جمهوری چک آمادگی خود را برای مذاکره با بانک های ایرانی اعلام کرد

وین-ایرنا- کاردار جمهوری اسلامی ایران در چک درباره عادی شدن روابط بانکی تهران - پراگ گفت: تماس ها و مذاکراتی میان برخی بانک های دو کشور وجود دارد و رئیس بانک ملی چک بالاترین نهاد بانکی این کشور، آمادگی خود را برای مذاکره با طرف ایرانی اعلام کرده است

«علی اکبر جوکار» در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره تعمیق روابط تجاری ایران و جمهوری چک افزود: خوشبختانه اراده سیاسی دو کشور منجر به تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری شده است. هم اراده طرفین و هم زمینه های کاری به وجود آمده است که با فراهم شدن تسهیلات بانکی می تواند باعث یک جهش در این روابط شود .
وی تاکید کرد: البته اگر قدری احتیاط طرف چک کنار برود و بخش خصوصی ایران نیز فعال تر وارد میدان شود مانع جدی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور وجود نخواهد داشت .
کاردار جمهوری اسلامی ایران در پراگ درباره چشم انداز روابط اقتصادی ایران و چک و اینکه در چه حیطه هایی صنعت چک می تواند به ایران کمک کند، افزود: یکی از عناصر اصلی روابط ایران و چک، بدون شک همکاری صنعتی دو کشور است که قدمتی طولانی دارد. ساخت نیروگاه، کارخانه ماشین سازی تبریز ، کارخانه های نساجی ، قند و شکر ، سیمان و .. از جمله زمینه های همکاری در گذشته بوده است و به همین دلیل صنعت دو کشور با یکدیگر بیگانه نیستند .
جوکار خاطر نشان کرد: خوشبختانه در یک سال و نیم گذشته بویژه بعد از توافق هسته ای وین مانند همه کشورهای اروپایی، چک نیز سعی کرده است، کوتاهی گذشته را جبران کند. در سال گذشته، چهار هیات بزرگ اقتصادی علاوه بر هیات های کوچکتر به ایران و چک سفر کرده اند و در بیشتر زمینه ها، بخش های خصوصی با یکدیگر مذاکره و تفاهم داشته اند. نتیجه این امر در سال 2015 افزایش 50 درصدی تبادلات اقتصادی دو کشور است.
وی گفت: با توجه به زمینه های ایجاد شده که منجر به امضای دو سند مهم از جمله اجتناب از مالیات مضاعف و همچنین سند تقویت همکاری اقتصادی دو کشور و برنامه ریزی های لازم انجام شده است ، چشم انداز سال جاری میلادی و سال 1395 بیشتر مثبت است.
کاردار ایران در پراگ درباره مزایای همکاری چک با ایران افزود: بخش های راه آهن ، خودروسازی، پروژه های نیروگاهی در همه انواع آن ، ماشین آلات صنعتی و کشاورزی ، دارو ، صنایع آب و فاضلاب بویژه مدیریت و تصفیه آب ، پالایشگاه سازی ، پتروشیمی و صنایع غذایی ، نانو تکنولوژی ، شیشه و کریستال و معادن از جمله زمینه هایی است که صنعت چک دارای مزایای فراوان بوده و می تواند مکمل صنعت ایران در بخشهای فوق باشد .
جوکار درباره اینکه چه کالاهای ایرانی برای بازار چک جذاب هستند، یادآوری کرد: اگرچه کالاهای سنتی ایران مانند خشکبار ، فرش ، پسته و زعفران مانند بسیاری از کشورهای اروپایی برای چک جذاب است اما نگاه ما به بازار چک، صادرات کالاهای صنعتی نیز است. بسیاری کالاهای صنعتی ایران بدلیل کیفیت و قیمت مناسب می تواند به چک و از طریق آن به دیگر کشورها صادر شود . البته مواد غذایی و معدنی نیز دارای مزیت برای بازار چک است .
وی درباره همکاری چک با ایران در صنعت کشاورزی کشورمان گفت: در بخش کشاورزی در بخشهای ماشین آلات کشاورزی ، مدیریت آب و مکانیزه کردن کشاورزی مزیت هایی در جمهوری چک وجود دارد که می تواند مورد استفاده کشورمان باشد که عملا در بخش ماشین آلات از جمله تراکتور توافقاتی بین دو کشور انجام شده است .

کد خبر 4939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =