صدور مجوز ۶ شرکت کارگزاری و هفت شرکت سبدگردانی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای توسعه نهادهای مالی در ۶ ماه گذشته، ۶ مجوز کارگزاری و هفت شرکت سبدگردانی صادر کردیم.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، مجید عشقی در جمع فعالان بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران افزود: پس از ۱۲ سال که هیچ مجوز کارگزاری صادر نشده بود، مجوز ۶ کارگزاری را صادر کردیم و بنا داریم تا پایان سال به صف‌های تشکیل شده پایان دهیم و شرکت‌هایی که صلاحیت لازم را داشته باشند مجوز کارگزاری دریافت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: به هفت شرکت سبدگردان هم مجوز دادیم برای شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه گذاری هم آمادگی داریم تا مجوزهای لازم را صادر کنیم.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه ارزش کنونی بازار بیش از ۶ هزار هزار میلیارد تومان است، گفت: با وجود کاهش‌هایی که این بازار داشته همچنان ارزش این بازار عدد بزرگی است که وجود دارد حتی ارزش نظام بانکی به آن نمی‌رسد.

عشقی افزود: نمی‌توان بازار سرمایه را به حاشیه راند و در نظر نگرفت، زیرا تقریبا منافع کل کشور به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به بازار سرمایه مرتبط است.

وی ادامه داد: یکی از وظایف سازمان بورس، شفافیت شرکت‌هاست که البته این شفافیت هم تابع مولفه‌هایی مانند تصمیمات دولت‌ها و هزینه‌های تحمیل شده به شرکت هاست.

رئیس سازمان بورس همچنین گفت: در سازمان به این جمع‌بندی رسیدیم که احتمالا تا پایان سال بتوانیم دامنه نوسان را به تدریج باز کنیم و با بازخوردی که از اثرات آن در بازار می‌گیریم برای دوره‌های بعد تصمیم خواهیم گرفت. بورس روی دامنه نوسان حساسیت دارد، اما حتماً تا پایان سال این برنامه را اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: دو تا سه ابهام جدی بر بازار سرمایه سایه انداخته که از جمله آن مذاکرات هسته‌ای و بودجه سال آینده است دو تا سه هفته آینده با رفع این ابهامات، راحت می‌توانیم درباره بازار بورس و اقدامات خود تصمیم‌گیری کنیم.

عشقی گفت: نرخ گاز و سوخت، موضوعی بود که صنایع را از مزیت می‌انداخت با گاز ۳۰ سنتی که حتی وزارت نفت هم آن را بالا می‌داند هیچ صنعتی نمی‌تواند رشد کند در این مرحله ما کاری کردیم که روی سقف‌ها تصمیم گیری انجام شود.

وی افزود: فرمول قیمت سوخت که از سال ۹۵ فعال است با توجه به شرایط محیطی باید تغییر کند قیمت گاز مصرف خانگی اروپا از ۲۰ تا ۳۰ سنت به ۲۰۰ سنت افزایش یافت سپس به ۱۰۰ سنت برگشت؛ دلیلی ندارد که در یک جای دنیا برای مصرف خانگی یک اتفاقی افتاد ما همچنان از این فرمول قدیمی برای صنایع استفاده کنیم بنابراین اتاق و فعالان بازار سرمایه برای اصلاح فرمول کمک کنند تا هم برای صنایع و شرکت‌ها نرخ سوخت قابل تحمل باشد و هم سودآوری آن‌ها حفظ شود.

عشقی درباره حمایت از بازار سرمایه اضافه کرد: به اعتقاد من بازار سرمایه به هیچ حمایتی نیاز ندارد، زیرا توان سودآوری شرکت‌ها وجود دارد که می‌تواند به تشکیل سرمایه، دولت و بخش خصوصی کمک کند، اما آنچه که بازار سرمایه را اذیت می‌کند تصمیماتی است که سودآوری شرکت‌ها را تهدید می‌کند.

وی گفت: باید به تصمیم گیرندگان این پیام را بدهیم که تضعیف سودآوری شرکت‌ها نه تنها به نفع دولت نیست بلکه به ضرر دولت است شاید در ابتدا حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات و افزایش نرخ گاز عاید دولت شود، اما ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دولت در نتیجه این تصمیم، کوچکتر می‌شود.

رئیس سازمان بورس درباره اعتبارسنجی افزود: مجوز اعتبارسنجی را بانک مرکزی صادر می‌کند ما در سازمان بورس، مجوز رتبه بندی را صادر می‌کنیم و اقدامات‌مان را در این‌باره انجام دادیم.

وی درباره دارندگان اطلاعات نهانی گفت: از همه دستگاه‌های دولتی از جمله شورای رقابت و وزارت صمت که به نحوی با شرکت‌ها در ارتباط هستند و تصمیم می‌گیرند درخواست کردیم که اطلاعات خود را ارسال کنند و این اطلاعات را داریم به سامانه‌های بورس وصل می‌کنیم که تا افراد دخیل در آن تصمیمات را شناسایی کتیم اکنون فهرست خوبی تهیه شده که سازمان در حال بررسی آنهاست.

وی گفت: تاکنون ۲۰۰ شرکت سود سهام را از طریق سامانه سجام پرداخت کردند و ۲۰ شرکت نیز در حال پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام هستند، اما در سال آینده همه شرکت‌ها سود سهام را از طریق سامانه سجام پرداخت خواهند کرد، زیرا دریافت سود برای سهامداران هزینه دارتر از میزان سود شده است.

کد خبر 50112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =