رئیس مرکز آمار ایران: ایران در عرصه بین المللی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است

نیویورک - ایرنا - رئیس مرکز آمار ایران نخستین روز برگزاری نشست های تخصصی کمیسیون آماری سازمان ملل را نشستی متفاوت با سال های پیشین این نهاد ارزیابی کرد و گفت: گرچه این نشست ها صرفا جنبه علمی تخصصی داشته اند اما حضور امسال ایران در نخستین نشست پسا برجام با احترام و استقبال بی سابقه ای از سوی کشورهای جهان روبرو بود

به گزارش ایرنا، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران روز سه شنبه (به وقت محلی) به همراه دکتر کاوه کیانی استادیار پژوهش های آماری این مرکز به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران در چهل و هفتمین نشست سالانه کمیسیون آمار سازمان ملل شرکت کردند.
عادل آذر درحاشیه این نشست درگفت وگوی اختصاصی با ایرنا به تشریح اهداف برگزاری این نشست و محورهای اصلی مورد بررسی در طول آن پرداخت.
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به این که هرسال در این نشست ها موضوع خاصی هم بعنوان محور اصلی مباحث و هم متن دستور جلسه تعیین می شود گفت: محور نشست های امسال به شاخص های توسعه پایدار اختصاص داده شده است.
وی در توضیح این موضوع افزود: درحالی که موضوعات مورد بحث و بررسی دراین نشست ها تاکنون موضوعاتی بوده اند که به کشورهای درحال توسعه و یا محدوده های جغرافیایی خاصی محدود می شدند اما محورهای مورد بحث در نشست امسال صرفا به یک کشور و یا جغرافیای خاص محدود نبوده و تحولات جغرافیایی ، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و غیره را که سرنوشت همه کشورها را تحت تاثیر قرار می دهند مربوط می شوند.
دکتر عادل آذر افزود به همین دلیل بحث بسیار کلیدی و مهمی که در این سال ها و بخصوص امسال به آن پرداخته شده بحث بر سر 'مدیریت زنجیره ارزش جهانی' و بررسی و ارزیابی نقش و تاثیر تحولات و وقایع جزئی وجداگانه در روند دگرگونی های جهانی است.
رئیس مرکز آمار ایران برای نمونه به حادثه هسته ای چرنوبیل شوروی سابق در سال 1986 و اثرات جهانی چنین حادثه ای اعم از زیست محیطی، زاد و ولد و غیره و راه های مقابله با این اثرات و تبعات بعنوان موضوع این بررسی ها اشاره کرد و افزود که محور نگاه حاکم در این نشست ها بهم پیوستگی سرنوشت همه کشورها بعنوان اجزای مختلف یک مجموعه است.
وی افزود درکنار موضوعات ومحورهای مورد مطالعه و بررسی دراین نشست ها ابزارهای مطالعاتی مناسب با این موضوعات نیز تغییر کرده و در حالی که تاکنون جدول هایی تحت عنوان جدول های داده –ستانده کشوری برای بررسی تحولات درون کشورها مورد استفاده قرار می گرفته اند حالا از جدول های داده –ستانده جهانی یا بین المللی و به منظور نگاهی کلی به تحولات جهانی استفاده می شود.
به گفته رئیس مرکز آمار ایران در این نشست ها ضمن پرداختن به گروهی از شاخص های محلی و درمحدوده جغرافیایی خاص به شاخص های بین المللی و جهانی نیز از جمله شاخص های مربوط به موضوعاتی از قبیل توسعه پایدار، محیط زیست، توسعه انسانی ، توسعه اقتصادی ، برابری و عدالت جنسیتی ، سرمایه های اجتماعی و غیره نیز پرداخته می شود.
دکتر عادل آذر در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که پرسید با توجه به این که این نخستین نشست هیئت ایرانی بعد از امضای توافقنامه هسته ای است، برخورد نمایندگان کشورهای جهان را با خود چگونه دیدید،گفت: گرچه این نشست ها نشست های تخصصی و علمی و بدور از موضع گیری های سیاسی است، مع الوصف برخورد توام با احترام نمایندگان کشور های مختلف با هیئت ایرانی به روشنی مشهود بود و نشان می داد که ایران در دوران پسا برجام در جامعه جهانی جایگاه ویژه و با احترامی پیدا کرده است.

کد خبر 4873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =