عبور فولاد از بحران رکود با اهرم صادرات

کارشناسان از لزوم تقویت صادرات محصولات فولادی به منظور تحرک در بازار داخلی این محصول می گویند؛ صادرات کلید عبور فولاد از رکود می شود؟

صنعت فولاد ایران به عنوان قدرت  نخست منطقه این روزها خود را برای ورود به بازارهای جهانی به ویژه قاره اروپا آماده می کند. تولید انواع محصولات فولادی با استفاده از فناوری های نوین و همگام با استانداردهای روز جهان در ایران از روند بسیار خوبی برخوردار است و خوشبختانه در دوران پسا تحریم زمینه برای صادرات انواع محصولات فولادی به کشورهای مختلف و بازارهای جدید بطور کامل فراهم شده است.

شرکت‌های فولادساز کشور از ابتدای فروردین تا پایان دی‌ماه امسال، 3 میلیون و 229 هزار تن فولاد خام و محصولات فولادی صادر کرده اند که در مقایسه با میزان صادرات مدت مشابه سال گذشته، 23 درصد رشد نشان می‌دهد.

این در حالی است که پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که چنانچه صادرات فولاد برای سال‌جاری،‌ به 3 میلیون تن برسد نقطه‌ای امیدبخش برای فعالان این صنعت ایجاد خواهد شد اما این امر در مدت 10 ماه تحقق یافت و از برنامه پیش‌بینی شده نیز عبور کرد.

از این میزان صادرات، یک میلیون و 872 هزار تن انواع محصولات فولادی و یک میلیون و 357 هزار تن فولاد خام بوده که نسبت به مدت مشابه سال 93، به ترتیب 4 و 63 درصد رشد نشان می‌دهد.

از سوی دیگر میزان واردات 10 ماهه سال 94 نیز 3 میلیون و 377 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (3 میلیون و 487 هزار تن)، حاکی از کاهش 3.2 درصدی واردات فولاد در سال‌جاری است.

همچنین، شرکت‌های فولادی کشور از ابتدای فروردین تا پایان دی‌ماه، 14 میلیون و 9 هزارتن «فولاد خام» و 13 میلیون و 50 هزار تن «محصولات فولادی» تولید کرده اند که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال 93 (14 میلیون و 764 هزار تن فولاد خام و 13 میلیون و 963 هزار تن محصولات فولادی)، به ترتیب 5 و 7 درصد کاهش نشان می‌دهد.

میزان مصرف ظاهری کل فولاد کشور (خام و محصولات) طی 10 ماهه امسال، 27 میلیون و 207 هزار تن بود. اما این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 29 میلیون و 586 هزار تن اعلام شد که نشان‌دهنده کاهش 8.7 درصدی کل مصرف فولاد در سال 94 است.

دراین میان ماه ها است که سایه رکود بر بازارهای جهانی فولاد گسترده شده است و نوسان در بازار سبب شده قیمت ها روند نزولی خود را ادامه دهند. این در حالی است که متأثر از نوسانات مثبت قیمت فولاد در بازارهای جهانی و نوسانات صعودی قیمت ارز در بازار داخل طی چند هفته اخیر روند رو به رشدی را در این بازار شاهد بوده ایم. کارشناسان همچنین از افزایش میزان تقاضا در بازار داخلی خبر می دهند که متناسب با خوش بینی ها به طرح های عمرانی در سال آینده صورت گرفته است.

در این بین اما آنچنان که تحلیلگران بازار فولاد می گویند سیاست‌ گذاری چین سبب شده تعادل عرضه و تقاضا در بازار فولاد دچار چالش شود و برخی کشورهای دیگر نیز تحت سیاست قیمت‌شکنی چین، درها را رو به سیل واردات فولاد از چین باز کنند.

خبرهای منتشر شده حاکی ازآن است که هند تنها کشوری است که بدون توجه به رکود بازار همچنان قصد دارد تولید فولاد خود را افزایش دهد و ایران هم در قالب طرح جامعی برای افزایش ظرفیت تولید به ۵۵ میلیون تن برنامه‌ریزی کرده است.

از سوی دیگر باید یاد آوری کرد که اکنون قیمت جهانی فولاد به دلیل قیمت شکنی چین از ۷۰۰ دلار به ۳۰۰ دلار کاهش یافته و از سویی صادرات چین از ۴۰ میلیون تن به ۱۵۰ میلیون تن افزایش یافته و معادلات اغلب تولیدکنندگان فولاد بهم ریخته است.

فولادسازان ایران نیز در این هیاهوی بازار،به دنبال کاهش قیمت تمام شده تولیدشان هستند، برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نیز دارند به همین دلیل باید قیمت تمام شده تولید فولاد کاهش یابد تا بتوان در بازار رقابتی کشورهای دیگر وارد شد. کاهش تقاضا در بازار داخلی انبارهای تولیدکنندگان کشور پر از دپوی محصولات فولادی شده است که این موضوع نشان می‌دهد صرفا عامل افت تولید فضای بازار بوده و همه اینها سبب شده فولادسازان نتوانند رکورد تولید سال گذشته را بزنند و استراتژی کاهش تولید را در پیش بگیرند. این در حالی است که پیش‌بینی شده با واردات گندله در سال ۹۴ رقم ۱۹ میلیون تن تولید فولاد حاصل نخواهد شد.

در این میان وضع برای تولید کنندگان ورق های فولادی کمی بهتر است چون  تقاضا برای این ورق ها به دلیل  نیازهای داخلی در حال افزایش است و با توجه به کیفیت ورق های فولادی ایران تقاضای جهانی برای خرید از ایران نیز دربه ویژه با توجه به رفع تحریم ها افزایش یافته است.

در این رابطه مدیرعامل شرکت فولاد اکسین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز با تاکید بر آمادگی برای تامین کامل نیاز داخل به انواع ورق های فولادی اظهار کرد: صادرات به کشورهای مختلف به عنوان یک راهبرد از سوی این شرکت در حال انجام است و به تازگی کشورهای اروپائی نیز با توجه لغو تحریم ها بیش از گذشته علاقه مند به خرید ورق های مختلف فولادی از کشورمان هستند .

کد خبر 4879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =