تنها با داشتن قانون مناسب اقتصادی می توان وضعیت این بخش را بهبود بخشید

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: کشور به قانون اساسی اقتصادی نیاز دارد و تا زمانی که این قانون به صورت یکپارچه نوشته و اعمال نشود، نمی توان انتظار هیچ تغییر و تحولی را در مدیریت کلان اقتصادی ملاحظه کرد و شاهد بهبود شرایط این حوزه بود.

قاسم خلیل‌نژاد قویدل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز خواستار مقابله با پراکندگی‌ کاری و موازی‌کاری در امور اقتصادی شد و افزود: مادامی که ارتباط صنعت و بخش کشاورزی با مردم، ارتباط آنها با دانشگاه و مراودات دولت با بخش‌های اقتصادی و جامعه اصلاح نشود، هیچ ارزآوری و درآمدی نمی‌تواند کشور را به پویایی و بالندگی در حوزه های اقتصادی برساند.

وی اظهار داشت: ممکن است یک کشور با یک قانون مشخص و مدون به رفاه مقطعی برسد، اما به هدف اصلی خود که سعادتی ماناست، نخواهد رسید.

وی یادآور شد: امروزه اگر ترکیه توانسته خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده در منطقه معرفی کند، به دلیل این است که در این سال‌ها در یک نظام اقتصادی یکدست و یکپارچه، بیشترین حمایت هدفمند و نظام‌مند را از تولیدکننده و صادرکننده به عمل آورده است.

وی افزود: در واقع، در سال‌هایی که تاجر ایرانی با خودتحریمی ها و دست‌اندازهای ایجاد شده از سوی دستگاههای اجرایی دست‌وپنج نرم می‌کرد، دولت ترکیه با ارائه یارانه های حمایتی و مشوق‌های صادراتی توانست گستره بازار منطقه را به دست بگیرد و سهم خود را به بالاترین حد برساند که همین عامل یکی از مهمترین دلایل رشد مثبت اقتصادی این کشور است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: در چنین شرایطی بازرگان ایرانی با تعهدات ارزی و قوانین دست‌وپا گیر مالیاتی درگیر بود اما تاجر ترکیه‌ای با استفاده از امکانات دولتی از جمله ارتش این کشور، به راحتی در بازارهای همسایه از جمله عراق نفوذ کرد و نه‌تنها جای ایران را در آن بازار گرفت بلکه جایگاه خود را در بازار این کشور بیش از پیش تثبیت کرد.

وی در پایان تاکید کرد: تأثیر تجارت خارجی با کشورها به خصوص کشورهای همسایه و منطقه بر رشد اقتصادی بسیار زیاد است. هر کشوری که توانسته پیشرفت کند، مدیون توسعه تجارت خارجی و بعد از آن سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر تأمین مالی، انتقال تکنولوژی و ارتقا توان مدیریتی را نیز بدنبال دارد، بنابراین ما در کنار ایجاد شرایط مناسب برای تحقق رشد و توسعه صادرات، نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز هستیم.

کد خبر 49087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =