هند و ایران قرارداد تجارت ترجیحی امضا می کنند

وزیر بازرگانی و صنعت هند گفت:هند و ایران کانالی برای تبادل نظر اولیه برای امضای قرارداد تجارت ترجیحی بین دو کشور ایجاد کرده اند

وزیر بازرگانی و صنعت هند گفت:هند و ایران کانالی برای تبادل نظر اولیه برای امضای قرارداد تجارت ترجیحی بین دو کشور ایجاد کرده اند.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از ایرنا 'نیرمالا سیتهارامان' روز سه شنبه در پاسخ به سوالی کتبی در مجلس نمایندگان هند(لوک سابها) افزود: دو کشور در دومین نشست گروه کاری مشترک خود که در 18 و 19 نوامبر (26-27 آبان )در هند برگزار شد ،توافق کردند که کانالی را برای مبادله اطلاعات و تبادل نظر برای امضای قرارداد تجارت ترجیحی بین دوکشور ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد که نخستین نشست گروه کاری مشترک هند و ایران در مورد تجارت و بازرگانی در ماه آوریل در تهران برگزار شد و دو طرف در این نشست توافق کردند که چشم انداز و امکان امضای یک قرارداد تجارت ترجیحی را بررسی کنند.
سیتهارامان گفت که همچنان پرداخت قیمت نفت وارداتی از ایران و تسهیل پرداخت صادرکنندگان به روپیه به قوت خود باقی است.
ارزش مبادلات تجاری بین هند و ایران در طول سال مالی 2015-2014 میلادی به حدود 13/13 میلیارد دلار بالغ شد. دو شریک تجاری تعرفه های اعمالی را بر روی برخی از کالاها با امضای یک قرارداد تجارت ترجیحی به منظور افزایش مبادلات تجاری و سرمایه گذاری کم یا لغو می کنند. این در حالی است که یک نهاد صنعتی و بازرگانی مهم هند 'اسوچم' در ماه اکتبر به دولت هند توصیه کرد که یک قرارداد تجارت ترجیحی را با ایران به منظور تقویت هر چه بیشتر روابط تجاری با این کشور امضا کند.
اسوچم، در این خصوص، گفت که لغو تحریم های بین المللی اعمالی بر ایران بعد از توافق هسته ای فرصت مناسبی را برای هند در شروع مذاکرات برای امضای یک قرارداد تجارت ترجیحی فراهم می کند.
در این گزارش آمده است که امضای یک قرارداد ترجیحی با ایران، به هند در افزایش حجم صادرات خود به ایران مخصوصا مواد دارویی، آهن، فولاد و قطعات خودرو کمک خواهد کرد و ایران همچنین می تواند به عنوان مسیری برای صدور کالاهای هندی به کشورهای آسیای میانه و افغانستان عمل کند.
اسوچم گفته است که ارزش مبادلات تجاری بین هند و ایران در طول سال مالی 2015-2014 حدود 13 میلیارد دلار بوده ولی این میزان در طول سال مالی 2012-2011 یعنی قبل از اعمال تحریم های بین المللی بر ایران بیش از 16 میلیارد دلار بود. این نهاد صنعتی و بازرگانی اکنون از دولت هند خواسته است که ارزش مبادلات خود با ایران را به سطح قبل از اعمال تحریمها بر ایران افزایش دهد.
توافقنامه تجارت ترجیحی (PTA) توافقی بین دو یا چند کشور است که در آنها تعرفه های وضع شده بر کالاهای تولید شده در کشورهای عضو، کمتر از تعرفه های وضع شده بر کالاهای تولید شده در کشورهای غیر عضو می باشد. 
کد خبر 493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =