کشور به ۲۰۰ هزار تن «دی و مونو کلسیم فسفات»نیاز دارد

دبیر انجمن تولیدکنندگان دی و مونوکلسیم فسفات کشور با بیان اینکه کشور در حال حاضر به ۲۰۰ هزار تن دی و مونو کلسیم فسفات نیاز دارد، گفت: به همین دلیل باید اسید فسفریک مورد نیاز این بخش به موقع تامین شود تا پرورش دهندگان دام و طیور دچار مشکل نشوند.

به گزارش اگزیم نیوز، «محسن سعیدیان» در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) در گفت و گو با خبرنگاران ظرفیت تولید کارخانجات دی و مونوکلسیم فسفات را ۴۰۰ هزار تن در سال ذکر کرد و افزود: طبق آمار موجود ۴۷ کارخانه تولید کننده این محصول با هفت هزار کارگر در این بخش فعالیت دارند که نبود مواد اولیه اسید فسفریک می‌تواند باعث مشکلات جدی برای این بخش تولیدی شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان دی و مونوکلسیم فسفات کشور تصریح کرد: وجود مشکل در تامین مواد اولیه کارخانه های تولیدکننده باعث شده وارد کنندگانی که در سال ۹۸ با حذف ارز ترجیجی از رانت واردات کنار گذاشته شدند، دوباره به دنبال واردات محصول نهایی دی و مونوکلسیم فسفات باشند که این ضربه ای به تولید داخلی است.

وی گفت: دی و مونو کلسیم فسفات ماده ضروری برای تغذیه دام و طیور است که ۲ درصد نیاز خوراک دام و طیور را تشکیل می دهد و برای سلامت آنها مهم است.

سعیدیان افزود: اخیرا دو شرکت تامین کننده اسید فسفریک ماده اولیه این مکمل تعطیل و تولید دچار اختلال شده به طوری که  طی دو ماه گذشته دو شرکت تولید کننده مواد اولیه از ذخایر خود به کارخانه ها مکمل دی و مونو کلسیم فسفات مواد اولیه اسید فسفریک دادند اما اکنون ذخایر انها به اتمام رسیده است.

وی درباره دلیل تعطیلی دو شرکت تامین کننده اسید فسفریک، گفت: این شرکت‌ها به دلایل تعمیر ماشین آلات، مشکلات کارگری و آتش سوزی در یکی از کارخانجات و وجود رانت در خاک تحویلی دچار مشکل شده اند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان دی و مونوکلسیم فسفات کشور اظهار داشت: خاک ماده اولیه تولید اسید فسفریک است که بخشی از محل معادن داخلی و به دلایل تحریم بخشی دیگر از کشور سوریه وارد می شود.

به گفته وی، یک معدن در داخل کشور برای تولید این ماده اولیه در کشور وجود دارد که به دلیل وجود رانت خاک آن به تولید کنندگان واقعی نمی رسد به طوری که یا در بورس توسط یک تا دو نفر خریداری و به طور آزاد با قیمت های بالا در اختیار تولیدکنندگان واقعی به فروش می رسد یا صادر می شود.

وی اضافه کرد: به تازگی ۶۰ هزار تن از خاک این معدن که در بورس خریداری شده بود، صادر شد در حالی که شرکت ها داخلی به شدت نیازمند این خاک برای تولید ماده اولیه هستند تا چرخه تولید کشور بچرخد.

سعیدیان گفت: البته طی همین مدت زمان هم کارخانه های تولید کننده دی و مونو کلسیم فسفات نیز از ذخایر خود به بازار تزریق کردند تا تولیدکنندگان و ‌پرورش دهندگان دام و طیور دچار مشکل در تامین این محصول و قیمت نشوند.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزارتن از ذخایر دی و مونوکلسیم فسفات روانه بازار شده است و دیگر ذخایری نداریم، اظهار داشت: این سه محصول دی کلسیم فسفات  با قیمت کیلویی ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان،  منوکلسیم فسفات با قیمت  ۱۳هزار و ۸۰۰ تومان و دی و مونو کلسیم فسفات با قیمت ۱۴هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسیده است و افزایشی در نرخ  ها نداشته ایم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان دی و مونوکلسیم فسفات کشور اضافه کرد: به طور حتم از سرگیری واردات می تواند تعطیلی کارخانه های داخلی، بیکاری کارگران و خروج ارز از کشور را به دنبال داشته باشد.

سعیدیان پیشنهاد داد: اکنون شرکت های پتروشیمی تولیدکننده مواد اولیه اسید فسفریک نیازمند حمایت دولت هستند در عین حال در صورت واردات لازم است که مواد اولیه یعنی اسید فسفریک به کشور وارد شود تا کارخاجات تولیدی دچار چالش و تعطیلی نشوند.

کد خبر 48809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =