نوسانات فصلی تجارت بین الملل در سال ۹۴

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی و تراز تجاری کشور در فصول مختلف سال جاری با تغییرات متفاوتی نوسان کرده است

بانک مرکزی در گزارش 6 ماهه اقتصاد ایران با اشاره به این که ارزش صادرات نفتی ایران در فصول اول و دوم ســال 1394 نسبت به فصلهای قبلــی خود به ترتیب 12.4 درصد افزایــش و 11.3 درصد کاهش یافته اعلام کرد این تغییرات در شرایطی ایجاد شده که ارزش صادرات نفتی در فصول اول و دوم سال 1394 نسبت به فصول مشــابه سال 1393 به ترتیب 39.3 درصد و 41.4 درصد کاهش یافته است. به این ترتیب ارزش صادرات نفتی در شش ماهه نخست سال 1394 نسبت به نیمه نخســت ســال 1393 حدود 40 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر ارزش صادرات غیرنفتی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 10 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش واردات کالاهای غیرنفتی در شــش ماهه نخســت 1394 نسبت به مدت مشابه ســال قبل حدود 19.6 درصد افت کرده است. با کاهش قابل توجه صادرات کالا و افزایش واردات کالا در فصل دوم سال 1394 نسبت به فصل اول، تراز بازرگانی )حســاب کالا) در فصل دوم با کاهش 42 درصدی روبه رو شــد. حساب کالا در فصل دوم سال 1394 نسبت به فصل مشابه سال قبل 58 درصد افت داشته است ناشی از کاهش صادرات نفتی بوده است که عمدتا مطابق آمار گمرک، ارزش صادارت کشــور در فصل ســوم سال 1394 نسبت به فصــل دوم با 30 درصد افزایش به رقم 10.4 میلیارد دلار رســید. از سوی دیگر ارزش واردات در فصل سوم نسبت به فصل قبل از آن با 11 درصد کاهش به 9.3 میلیارد دلار رســید.

در این بین تراز حســاب جاری در فصل دوم هر چند همچنان مثبت بود، ولی نســبت به تراز فصل اول سال با کاهش قابل توجهی روبهرو شد ً ناشی از افت قابل توجه حساب کالا بود. ارقام مربوط به حساب سرمایه نیز در فصل دوم سال 1394 به کاهش شدید خروج سرمایه از کشور نســبت در فصل نخست سال اشاره دارد. بدین ترتیب تغییر در داراییهای خارجی بانک مرکزی (تغییر در ذخایر بین المللی) که در فصل نخست سال عددی منفی بود، در فصل دوم با وجود کاهش تراز حساب جاری و به دلیل خروج کمتر سرمایه از کشور افزایش یافت و به رقم 1.5 میلیارد دلار رسید.

کد خبر 4912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =