۹۳ تریلیون تومان معوقات سیستم بانکی

اسحاق جهانگیری از دو مشکل درآمد پایین نفت و عدم تعریف دقیق میزان بودجه های عمرانی انتقاد کرد

معاون اول رییس جمهور با اعلام آن که سال 94 سخت‌ترین سال اقتصادی کشور بوده گفت: در این سال فروش 2 میلیون بشکه‌ای نفت به یک میلیون بشکه کاهش یافت و نفت 100 دلاری 30 دلار شد. وی با اشاره به دو موضوع مهم در شرایط فعلی اقتصاد کشور از مطالبات معوق سیستم بانکی و پایین بودن سهم بودجه های عمرانی انتقاد کرد. به گفته جهانگیری اکنون 93 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم و منابع بانک‌ها در وام‌هایی که به دولت داده‌اند و معوقاتی که شرکت‌های دولتی بازنگردانده‌اند یا جاهای دیگر حبس شده و قدرت نظام بانکی کشور کاهش یافته است. وی افزود باید توان تسهیلات دهی بانک ها را افزایش دهیم و این امر با اصلاح برخی قوانین بانکی عملی است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: محور اصلی توسعه صادرات غیر نفتی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که دولت در سال آینده این موضوعات را در دستور کار خود دارد و موانع موجود را بطرف می‌کند که نظام بانکی و صندوق توسعه ملی نقش مهمی در پیشبرد کار دارند. وی با بیان این که طرح‌های نیمه تمام باید به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: 500 هزار میلیارد تومان برای اتمام‌ طرح‌های نیمه تمام نیاز داریم که با بودجه‌های عمرانی 30 تا 40 هزار میلیارد تومانی قابل انجام نیست. بنابراین طرح‌های موجود باید واگذار شوند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: آئین‌نامه‌هایی در این خصوص در یک و نیم سال گذشته تصویب کرده‌ایم اما به نظر نمی‌رسد که جواب داده‌اند و در این خصوص از دوستان دولتی باید حساب‌کشی شود که چرا این اتفاق افتاده است، که به نظر می‌رسد گیرهایی در طرح‌ها وجود دارد.

جهانگیری گفت: دولت باید بیرون آمده و خرید خدمت کند. همچنین بهبود فضای کسب و کار جزو اولویت‌های دولت در سال 95 است. وی با بیان این که 2 هزار مجوز شناسایی شده است اعلام کرد که 400 مورد آن تا به امروز حذف شده و برخی از آنها نیز در سیکل حذف شدن قرار دارند. معاون اول رئیس جمهور در خصوص بازار روسیه گفت: این بازار فرصت استثنایی برای ما به حساب می‌آید اما آنها می‌گویند که شما صادر کنندگان بزرگ ندارید و ما نمی‌توانیم با چندین نفر وارد معامله شویم.

جهانگیری افزود: برای رفع این مشکل باید شرکت‌های بزرگ شکل‌گیرد تا این فرصت از دست نرود که بیشتر مواردی که امکان صادرات به روسیه دارد در بخش کشاورزی است و مسئولیت مستقیم آن با آقای حجتی‌ است و نیازمند رفع گیرها و موانع هستیم.

کد خبر 4941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =