همکاری مشترک با روسیه در پروژه های زیربنایی ایران

وزیر نیرو با اشاره به توافق با دو شرکت «اینتر رائو و تکنوپروم اکسپورت» برای ساخت نیروگاه در ایران، گفت: قرارداد سنکرون شبکه برق با روسها تا یک ماه آینده امضا می‌شود. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با الکساندر نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، حمید چیت‌چیان در دیدار با «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های دائمی در زمینه انرژی درسطح معاونان دو وزارتخانه، برای پیگیری همکاری‌های مشترک دو کشور، خواهد بود، در خصوص بازتوانی نیروگاه‌های قدیمی و فاینانس پروژه‌های برقی توسط شرکت «اینتر رائو» روسیه با مدیریت نیروگاه‌های برق حرارتی، توافقاتی انجام شده که به‌زودی به اجرا درخواهد آمد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه آمادگی کامل داریم تا در خصوص احداث نیروگاه حرارتی یکهزار و ۴۰۰ مگاواتی، عملیات اجرایی به‌زودی آغاز شود، تصریح کرد: سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به ایران، که باعث تحرک خاصی در روابط بین دو کشور شد و در این سفر، چند توافق‌نامه با روسیه در حوزه صنعت آب و برق به انجام رسید که امیدواریم اولین پروژه که پروژه ساخت یک نیروگاه حرارتی به ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات است و توسط شرکت «تکنوپروم اکسپورت» اجرایی خواهد شد، تا پایان هفته جاری نهایی شود.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه اتصال و سنکرون شبکه‌های برق ایران و روسیه از طریق آذربایجان و همچنین از طریق ارمنستان و گرجستان به انجام خواهد رسید، بیان کرد: در سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ میلادی قادر هستیم از طریق مسیر جمهوری آذربایجان و حداکثر تا سال ۲۰۱۹ میلادی، این اتصال را از طریق مسیر گرجستان و ارمنستان برقرار کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در یک ماه آینده آمادگی داریم تا ضمن شرکت در اجلاس تفلیس و باکو، قرارداد اتصال شبکه‌های برق، ایران ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و روسیه را نهایی کنیم، افزود: تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های دائمی در زمینه انرژی درسطح معاونان دو وزارتخانه، مرتباً کارها را پیگیری خواهد کرد و تلاش دارد تا در اجرایی شدن پروژه‌ها تسریع شود.

چیت‌چیان سهم تأمین مالی ایران در پروژه نیروگاهی را ۱۵ درصد و سهم شرکت روسی را ۸۵ درصد عنوان و ادامه داد: دوره ساخت نیروگاه ۵ سال است که قرار است سالی ۳ درصد از سهم مالی ایران پرداخت شود.

«الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه با اشاره به اینکه بعد از سفر پوتین به ایران، زمینه‌های همکاری ایران و روسیه بخصوص در انرژی، کشاورزی، صنعت وحمل و نقل و آموزه‌های بشر دوستانه، فرهنگ و آموزش، توسعه همکاری‌های نیرو و انرژی، گسترده تر شد، گفت: متن موافقت‌نامه احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی حرارتی در این هفته نهایی خواهد شد و پروژه‌های دیگری نیز از طریق هیات ایرانی و روسی مورد بررسی قرار گرفته که می‌توان به پروژه‌های نوسازی واحدهای تولید انرژی و نوسازی شبکه‌های برق اشاره کرد.

نوواک ادامه داد: جمهوری اسلامی در زمینه انتقال برق از طریق آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و اجرای پروژه‌های احداث نیروگاه‌های اتمی آینده خوبی دارد.

وزیر انرژی روسیه با اشاره به اینکه، سنکرون کردن سامانه‌های انتقال برق و تحویل و ارسال برق از طرف روسیه و ایران مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دو طرف در زمینه فناوری‌های بالا فعالیت دارند و آماده انتقال و تبادل تجربه هستند و در زمینه تجهیزات تولید برق در روسیه و ایران، از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی استقبال می‌کنیم و آماده سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران هستیم.

در این سفر، محمود واعظی و الکساندر نواک نیز ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی ایران و روسیه را از سوی کشورهای متبوع خود به عهده دارند.

واعظی درباره موضوعات بحث شده در این دیدار، گفت: امروز نتایج توافق دوازدهمین کمیسیون مشترک و توافقات دیدار روسای جمهور دو کشور را بررسی کردیم.

وزیر ارتباطات افزود: علاقه مند به حضور روسیه در پروژه‌های زیربنایی ایران پس از توافق برجام هستیم.

وی توضیح داد: سال گذشته برای انجام دو پروژه خط آهن گرمسار- اینچه برون و نیروگاه بندر عباس با اعتبار بیش از دو و نیم میلیارد دلار از طرف روسیه توافق کردیم که مذاکرات آن ها به خوبی در حال پیشرفت است.

وی ادامه داد: درباره اجرای خط آهن آستارا- رشت هم وزرای حمل و نقل ایران- روسیه- آذربایجان در باکو دیدار کرده اند و مذاکره برای نهایی کردن سرمایه گذاری در احداث این خط راه آهن در مراحل آخر است.

واعظی با اشاره به بازار بزرگ روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی، لبنی و طیور ایران گفت: روسیه علاقه مند است ایران در این زمینه فعال بشود و در این راستا، مقرر شده تعرفه‌ها را کاهش داده و با توجه به مذاکره بخش خصوصی و وزارت کشاورزی دو کشور در آینده شاهد افزایش سطح همکاری‌ها در این زمینه خواهیم بود.

وزیر ارتباطات از علاقه مندی طرف روس برای افزایش ارتباطات استان های دو کشور خبر داد و افزود: جهت برقراری روابط استانی دو کشور، همایشی در آستاراخان و با حضور بخش خصوصی دو کشور برگزار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مذاکره در زمینه نفت و گاز، نیرو گفت: وزیر انرژی روسیه امروز با وزرای نفت، نیرو و راه و شهر سازی نیز دیدار خواهد داشت.

واعظی با تاکید بر گسترش گردشگری دو کشور افزود: امیدواریم در چارچوب موافقت‌نامه تسهیل روادید، موانع برای گردشگران و رانندگان رفع شود.

کد خبر 4921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =