ضرورت جایگزینی سیاستی در حمایت از تولید

هادی حق شناس از ضرورت اجرای حمایت های مالیاتی به جای اعطای مشوق های صادراتی می گوید

بخش خصوصی باید بازوی کمکی دولت باشد در صورتی که برخی عملکردها خلاف واقع را نشان می دهد، ضعف در این بخش به اندازه ای است که دولت نمی تواند در شرایط فعلی نقش خود در اقتصاد را کمرنگ کند.

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اگزیم نیوز بیان کرد: مهم ترین اقدامی که نقدینگی را به سمت تولید هدایت می کند کاهش نرخ تورم  است،  زمانی که تورم تک رقمی و کمتر از 5 درصد باشد  قطعا نقدینگی موجود در بخش های مختلف اقتصاد به گردش می آید نه در جهت سوداگری.

هادی حق شناس ادامه داد: بخش تولید نیازمند مولد است، ریشه ایجاد این مولد نیز کاهش نرخ تورم برای افزایش نقدینگی در کشور است، دولت در سال آینده نیز باید سیاست های خود مبنی بر کنترل و کاهش نرخ تورم ادامه دهد تا میزان نقدینگی به رقم قابل قبولی برسد.

وی با انتقاد از اینکه هیچ مشوقی برای حمایت از تولید کنندگان وجود ندارد بیان کرد: یکی از راهکارهای تقویت بخش تولید حذف موانع و ایجاد مشوق ها است با تغییر نگرش در حمایت از تولید می توان اقداماتی مانند معافیت مالیاتی  یا کاهش نرخ بهره بانکی برای این اقشار در نظر گرفت تا مشوق ها تنها صادرات محور نباشند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اقتصاد کلان در برخی بخش ها نیازمند تحولی عظیم است اما از آنجایی که دوران پسابرجام  به تازگی آغاز شده و تعاملات بخش خصوصی و دولت قوت چندانی نگرفته است نمی توان این تحولات را ایجاد کرد چرا که در ابتدا باید هماهنگی سازمان های مختلف را شاهد باشیم سپس در باره تغییر و تحولات صحبت کنیم.

حق شناس با اشاره نقش  بخش خصوصی  در تولید طی سال های اخیر بیان کرد: بخش خصوصی به عنوان بازوی کمکی دولت برای توسعه اقتصاد ایجاد شده در صورتی که این بخش به دنبال کسب سود های کم و برنامه های کوتاه مدت است. اصولا در هر بخش بررسی های مختلفی میزان سود و زیان یک طرح را نمایان می کند در صورتی که بخش خصوصی با بی توجهی طرح های توسعه ای و رکود حاکم بر بخش های مختلف تنها به سود های حداقلی رضایت می دهد.

وی افزود: رونق، رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی جز با تعامل و همکاری بخش خصوصی میسر نیست در این راستا  انتقاد های فراوانی درباره  سایه سنگین دولت بر اقتصاد وجود دارد اما متاسفانه بخش خصوصی قادر به همگام شدن با دولت نیست.

این کارشناس اقتصادی با پیش بینی نرخ تورم، رشد و بیکاری خاطر نشان کرد: با توجه به فعالیت های دولت و حذف تحریم ها به نظر می رسد  نرخ تورم با روند نزولی همراه شود و نرخ رشد صعود کند با این اوصاف قطعا نرخ بیکاری نیز کاهش می یابد.

 

کد خبر 4877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =