حذف خلأ ۷۰۰ میلیون دلاری تجاری تهران-کانبرا

در دیدار مشترک وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر تجارت استرالیا بر ضرورت بهبود روابط تجاری دو کشور تأکید شد. بررسی ها نشان می دهند بعد از تحریم ها ۷۰۰ میلیون دلار از روابط تهران و کانبرا کاسته شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به استرالیا سفر کرده است در ادامه رایزنی‌ها با مقام های این کشور با استفان چیابو وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا دیدار و در خصوص روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور گفت‌وگو و رایزنی کرد.
به  گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از منابع خبری، طرفین در این ملاقات گسترش روابط از جمله در زمینه مدیریت منابع آب، فناوری‌های نوین کشاورزی، خطوط هوایی و ارتباطی بین 2 کشور، استفاده از فناوری برای صرفه‌جویی در آب و حل مشکلات بانکی رایزنی کردند.
ظریف با اشاره به ظرفیت ارتباطی ایران به‌عنوان نقطه اتصال کشورهای جهان با منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و افغانستان و ظرفیت‌های توریستی ایران، از استرالیا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها دعوت کرد.
وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا نیز با اشاره به رفع تحریم‌ها علیه ایران، گفت: استرالیا خواهان عادی‌سازی روابط با ایران و گسترش آن در حوزه‌های مختلف است.
به گزارش اگزیم نیوز ایران و استرالیا در دوران پسا تحریم به دنبال گسترش روابط دو کشور در بخشهای مختلف به ویژه اقتصاد، صنعت و کشاورزی هستند.
همزمان با لغو تحریم های بین المللی علیه کشورمان و اعلام آمادگی بسیاری از کشورها برای گسترش روابط خود با ایران، روابط با استرالیا به عنوان بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه وارد مرحله ای جدید شده است.
اکنون با توجه به مذاکره های دو کشور، موانع تجاری بین دو کشور حذف و امکان توسعه مبادلات استرالیا با ایران فراهم شده است، مقام های استرالیا بر این اعتقاد هستند که ایران یک بازار بزرگ و پیچیده با جمعیت جوان و تحصیلکرده، بخش خصوصی پایدار و پایگاه اقتصادی متنوع است. این عوامل در کنار موقعیت جغرافیایی مهم ایران باعث ورود مجدد ایران به اقتصاد جهانی شده است.
براساس این  گزارش، بخش های کشاورزی، غذا، مدیریت آب، آموزش فنی حرفه ای، مراقبت های سلامت و بخش رفاه از جمله بخش هایی هستند که از هم اکنون صادرکنندگان استرالیایی آنها را برای آغاز مراودات خود با ایران مناسب یافته اند. بخش های نفت و گاز و معادن نیز از جمله دیگر بخش هایی هستند که استرالیایی ها در میان مدت آنها را مناسب سرمایه گذاری می دانند.
پس از توسعه مراودات سیاسی و اقتصادی دو کشور در دوران دولت های سازندگی و اصلاحات در ایران، در دوره دولت های نهم و دهم به دنبال صدور قطعنامه های شورای امنیت و وضع تحریم های بین المللی علیه کشورمان، روابط ایران و استرالیا به طور منفی تحت تاثیر قرار گرفت و مبادلات تجاری که در مقطع پیش از تحریم ها به حدود یک میلیارد دلار بالغ می شد، تا سطح 300 میلیون دلار تنزل پیدا کرد.
 با پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و پایان موفقیت آمیز مذاکرات تاریخی ج اسلامی ایران با گروه 1+5 و انعقاد توافق وین، تحرک مجددی در روابط دو کشور آغاز شده است.

 

کد خبر 4923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =