وجود تحریم هزینه حضور ایران در تجارت جهانی را بالا برده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به وجود چالش های متعدد در مسیر توسعه مراودات بازرگانی ایران با دیگر کشورها، گفت: در کنار تمام عوامل داخلی، تشدید تحریم ها نیز هزینه حضور ایران در تجارت جهانی و حتی صادرات به کشورهای همسایه را تا حدی افزایش داده که تداوم آن برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان غیرممکن شده است.

علیرضا صمدی کلاهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر اهمیت رقابت‌پذیری و ارتقاء شاخص‌های آن در اقتصاد ایران، افزود: متاسفانه اقتصاد ایران به دلیل تحریم و تدوین سیاست‌ های غلط و نادرست اقتصادی در دستیابی به بخش عمده ۱۴۰ شاخص رقابت پذیری اقتصاد در جهان وضعیت مطلوبی ندارد که این به معنای عقب ماندن از چرخه اقتصادی جهان و افت مداوم شاخص‌ های اقتصادی است.

وی افزود: برای رسیدن به اهداف تعیین شده اقتصادی یکی از اصول اساسی ایجاد بستر مناسب برای رقابت‌پذیری است که البته فقدان این مهم تنها به دلیل ضعف‌ دولت نیست بلکه بخش زیادی از آن نیز متوجه سیستم بخش خصوصی است.

صمدی کلاهی بیان کرد: امروزه اهمیت و نقش صادرات در فرآیند رشد اقتصادی بر هیچکس پوشیده نیست، رشد اقتصادی بالا به دلیل اینکه راه‌حل بسیاری از معضلات اقتصادی از جمله فقر، بیکاری، تورم و توزیع نامناسب درآمدها تلقی می‌شود به عنوان یک هدف سیاسی مهم مورد نظر دولت‌ها بوده و اهمیت این شاخص به اندازه‌ای است که امروزه به عنوان نشانه‌ای از قدرت کشورها تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر نیاز به بهره گیری از سیاست‌های مناسب اقتصادی که یکی از بخش‌های اصلی آن تدوین و تنظیم سیاست‌های تجاری مناسب است، دارد.

صمدی کلاهی با اشاره به اهمیت صادرات و حضور گسترده ایران در بازارهای پرجمعیت منطقه، تصریح کرد: صادرات جزئی از تولید ناخالص داخلی است بنابراین رشد صادرات می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر لزوم سامان‌دهی سیستم حمل و نقل کشور، تصریح کرد: نابسامانی حوزه تزانزیت و سیستم حمل و نقل پیر و فرسوده ایران یکی از عوامل مهم در کاهش صادرات به کشورهای همسایه است. از سوی دیگر چون هزینه‌های این بخش در سال‌های اخیر به شدت بالا رفته و در برخی از محصولات با قیمت تمام‌شده خود محصول همخوانی ندارد، در واقع صادرات، صرفه اقتصادی ندارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران محدودیت‌های بانکی را از دیگر مشکلات و موانع صادرات دانست و تاکید کرد: امروزه یک تاجر ایرانی در ساده‌ترین موضوعات صادراتی مانند افتتاح حساب ارزی و بانکی در کشورهای هدف و یا اتصال به سیستم بانکی بین‌المللی و یا حتی صدرو ضمانتنامه‌های بانکی با مشکلات عدیده‌ای که ریشه در تحریم دارند، مواجه است که باید هرچه زودتر برای آن راهکار لازم اتخاذ شود تا شاهد افزایش انگیزه تولیدکنندگان و تجار برای رونق صادرات باشیم.

کد خبر 49706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =