پیش بینی ها از وضعیت اقتصادی کشور در سال جدید

مشاور وزیر راه و شهرسازی و صاحبنظر مسایل اقتصادی و مالی وضعیت سال آینده اقتصاد کشور را مثبت ارزیابی می کند

دکتر حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در همایش چشم انداز اقتصاد ایران که روز گذشته برگزار شد با اشاره به این که در سال آینده نرخ تورم در بازه 10 تا 15 درصد، نرخ رشد اقتصادی 4 تا 5 درصد، نرخ سود بانکی در دامنه 15 تا 18 درصد پیش‌بینی شده و نرخ دلار نیز از سطح کنونی بالاتر رفته و به سطوح جدیدی مهاجرت می‌کندگفت: اقتصاد کشور در سال‌های گذشته با بالا و پایین رفتن درآمد نفت روبه‌رو بوده، به طوریکه سال 90 را دوره ضیافت اقتصاد ایران باید دانست. وی تصریح کرد: در سال 83 درآمد نفتی حدود 50 میلیارد دلاری را داشتیم و این رقم در سال 90 به 155 میلیارد دلار افزایش یافت؛ اما هم اکنون این دوره ضیافت پایان یافته است.

وی اشاره کرد: اقتصاد کشور برای اینکه به سال 90 برسد، نیاز به رشد سالانه ۷.۸ درصدی دارد. وی وضعیت اقتصاد در سال 95 را مشروط بر عملکرد دولت و رویکرد ساختاری ملت در این سال دانست و تصریح کرد: به ‌طور حتم اقتصاد کشور به میزان زیادی به قیمت نفت در سال 95 بستگی دارد و اینکه دولت در سال آینده چه عملکردی خواهد داشت. وی در ادامه به کاهش قیمت نفت و کالاهای اساسی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت نفت با کاهش پی در پی به 30 دلار رسیده و در بودجه سال 95 نیز این رقم 40 دلار پیش‌بینی شده است. قیمت کالاهای اساسی نیز با کاهش جدی رو‌به‌رو بوده است. وی با بیان این مطلب گفت: با این حال به‌نظر می‌رسد قیمت کالاهای اساسی اکنون به کف خود رسیده باشد؛ همچنین به‌نظر می‌رسد قیمت 40 دلاری نفت در بودجه سال 95، به‌طور معقول و درستی پیش‌بینی شده باشد. وی در ارتباط با نرخ تورم در سال 95 گفت: نرخ تورم در سال‌های گذشته، با کاهش رو‌به‌رو بوده است؛ به‌طوری‌که نرخ تورم نقطه به نقطه از 35 درصد در سال 91 به زیر 10 درصد در حال حاضر رسیده است. دولت نیز به‌طور جدی قصد دارد این نرخ تورم را در سال 95 حفظ کند و نمی‌خواهد این دستاورد را از دست بدهد.

وی در ارتباط با نرخ سود بانکی نیز گفت: اگر بخواهیم به‌طور اسمی به بررسی این نرخ بپردازیم، این نرخ در سال 94 بالاترین نرخ را طی سال‌های گذشته داشته و تعداد بسیاری از مردم نیز با این نرخ سپرده بانکی به سرمایه‌گذاری پرداختند. نرخ بازده سپرده گذاران نیز طی این دوره مثبت بوده است؛ اتفاقی که کمتر طی سال‌های اخیر رخ داده است. نرخ سود بانکی طی این دوره بسیار بالاتر از همیشه بوده که این امر بازار سرمایه و کسب وکار را تضعیف کرده است. بر این اساس این امر به‌طور جدی باید مورد توجه قرار گرفته و دولت سعی کند این رقم را کاهش دهد؛ البته این خواست دولت بوده اما اینکه تا چه حد این تشخیص عملی شود، موضوع متفاوتی است.

وی در ارتباط با وضعیت بانک‌ها در سال 95 گفت: اینکه دولت چه رویکردی را در قبال بانک‌ها در سال آینده خواهد داشت، موضوعی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. دارایی‌های سمی و کاهش ارزش دارایی‌های بانک‌ها از جمله مشکلاتی است که بانک‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. عبده تبریزی در ادامه به بازار ارز اشاره کرد و گفت: دولت در سال آینده به کنترل این بخش خواهد پرداخت و قصد ندارد نرخ ارز در سال آینده بالا برود.

کد خبر 4881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =