده در جمع آوری آمار ارائه شده از سوی ستاد را مطابق با روش‌های متداول علمی ارزیابی کرد و افزود: یکی از این روش‌ها جمع‌بندی آمار ارایه شده از سوی دستگاه‌های عضو است.

وی با بیان اینکه کارگروه بررسی آمار برای سالهای 93 و 94 با مسوولیت ستاد و شرکت نمایندگانی از دستگاه های عضو که به آمار قاچاق دسترسی دارند تشکیل می شود، گفت: بیش از 65 مورد معافیت در نظام واردات تعریف شده است که این تصمیم برخلاف سیستم های اقتصادی دنیا است.

حقیقی با اشاره به بیش از 45 مورد معافیت های اقتصادی گفت: این معافیت ها براساس مقاطع زمانی خاص و در مکان های خاص بوده که متاسفانه شاهد تبدیل شدن این معافیت ها به تمامی مناطق و زمانهای مختلف سال در کشور شده است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت معافیت 3 درصدی در واردات گفت: در حال حاضر شاهدیم که حجم واردات با معافیت ها 20 برابر شده و اجناس وارداتی از طریق این معافیت ها بدون هر گونه تشریفات گمرکی وارد بازار مصرف می شوند که علاوه برمسائل اقتصادی به تولید نیز ضربه می زند.

رییس ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز در ادامه گفت: تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در امر مبارزه باقاچاق کالا و ارز لازم است با انجام وظایف خود نسبت به کاهش قاچاق اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه این جلسه در مورد قاچاق فرآورده های نفتی در بخش صادرات مشتقات این فرآورده گفت: یکی از روشهایی که معمولا برای انتقال سوخت قاچاق به خارج از کشور بهره می برند انتقال در پوشش صادرات مشتقات نفتی است. در سال 1393 تلاش شد با بازنگری در برخی قوانین مقررات و بخش نامه ها و انجام الزام استاندارد سازی محصولات و مشتقات نفتی واحد های تولیدی جلوی قاچاق محصولات و فرآورده های یارانه ای از این طریق گرفته شود و به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

سجادی خاطر نشان کرد: موضوع استاندارد سازی محصولات تولیدی واحد های فعال در عرصه تولید محصولات و مشتقات نفتی دستاورد بسیار بزرگی است که امروز دستمایه سازمان استاندارد قرار گرفته تااینکه حتی فرآورده های نفتی مصرفی در داخل کشور را هم به سمت استاندارد سازی آن حرکت کند .

وی در مورد نیاز همسایگان و اقدامات انجام شده در بخش صادرات گفت: همانگونه که در بحث برشمردن عوامل قاچاق اعلام شد در کشورهای همسایه  برای فرآورده های نفتی کشورمان تقاضا وجود دارد که اگر از طریق رسمی تامین نشود از طریق قاچاق تامین خواهد شد لذا تنوع بخشی به روشهای صادراتی از تصمیم های بسیار مهم کارگروه پیشگیری و مقابله با فرآورده های نفتی بود که شامل صادرات رسمی از طریق خود وزارت نفت به کشورهای همسایه ، تسهیل صادرات از طریق بخش خصوصی ،صادرات از طریق فروش به تعاونیهای مرز نشینان و همینطور صادرات از طریق خرده فروشی در بازارچه های مرزی و باک خودروها در مبادی رسمی در حال انجام است که علاوه برآن بحث توسعه صنعت بانکرینگ و صادرات از طریق بانکرینگ نیز شامل این مورد می شود که مجموع این شش روش صادراتی با هدف تامین تقاضایی است که از کشورهای همسایه و آبهای آزاد وجود دارد که لازم است با تامین کردن آن نیاز به قاچاق را از بین ببریم .

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: البته در حال حاضر این روشها در حال انجام بوده و در برخی از استانها فروشهای خوبی نیز اتفاق افتاده و بیش از 200 درصد رشد صادراتی را نسبت به سال گذشته داشته ایم.

سجادی ادامه داد: امروز به جز بنزین ظرفیت قابل ملاحظه ای برای سایر فرآورده های نفتی در اختیار داریم که عملا با توجه به صرفه جویی و مدیریت مصرفی که در سال 1393 اتفاق افتاد به باشگاه صادرکنندگان فرآورده های نفتی پیوستیم و آمادگی داریم که نفت کوره ،نفت سفید و نفت گاز را را در حجم های بسیار بزرگ به کشورهای همسایه صادر کرده و نیاز کشورهای همسایه از طریق راههای قانونی با فرآورده های دارای کیفیت با استاندارد بالا تامین کنیم.

وی به اقدامات در بخش حمل و نقل اشاره کرد و افزود: جدای اینکه در سال جاری کماکان اقداماتی را برای مدیریت مصرف و کاهش فرورده های نفتی در حال پیگیری هستیم و تخصیص سوخت بر اساس پیمایش به وسایل حمل و نقل جاده ای درون و برون شهری بایستی رقم بخورد که در فاز نخست این طرح بر اساس اسناد حمل عملیاتی می شود و در مراحل بعدی مبتنی بر داده های ردیاب های الکترونیکی انجام می شود ما خود حمل و نقل را در حقیقت یکی ازحلقه ها و زنجیرهای جدی درحوزه قاچاق انواع کالاها می دانیم چون کالای قاچاق وقتی ازمرزهای دریایی، زمینی، مبادی رسمی یا غیر رسمی وارد کشور می شود برای اینکه به دست مصرف کننده برسد بایستی حمل و نقل شود.

وی افزود: حمل و نقل یکی ازحلقه ها و زنجیرهای جدی درحوزه قاچاق انواع کالاها است چون کالای قاچاق وقتی از مرزهای دریایی، زمینی، مبادی رسمی یا غیر رسمی وارد کشور می شود برای اینکه به دست مصرف کننده برسد بایستی حمل و نقل شود. لذا نظارت جامع مکانیزم و سیستمی بر حمل و نقل کشور را یکی از جدی ترین راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا می دانیم.

سجادی گفت: برهمین اساس باتوجه به تصمیم های اتخاذ شده مقرر شده که سامانه برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان سامانه پایه در نظارت هوشمند سیستمی بر حمل و نقل کشور قرار گیرد و تمامی دستگاه هایی که مجوز حمل کالا را صادر می کنند مانند گمرکات اجرایی کشور، سازمان غذا و دارو ،سازمان دامپزشکی ،شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و دستگاه های مشابه مجوز حمل کالا را برای سامانه بارنامه برای حمل و نقل کالایی صادر نمی شود مگر اینکه مجوز حمل داشته باشد در نتیجه با اجرایی شدن کامل این طرح اگر کامیونی دارای بارنامه باشد به معنای مجاز بودن بارحمل شده است و کامیونی که بارنامه نداشته باشد به این معنی است که بار حمل شده قاچاق است.

در ادامه نشست، معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز با اشاره به 24 روش برای برآورد حجم اقتصاد زیرزمینی گفت: معاونت پژوهش ستاد 4 روش را برای محاسبه حجم قاچاق استفاده کرده‌ که شامل شکاف بین عرضه و تقاضا، تولید، صادرات و واردات قانونی و از طرفی مصرف و تقاضا است.

وی در ادامه پوشاک را یکی از قاچاق‌پذیرترین کالاها اعلام کرد و افزود: در حوزه پوشاک 530 تا 550 هزار نفر فعالیت می‌کنند و اگر واردات پوشاک از مبادی غیررسمی کنترل نشود، نتیجه آن جز تعطیلی واحدها و بیکاری نخواهد بود.

کد خبر 4870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =