کمک ۱.۵ درصدی به حجم تجارت جهانی با هر رشد ۱۰ درصدی مهاجرت

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مزیت‌های گسترده مهاجرت در سطح جهانی گفت: هر ۱۰ درصدی رشدی که در مهاجرت رخ می‌دهد، ۱.۵ درصد به حجم تجارت جهانی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، بهمن عشقی صبح امروز (شنبه) در مراسم بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری مهاجران در توسعه روابط با همسایگان، افزود: در حال حاضر عراق و افغانستان از جمله بازارهای اصلی هدف صادراتی کشور هستند؛ ما در این کشورها اقدام خاصی انجام نمی‌دهیم بلکه خود آنها می‌آیند و کالای ایرانی را می‌خرند زیرا مهاجرت این فضا را تسهیل کرده است.

وی به حوادث سیاسی و تاریخی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و هند طی قرن‌های هجدهم، نوزدهم و بعد از جنگ جهانی دوم تا به امروز اشاره کرد و افزود: بعد از جنگ هشت ساله تحمیلی به ایران، کشور دچار بیش از ۱.۲ تریلیون دلار خسارت منهای از دست رفتن جان هزاران نفر از فرزندان خود بود. در صورتی که مهاجرین افغانستانی به ما کمک نمی‌کردند، امکان بازسازی کشور وجود نداشت و از این نظر مهاجرین افغانستانی کمک بزرگی به ایران کردند.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران مهاجرت را فرصتی بزرگ برای هر کشوری توصیف و تصریح کرد: اتاق بازرگاین تهران به عنوان تشکلی ۱۳۴ ساله وظیفه تسهیل‌گری در ترویج این اندیشه را دارد. اندیشه برخورد ناصواب، طبقاتی و نژادی با مهاجرین نیاز به بازتعریف جدیدی دارد و باید این تفکر نزد افکار عمومی و حاکمین بسط داده شود.

عشقی همچنین خواستار تغییر نگاه و تسهیل در امر مهاجرت به ویژه برای کشورهای همسایه شد.

کد خبر 48883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =