عبور آرام از مرزهای دورقمی تورم 

به گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در حال کاهش و عبور از هسته سخت است و انتظار می رود روند تک رقمی شدن آن به صورتی پایدار تجربه شود

سرانجام بانک مرکزی توانست به وعده خود مبنی بر تک رقمی کردن نرخ تورم جامه عمل بپوشــاند. نرخ تورم نقطه به نقطه از آذر ماه ســال 1394 به این سو کمتر از 10 درصد بوده و در بهمن ماه به ســطح 8.9 درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی از متغیرهای اقتصادی کشور در 6 ماهه اول سال 94 نرخ تورم نقطه به نقطه ماهانه و نرخ تورم سالانه از آذر ماه سال 1393 تا خرداد ماه سال 1394 حدود 15 درصد بوده و همین موضوع باعث شــده بود تا مقامات بانک مرکزی این نرخ را هســته سخت تورم بنامند. اما عوامل مختلفی به کاهش بیشتر نرخ تورم منتهی شده اند، به صورتی که متوسط نرخ تورم 12 ماهه منتهی به بهمن ماه 1394 معادل 12.6 درصد رقم خورده است.

بر اساس این گزارش عوامــل متعددی در این کاهش نرخ تورم نقش داشــته اند که از جمله مهمترین آنها میتوان به کنترل رشد حجم پول در اقتصاد اشاره کرد. حجم پول در پایان شــهریور ماه سال 1394 رشد منفی 1.7 درصدی نســبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. اســکناس و مسکوک در دست اشخاص از ابتدای سال 1393 تا پایان شهریور ماه سال 1394 معادل 8.3 درصد کاهش یافته است. البته رشد کند سطح عمومی قیمتهای جهانی نیز بر این کاهش تورم در کشورمان اثرگذار بوده اســت، به ویژه این که تورم در کالاهای قابل تجارت به شکل قابل توجهی کمتــر از کالاهای غیرقابل تجارت بوده اســت.

این گزارش می افزاید البته با جریان داشتن پدیده "بیماری هلندی" در اقتصاد ایران، نرخ تورم کالاهای نســبت به کالاهای غیرقابل تجارت کمتر اســت. رشد 4/4 قابل تجارت عمدتا درصدی نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد در دی ماه 1394 نســبت به مدت مشــابه ســال قبل، در حالی که تورم ســالانه در همین مدت 13.2 درصد بوده اســت، درآمدهای نفتی، نرخ ارزهای خارجی تأییدی بر این ادعا اســت. در واقع در ایــران نرخ  اسمی ارز همواره پایینتر از نرخ واقعی آنها بوده و متناســب با اختلاف نرخهای تورم افزایش نیافته و به این ترتیب قیمت نســبی کالاهای وارداتی کاهش یافته اســت. البته تلاش برای تک نرخی کردن ارزهای خارجی نیز تا حدودی به کنترل رشــد نرخ ارز در بازار آزاد منجر شده، به گونه ای که در مقابل رشد 4/4 درصدی نرخ ارز در بازار آزاد، نرخ ارز در بازار بین بانکی رشد 10.7 درصدی در دی ماه سال 1394 نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. بر اساس این گزارش بانک مرکزی به طور کلی نرخ تورم مصرف کننده در ســال 1394 گامهای قابل توجهی را به سمت تک رقمی شدن برداشته است و انتظار می رود تورم سالانه در پایان اسفند ماه به حدود 12 درصد برسد. 

 

                                                                                   

 

                                                                  

کد خبر 4911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =