ثبت اولین رکورد مثبت برای تراز تجاری کشور

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت گفت: طبق آمار تجاری ۱۱ ماهه سال جاری صادرات غیرنفتی ۱.۶۸۱ میلیارد دلار از واردات پیشی گرفت و بدین ترتیب برای نخستین بار در طول تاریخ کشورمان تراز تجاری مثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز محمدرضا مودودی با اعلام این خبر که میزان صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماهه سال جاری به میزان ۱.۶۸ میلیارد دلار از میزان واردات پیشی گرفته، اعلام کرد که این اتفاق برای اولین بار  در تاریخ کشور رخ داده است. این در حالی است که به تحلیل اگزیم نیوز به دلیل رشد قیمت متوسط کالاهای صادراتی به میزان ۴.۹ درصد طی این مدت و در کنار آن کاهش بهای کالاهای وارداتی به میزان ۴.۷ درصد این موضوع طبیعی به نظر می رسد. در این بین نگاهی به تغییرات حجم و قیمت متوسط محصولات صادراتی و وارداتی نشان می دهد در بخش صادرات ارزش متوسط محصولات صادراتی درکنار رشد ۴.۹ درصدی با افت کمتری از منظر حجمی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبرو شده است به طوریکه میزان افت صادرات در این مدت در حدود ۹ درصد بوده درحالیکه واردات کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افت کرده است و در کنار آن با افت ۴.۷ درصدی قیمت متوسط واردات نیز روبرو بوده ایم. به این ترتیب مثبت شدن تراز تجاری کشور طی این مدت اتفاقی طبیعی قلمداد می شود. با تمام این اوصاف آنطور که مشاور وزیر صنعت و معاون کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی ایران از واردات در شرایطی اتفاق افتاده که صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به رقم 38 میلیارد و 758 میلیون دلار رسید و در همین مدت واردات کشور 37 میلیارد و 77 میلیون دلار ثبت شد و با این احتساب تراز تجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 191 درصد بهبود یافته است.

وی افزود: باید بپذیریم که شرایط سال 94 برای تولید و تجارت ایران، شرایطی کاملا متفاوت از سال‌های گذشته بود، چراکه تراکم حجم و فشار تحریم‌ها و انتظار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، جو سنگینی را به فضای کسب و کار داخلی حاکم و عملا هر نوع تقاضایی را دچار احتیاط کرد و همین وضعیت، بر خطوط تولید و نظام توزیع و فروش تأثیر منفی گذاشت.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در 11 ماهه سال جاری ارزش صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات به 32 میلیارد و 539 میلیون دلار رسید، اظهار داشت: در حالی که ارزش صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی 1.5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده و کل حجم تجارت ایران در این مدت نیز به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و رکود اقتصادی دنیا با افت 14.5 درصدی مواجه بود؛ اما صادرات صنعتی کشور به لحاظ ارزشی با 4.8 درصد رشد، بیشترین حجم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات صنعتی رکورددار صادرات غیرنفتی 11 ماه سال جاری بوده است، خاطرنشان کرد: صادرات محصولات پتروشیمی نیز به لحاظ ارزشی در همین مدت 1.8 درصد رشد کرده که نشان می‌دهد صادرات اقلام صنعتی دوره سخت رکود را با موفقیت سپری کرده و عملکرد صادرکنندگان صنعتی در این مدت قرین توفیق بوده است.

معاون‌ کل سازمان توسعه تجارت کاهش خام‌فروشی در 11 ماهه سال جاری را دستاورد تجاری امسال دانست و تصریح کرد: متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در 11 ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 4.7 درصد کاهش و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در همین دوره زمانی 4.9 درصد افزایش را نشان می‌دهد که گامی مثبت در تراز تجاری کشور محسوب می‌شود و گویای صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر است. وی ادامه داد: در این مدت بیشترین کاهش به لحاظ ارزشی در صادرات غیرنفتی به محصولات معدنی با 43 درصد و پس از آن فرش و صنایع دستی با 18 و بالاخره محصولات کشاورزی با ۱۶ درصد تعلق دارد و میعانات گازی نیز به دلیل افت قیمت جهانی با کاهش ارزش صادراتی مواجه شدند.

مودودی افزود: در ۱۱ ماهه سال ۹۴، واردات کالا نیز به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 23 درصد افت داشته و به زحمت از مرز ۳۷ میلیارد دلار عبور کرده است. وی اظهار داشت: در سبد اقلام وارداتی، مواد مصرفی با 25.4 درصد، بیشترین حجم کاهش را به لحاظ ارزشی داشته و بعد از آن به ترتیب مواد اولیه و واسطه‌ای در حدود 24.2 درصد و کالای سرمایه‌ای با ۲۲ درصد افت، در رده‌های بعدی قرار دارند. به گفته مودودی ۱۰ قلم اولیه صادراتی گازهای نفتی، هیدروکربورها، میعانات، محصولات پتروشیمیایی و آهن و پسته و ۱۰ قلم عمده وارداتی، انواع محصولات استراتژیکی کشاورزی نظیر غلات و قطعات خودرو و ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات الکترونیکی هستند.

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: آمارهای 11 ماهه تجارت خارجی ایران در سال 1394 گرچه از افت محسوسی نسبت به سال 93 خبر می‌دهند، اما واقعیت این است که این افت بیشتر در بخش مواد خام و مواد اولیه نظیر سنگ‌های معدنی و محصولات پایه نفتی و میعانات گازی رخ داده و بخش صنعتی با ارزش افزوده بالا کارنامه قابل قبولی از خود در این مدت ارائه داده است.

 

 

کد خبر 4922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =