نرخ تعادلی ارز چه رقمی باشد

عباسعلی ابونوری در گفتگو با اگزیم نیوز از رسیدن قیمت دلار به حدود ۳۵۰۰ تومان به عنوان نرخ مناسب ارز دفاع کرد

برنامه یکسان سازی نرخ ارز در سال ۹۵ یکی از سوالات اساسی بازرگانان و تولیدکنندگان داخلی محسوب می شود. این که نرخ ارز در سال آینده به چه نحو و بر اساس چه مکانیزمی یکسان خواهد شد از اهمیت بالایی برخوردار است و باید گفت یکی از مهمترین مطالبات بخش خصوصی یکسان سازی این نرخ است. دولت نیز با تأکید بر ضرورت یکسان کردن بهای ارز در بازار معتقد است این موضوع جلوی بسیاری از رانت ها و فرصت طلبی ها را خواهد گرفت. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این که یکسان‌سازی نرخ ارز در دستور کار دولت در سال ۹۵ قرار دارد گفت: بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر هیچ اقدامی نکرده است. جهانگیری تصریح کرد: اطمینان مردم به کشور باعث شده است که دست به کارهای عجله‌ای نزنند در صورتی که یک ذره بی‌اعتمادی ایجاد شود نرخ ارز به صورت فنروار بالا می‌رود. جهانگیری همچنین تاکید کرد: دولت وظیفه دارد که شرایط لازم را برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد فراهم کند و در شرایط فعلی کشور تمام بخش‌ها به این مهم اهمیت می‌دهند و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع (اصل 44 قانون اساسی) اشاره می‌کنند.

وی تاکید کرد: بنده اعتقاد دارم که بخش خصوصی باید به میدان آمده و در اقتصاد کشور حضور داشته باشد و امروز نیز با تمام توان خود از بخش خصوصی حمایت می‌کنم تا این بخش به صورت سالم میدان‌دار اقتصاد کشور شود. به گزارش اگزیم نیوز موضوع یکسان سازی نرخ ارز با یک سوال مهم روبرو است و آن این که نرخ تعادلی ارز در سال ۹۵ جه رقمی خواهد بود. کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که نرخ ارز بودجه و نرخ ارز بازار را با هم مورد بررسی قرار دهیم شکافی بزرگ در این بررسی مشاهده می شود که نشان دهنده سخت تر بودن شرایط برای یکسان سازی نرخ ارز است.

دکتر عباسعلی ابونوری در این رابطه می گوید نرخ ارز بودجه اگرچه ملاک واقغی برای سنجش نیست اما لااقل نشان دهنده ذهنیت دولت در مورد قیمت ارز است. این استاد دانشگاه می گوید اگر دولت قصد دارد قیمت دلار را به صورت افزایش نرخ ارز تا رسیدن به ۳۵۰۰ تومان آزاد کند باید این موضوع را با احتمال افزایش نرخ ارز در بازار و ایجاد شکاف مجدد در نرخ ها ارزیابی کند. وی معتقد است افزایش بهای ارز نیز از موضوعاتی است که اگرجه به رونق صادرات منجر می شود اما هزینه های توسعه ای را برای بخش های تولیدی افزایش خواهد داد که این مسأله می تواند هزینه های تولید را افزایش دهد.

وی معتقد است در حال حاضر بهترین قیمت برای دلار رقمی در حدود ۳۵۰۰ تومان تخمین زده می شود که این رقم می تواند تعادل تجاری را نیز برقرار سازد. به گفته این استاد دانشگاه روند کاهشی بهای دلار در بازار که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم احتمالا ناشی از حضور دولت در پروسه تنظیم بازار است و البته این موضوع ممکن است به دلیل پایان سال و احتمال افزایش قیمت ارز به صورت سنتی اتفاق افتاده باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز قیمت ارز در بازار به پایینترین حد خود در سه ماه گذشته رسیده است. هم اکنون دلار در بازار تهران در محدوده ۳۴۰۰ تومان مورد معامله قرار می گیرد.

کد خبر 4938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =