ایران نتوانسته از جایگاه برتر سیاسی خود در منطقه برای توسعه اقتصادی استفاده کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: با وجودی که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر توانسته در ابعاد سیاسی و نظامی به دستاوردهای زیادی دست یافته و جایگاه خود را در نظام بین‌الملل تثبیت نماید اما متأسفانه هنوز نتوانسته از این موقعیت برای توسعه اقتصادی کشور بهره گیری کند.

محمدحسین حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بر ضرورت بهره‌گیری از دستاوردهای سیاسی و نظامی کشور برای توسعه بخش های مختلف اقتصادی تاکید و تصریح کرد: ایران نقش بسزایی در تحولات سیاسی و نظامی منطقه دارد که می‌تواند از این عامل به عنوان اهرم تقویت و تثبیت جایگاه اقتصادی خود بخصوص اینکه بسیاری از کشورهای همسایه مایل و راغب به افزایش همکاری تجاری با ایران هستند، استفاده کند.

وی با قابل تقدیر توصیف کردن جایگاه نظامی و سیاسی ایران در منطقه، یادآور شد: بازار عراق به عنوان کشور دوست و همسایه ایران نباید به حدی در اختیار تجار ترکیه‌ای باشد که سهم ایران از چرخه اقتصادی آن به پایین ترین میزان کاهش یابد.

وی بیان کرد: میزان نفوذ سیاسی و نظامی ایران در این کشور هیچ تطابق و تناسبی با میزان و سهم ایران در بازار بزرگ این کشور ندارد و این یک ضعف بزرگ برای کشور محسوب می شود.

عضو اتاق بازرگانی اراک تصریح کرد: وجود مرزهای مشترک آبی و جاده‌ای با کشورهای پاکستان، افغانستان، ارمنستان و عراق، ظرفیت بالایی را برای افزایش حجم صادرات با این کشورها فراهم کرده ضمن آنکه این پتانسیل می تواند نقش اساسی در کاهش هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری و سرعت تحویل کالا و در نتیجه کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش قدرت رقابت صادرکنندگان ایرانی ایفا کند.

حیدری گفت: این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها تاکنون به طور جدی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و همین عامل سبب شده که کشوری مانند ترکیه بتواند تا این میزان در این بازارها نقش‌آفرینی کند.

وی یکی از چالش‌های صادرات کشور را ایفاد تعهدات ارزی و مقررات مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان و تولیدکنندگان دانست و گفت: وقتی صادرکننده‌ای کالایی را صادر می‌کند باید ارز آن به کشور بازگردد تا چرخ تولید بچرخد بنابراین یک صادرکننده باید به این نیز فکر کند که این پول چه زمانی و با چه نرخی به او بازگردانده می‌شود زیرا تاخیر در بازگشت ارز ناشی از صادرات سبب کاهش حجم آن خواهد شد.

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز در نهایت بر بخش های صادرات، تولید و مصرف‌ تاثیر خواهد گذاشت، افزود: این نوسانات باعث می‌شود که صادرکنندگان با مشکلات زیادی روبرو شوند تا حدی که تعادلات اقتصادی کشور برهم خواهد خورد، بنابراین دولت سیزدهم باید راهکارهای لازم را برای خروج از این معضلات تدوین و اجرایی کند.

کد خبر 49740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =