هدف اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۱ بازگشت اعتماد مردم به اقتصاد است

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، در جلسه با نمایندگان مجلس اظهار داشت: اولین هدف در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بازگرداندن ثبات و اعتماد مردمی به اقتصاد است و سازمان برنامه و بودجه آمادگی دارد تا راه‌حل‌های واقعی و عینی که از سوی مجلس ارائه می‌شود را جهت دستیابی به اهداف اقتصادی به کار گیرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از سازمان برنامه و بودجه «سیدمسعود میرکاظمی» اولین هدف در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بازگرداندن ثبات و اعتماد مردمی به اقتصاد دانست و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: هشت‌سال مردم را معطل مذاکره کردند به‌طوری‌که به اعتماد مردم آسیب وارد شد. به همین خاطر در لایحه بودجه تلاش بر این است تا اعتماد مردم به اقتصاد برگردد. اگر تورم کنترل شود، در تصمیم‌گیری‌ها اقتصادی ثبات باشد، می‌توان با اهرم کردن منابع دولتی ازجمله منابع صندوق پیشرفت و عدالت سرمایه‌های بخش خصوصی و مردم را برای ایجاد رشد اقتصادی به حرکت درآورد. طی چهار دهه گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در توسعه زیرساخت‌ها انجام‌شده، اما امروز اغلب شاخص‌های کلان اقتصادی در وضعیت نامناسبی قرار داد. در حال حاضر دولت ماهی ۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق و ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق دولت قبل را پرداخت می‌کند، واقعاً با این شیوه نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد.

افزایش ۴۳ درصدی بودجه طرح‌های عمرانی

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۱ منابع طرح‌های عمرانی را ۴۳ درصد افزایش داده‌ایم،  اما اگر بخواهیم به شیوه دولت‌های پیشین این پول را بین هزاران ردیف توزیع کنیم ۲۸ سال دیگر هم طرح‌ها به اتمام نمی‌رسد.  باید با اولویت‌بندی طرح‌ها به سراغ پروژه‌هایی رفت که در رشد اقتصادی اثرگذاری بیشتری دارند.

معاون رئیس‌جمهور از همفکری با فراکسیون‌ها و گروه‌ها و مجامع نمایندگان مجلس برای تعیین اولویت‌ها خبر داد و تأکید کرد: طرح‌های عمرانی مهم هستند، اما برخی فکر می‌کنند با اتمام پروژه‌های عمرانی، مشکلات کشور نیز حل خواهد شد. ولی آیا واقعاً این‌طور است؟ فرض کنیم همه پروژه‌های عمرانی تمام شد، آیا مشکلات مردم حل می‌شود؟

آمار بالای بیکاری مهمترین مشکل کشور است

دکتر میرکاظمی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل اقتصادی حال حاضر آمار بالای بیکاری در کشور است؛ افزود: هدف‌گیری درستی انجام‌نشده به‌نحوی‌که زیرساخت‌های فراوانی در کشور ایجادشده ولی برای شغل و افزایش سطح درآمد فکر و راه‌حلی ارائه نشده است. لذا باید در چند سال آینده، تمرکز برای راه‌اندازی و رونق کسب‌وکارها باشد.

مشکلات تنش آبی قابل مدیریت است

وی با اشاره به اینکه اغلب استان‌های کشور با تنش آبی مواجه هستند؛ افزود: منابع آب در لایحه ۱۴۰۱ را با ۱۳۰ درصد افزایش از ۱۱۶ هزار میلیارد ریال به ۲۶۸ هزار میلیارد ریال رساندیم و اگر این روند برای چند سال ادامه پیدا کند می‌توان مشکلات این بخش را مدیریت کرد.

راه حل مشکلات کشور در استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با تشریح برخی دیگر از مشکلات اساسی و به ارث رسیده به دولت سیزدهم اظهار داشت: طرح این مسائل بدین معنا نیست که برای حل مشکلات راه‌حل وجود ندارد. اتفاقاً راه‌حل وجود دارد و آن استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ است.

گفتنی است جلسه هم‌اندیشی و هم‌افزایی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱  با حضور اعضا فراکسیون جنوب مجلس در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

کد خبر 49404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =