ایران آماده پذیرش سرمایه و نیروی کار افغانستان است

رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق تهران با بیان اینکه به دنبال تسهیل قوانین فعالیت مهاجرین در ایران هستیم، گفت: کشور ما آمادگی پذیرش سرمایه گذاری و جذب نیروی کار افغانستانی را در ایران دارد.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، «محمدرضا نجفی‌منش» صبح امروز(شنبه)در همایش روز مهاجرت در اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه ایران در بخش نیروی کار صنایع دچار کمبود است، افزود: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که در استان سمنان نیاز به ۵۰ هزار نیروی کار داریم در حالی که این نیرو در این استان وجود ندارد و می‌توان از مهاجرین به ویژه مهاجرین افغانستانی در این زمینه استفاده کرد.
وی اظهار داشت: در منطقه ما چندین کشور رقیب در زمینه جذب نیروی کار مهاجرین مانند ترکیه، چین، روسیه و پاکستان وجود دارد و ما باید از ظرفیت‌های مهاجرین افغانستانی برای رفع کمبودهای خود و رقابت با این کشورها استفاده کنیم.
رییس کمیسیون تسهیل فضای کسب و کار اتاق تهران با بیان اینکه برای استفاده از نیروی کار افغانستانی‌ها نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب داریم، تصریح کرد: به دلیل کمبود منابع آب نمی‌توان به عنوان نمونه کشت چغندرقند در حجم زیاد را انجام داد ولی این در حالی است که در افغانستان امکان کاشت چغندر قند وجود دارد و می‌توان با کار مشترک، محصول را در این کشور تولید و در ایران فرآوری کرد.
نجفی‌منش پیشنهاد داد تا ستاد یا کمیته پیگیری تشکیل شده و مسائل و مشکلات مربوط به مهاجرین به ویژه مهاجرین افغانستانی را پیگیری کند.

ایران و افغانستان به دلیل مشترکات دینی و فرهنگی ظرفیت همکاری تجاری را دارند

« امیرهوشنگ امینی» عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان نیز اظهار داشت: اتاق ایران و افغانستان تنها اتاقی است که به کمک اعضای خود رفته و به افغان‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند، کمک می‌کند.
وی با تایید وجود رقبای زیاد برای جذب مهاجرین افغانستانی، تاکید کرد: اما تفاوت ایران با سایر کشورهای مهاجرپذیر در این است که هیچ یک از این کشورها از نظر فرهنگی و اشتراکات تاریخی برای افغانستانی‌ها مانند ایران نیست.

مهاجرین افغان نیازمند رفع چالش ها برای ایجاد سرمایه گذاری در ایران هستند

«محمدحنیف مسعودی»عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان هم گفت: ما پول و سرمایه وارد ایران می‌کنیم و توقع داریم تا فعالیت های ما در حوزه تولید و صادرات باشد؛ سالانه ۲.۵ میلیارد دلار حجم تجارت ایران و افغانستان است. 
وی با ابراز نگرانی نسبت به فعالیت تجار افغانستانی در ایران، افزود: افغانستانی‌ها پول و سرمایه وارد ایران می‌کنند اما امکان اینکه خانه، ماشین یا کارخانه‌ای را خریداری کرده و سند آن را در تملک داشته باشند، ندارند و باید به یکی از شهروندان ایرانی اعتماد کرده تا بتوانند از این امکانات استفاده کنند.
مسعودی در این خصوص توضیح داد: ممکن است یکی از تجار ۲۰ سال پیش ملکی را با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرده و امروز ارزش آن به بیش از ۲۰ میلیارد تومان رسیده باشد اما از آنجا که امکان نقل و انتقال آن را ندارد در صورتی که شهروند ایرانی که سند این ملک به نام اوست، فوت کند، وراث وی می‌توانند این دارایی را ضبط کنند و از نظر حقوقی هیچ حقی برای تاجر افغانستانی وجود ندارد.
عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه ثبت شرکت در ایران ظرف ۴۸ ساعت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با این وجود بعد از ثبت شرکت، قوانین به شدت سخت می‌شود و ضرورت دارد تا برای تسهیل امور، قواعد و مقررات دست‌وپا گیر کنونی حذف شوند.
وی یکی دیگر از مشکلات مهاجرین افغان را ادامه تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های ایران عنوان کرد و افزود: این مشکل باعث شده تا بسیاری از تاجران افغان، امکان تحصیل ندارند.
مسعودی خاطرنشان کرد: در هرجای دنیا که بروید و با سرمایه وارد شوید، می‌توانید در آن بخشی که تخصص دارید ورود پیدا کنید اما در ایران این سازمان سرمایه‌گذاری خارجی است که انتخاب می‌کند شما در چه بخشی فعالیت کنید.

وی با بیان اینکه کارگران افغان با مشکل بیمه و حقوق و دستمزد پایین در ایران روبرو هستند، گفت: کارگر افغان در ایران با ۱۲ ساعت کار در روز نه تنها بیمه نمی شود بلکه نصف یک کارگر ایرانی حقوق دریافت می کند که این موضوع برای مهاجرین نگران کننده است.

کد خبر 48893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =