افزایش سهم نفت در رشد اقتصادی با وجود تحریم‌ها

سهم نفت در تولید ناخالص داخلی کشور در ۶ ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵.۲ درصدی را نشان می‌دهد که حکایت از رشد صادرات نفت ایران با وجود تداوم تحریم‌ها دارد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، با فروکش‌کردن همه‌گیری کرونا در جهان، اقتصادهای کوچک و بزرگ دنیا بعد از دو سال رشد پایین اقتصادی، حالا خود را برای رونق تولید آماده می کنند.

در این میان ایران نیز اگرچه همچنان با تحریم‌های شدید آمریکا رو به رو است اما توانسته رشد اقتصادی خود را از ۱.۸ درصد در ۶ ماهه اول سال ۹۹ به ۳.۳ درصد در ۶ ماهه اول امسال برساند.

این اعداد نشان می دهد اقتصاد ایران در ۶ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشاب سال قبل ۱.۵ درصد بزرگتر شده است.

نگاهی به رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت اما نشان می‌دهد که اقتصاد بدون نفت در ایران در ۶ ماه اول امسال تنها ۰.۵ درصد افزایش داشته و از ۱.۹ درصد در بهار و تابستان سال ۹۹ به ۲.۴ درصد در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ رسیده است.

رشد تولید ناخالص داخلی در گروه نفت نیز تایید می‌کند که سهم نفت در رشد اقتصادی ایران در سال جاری بیشتر شده به گونه‌ای که اگرچه در ۶ ماه اول سال ۹۹، گروه نفت رشدی منفی ۰.۱ درصدی را به ثبت رسانده بود، این عدد در ۶ ماهه اول امسال به ۱۵.۱ درصد افزایش پیدا کرده که حکایت از رشد ۱۵.۲ درصدی نفت در این مدت دارد.

این اعداد نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در این مدت با وجود تحریم‌ها افزایش داشته است.

پیش از این نیز رئیس‌جمهوری با بیان اینکه یقین دارم تحریم‌ها و تنگناها ما را متوقف نمی‌کند، گفته بود که تحریم ما را در پیشرفت مصمم‌تر می‌کند و امروز آثار این باور را در قالب بعضی از گشایش‌ها در صادرات نفت و وصول درآمد آن مشاهده می‌کنیم.

در ماه های گذشته و همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، روش های جدید برای فروش نفت در دستور کار قرار گرفت. جواد اوجی یکی از مهمترین برنامه های خود برای مدیریت وزارت نفت را افزایش صادرات نفت و تهاتر آن عنوان کرده بود.

موضوعی که حالا بعد از گذشته حدود ۴ ماه از عمر دولت سیزدهم قابل مشاهده است.

در این زمینه همچنین الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفته بود که صادرات نفت ما شرایط خیلی بهتری دارد، پول نفت به چرخه کالایی کشور وارد می‌شود، این موضوع اغراق‌آمیز نیست، بلکه واقعیت است.

واقعیتی که حالا با نیم نگاهی به آمارهای اقتصادی قابل اثبات است و نشان می دهد تحریم اگرچه فعالیت ها برای صادرات نفت را با مشکل مواجه کرده اما هیچ گاه نتوانسته مسیر ایران را برای فروش نفت خود مسدود کند.

پیش از این مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسه مشترک اخیر مجلس و دولت، گفته بود که افزایش فروش نفت، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از مهمترین اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم بوده است.

نخعی با تاکید بر اینکه این اقدام‌ها برای اقتصاد بسیار موثر بوده، گفت: علاوه بر آن‌که صادرات نفت به مشتریان قدیمی بیشتر شده، بازاریابی‌های جدیدی نیز انجام شده است.

با توجه به نیاز دنیا به انرژی و با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه سیاست خارجی، فروش نفت به‌صورت تهاتری در دستور کار ایران قرار گرفته است، در این زمینه تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری از روش‌هایی است که انجام می‌شود.

کد خبر 49062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =