تولید بیش از ۷۴۲ هزار دستگاه خودرو تا پایان آذرماه

بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی کشور حاکی از تولید ۷۴۲ هزار ۳۷۱ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه است. آماری که در هم‌سنجی با پارسال رشد ناچیز سه دهم درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، آن‌طور که دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار داده در ۹ ماهه امسال بیشترین تولید خودرو در بخش سواری‌ها با ۶۷۴ هزار و ۶۵۲ دستگاه بود که ۹۰.۸ درصد از کل تولیدات خودروسازان را تشکیل می‌دهد.

تولید خودرو در بخش سواری رشد یک‌دهم درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ثبت کرد.

بعد از سواری، بیشترین تولید خودرو در بخش وانت با ۵۸ هزار و ۳۷۱ دستگاه (افت ۴.۱ درصدی در مقایسه با ۹ ماهه پارسال) اتفاق افتاد.

در این مدت همچنین هفت‌هزار و ۵۶۵ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شد که حاکی از رشد چشمگیر ۹۲.۸ درصدی است.

برپایه این گزارش، تا پایان آذر ماه امسال ۶۴۷ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (رشد ۴.۹ درصدی)، ۶۳۹ دستگاه ون (رشد ۲۱۷.۹ درصدی) و ۴۹۷ دستگاه اتوبوس (افت ۲۳.۹ درصدی) توسط خودروسازان تولید شد.

خودروسازان ایرانی در نهمین ماه سال ۱۴۰۰ موفق به تولید ۹۰ هزار و ۶۴۹ دستگاه انواع خودرو شدند که در مقایسه با آذر ۹۹ افت ۹.۵ درصدی داشته است.

ایران‌خودرو، همچنان بزرگترین خودروساز کشور

مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۹ ماهه امسال گروه صنعتی ایران‌خودرو با تولید ۳۶۱ هزار و ۷۵۵ دستگاه خودرو، گرچه در هم‌سنجی با پارسال افت ۳.۳ درصدی داشت، اما همچنان عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آنِ خود کرده است.

در تولیدات ۹ ماهه آبی‌پوشان جاده مخصوص، ۳۵۷ هزار و ۲۴۶ دستگاه خودروی سواری، ۳۶۱ دستگاه وانت، ۱۴۴ دستگاه ون، ۴۶۲ دستگاه مینی بوس، میدل باس و اتوبوس و سه‌هزار و ۵۴۲ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده به چشم می‌خورد.

همچنین تولید آذرماه این خودروساز با افت ۲۱.۹ درصدی در هم‌سنجی با سال گذشته به ۴۲ هزار و ۴۵ دستگاه رسید.

رشد ۶.۱ درصدی تولیدات سایپا

برپایه این آمارها، نارنجی‌پوشان جاده مخصوص تا پایان آذرماه امسال ۳۲۳ هزار و ۲۲۷ دستگاه خودرو تولید کردند که حاکی از رشد ۶.۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

۲۷۶ هزار و ۵۹۷ دستگاه سواری، ۴۵ هزار و ۶۵۸ دستگاه وانت، ۱۹۰ دستگاه ون و ۷۸۲ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در آمارهای ۹ ماهه این خودروساز به چشم می‌خورد.

این در حالی است که سایپایی‌ها با تولید ۳۹ هزار و ۶۳۴ دستگاه خودرو در آذرماه، نسبت به آذرماه ۹۹ رشد ۴.۸ درصدی ثبت کردند.

بررسی مهمترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است.

با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۲۱.۹ درصدی در این بخش پیش‌بینی شده است.

کد خبر 49390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =