تهاتر کالایی گزینه‌ای مناسب برای افزایش تجارت ایران و پاکستان است

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان گفت: به دلیل نبود مسیر مبادلات مالی مناسب میان دو کشور، تهاتر بهترین گزینه برای افزایش واردات و صادرات با پاکستان است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، رئیس جمهوری در ۱۰۰ روز نخست سکانداری دولت سیزدهم، بارها در سخنان خود بر توسعه تجارت با همسایگان تاکید کرد و آن را راهکاری برای کاهش تحریم‌ها و دستیابی به اهداف اقتصادی بلندمدت دانست.

وی تاکید کرد: توسعه تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده و ساز و کار مناسب، پیگیری و اجرای این سیاست در وزارت امور خارجه طراحی و عملیاتی شده است.

با توجه به اینکه اولویت تجاری ایران، توسعه صادرات و واردات با کشورهای همسایه است، یکی از نخستین اقدام‌های عملیاتی دولت سیزدهم، امضای تفاهمنامه‌های تجاری با پاکستان بود که در نیمه نخست آبان ماه با حضور مشاور نخست وزیر این کشور به امضا رسید.

در این تفاهمنامه افزایش تجارت پنج میلیارد دلاری ایران و پاکستان تا دو سال آینده برای ارتقا روابط اقتصادی دو کشور هدف قرار گرفت که با زمینه سازی برای سرمایه‌گذاری شرکای پاکستانی در ایران فراهم خواهد شد.

رفع مشکلات تجاری و فراهم شدن شرایط برای توسعه تجارت آزاد با پاکستان تا سه ماه آینده از دیگر برنامه هایی است که ایران برای افزایش ارتباطات خود با کشورهای همسایه به امضا رسانده است.

ایران و پاکستان در زمینه مبادلات تجاری، مکمل یکدیگر محسوب می شوند که با توسعه همکاری ها از جمله در زمینه های حمل و نقل کالا، تهاتر محصولات، کاهش تعرفه ها و ایجاد بازارچه های مرزی می توان مشکلات بسیاری را از میان برداشت.

در همین راستا، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان با بیان اینکه تهاتر و پیمان پولی از راهکارهای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه است، اظهار داشت: پیمان پولی نیازمند ایجاد یک صندوق مالی است تا بتوان واردات و صادرات را با ارزهای محلی انجام داد.

«فهیمه دامرودی» با اشاره به اینکه پاکستان مبادلات خود با چین را از طریق پیمان پولی انجام می دهد، تاکید کرد: ایران در این زمینه آمادگی لازم را دارد و در آستانه ورود به تجارت از طریق ارزهای محلی است که البته زمان بر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سیستم تهاتر به صندوق پیمان پولی نیاز داریم، تصریح کرد: در این صورت هر دو کشور می توانند کالاهای صادراتی را با پول ملی خود مبادله کنند که این روند در جلوگیری از خروج ارز و تسهیل تجارت تاثیر چشمگیری دارد.

دامرودی با اشاره به آمادگی ایران و پاکستان برای انجام تهاتر و پیمان پولی دوجانبه، تاکید کرد: هر دو کشور برای انجام این نوع مبادلات تمایل دارند اما نیازمند تسهیل گری در این زمینه هستیم که ایجاد مکانیزم انجام کار یکی از مهمترین آنها محسوب می شود.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان گفت: برای انجام این مهم، همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی تاثیر گذار است و تایید آنها برای انجام تجارت محلی باید باشد.

وی با بیان اینکه ایران و پاکستان روابط بانکی مستقل با یکدیگر ندارند، اظهار داشت: تهاتر گزینه مناسبی در شرایط امروز است زیرا می تواند در کاهش منابع ارزی تاثیر بگذارد که البته برای کالاهای صادراتی و وارداتی از این طریق دولت ها باید مجوز لازم را صادر کنند.

براساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور تا پایان آذرماه ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۷ میلیارد دلار بوده است.

کد خبر 49410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =