تحقق رشد اقتصادی در گرو رفع محدودیت‌ های فکری است

مشاور و کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تحقق رشد اقتصادی تنها در گرو رفع محدودیت‌ های فکری است، گفت: از آنجا که با نگاه محدود و محصور در بازار منطقه، نمی‌توان به توسعه‌یافتگی رسید از دستگاهها و سازمان های اقتصادی دولت سیزدهم خواست که تدابیر و زیرساخت های لازم را جهت بالندگی و پویایی اقتصاد کشور فراهم کنند.

اسدالله نیک‌سیرت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان آنکه بهره گیری از نیروهای متخصص در تیم‌های اقتصادی دولت‌های توسعه‌یافته ضروری است، در خصوص دلایل این امر افزود: این افراد حرفه ای و باتجربه به راحتی می‌توانند ضمن شناسایی سریع و فوری نیازهای کشورشان؛ راه‌های متعددی را برای افزایش نقش‌آفرینی و عرضه محصولات این کشورها در دیگر بازارهای دنیا ارائه دهند.

وی افزود: علاوه بر آن، این تیم‌ها شیوه‌های مختلف ایجاد پایگاه در کشورهای توسعه‌یافته را نیز بررسی و زمینه را برای شراکت با برندهای معتبر جهانی فراهم می‌کنند.

نیک‌سیرت بیان کرد: در سال‌های گذشته بخش مهمی از برنامه تجاری ایران حول محور همکاری با کشورهای منطقه و همسایه تعریف شده اما همچنان سهم ایران از این بازار بسیار محدود است.

وی با بیان اینکه ترکیه یک نمونه موفق در این حوزه است، افزود: امروزه محصولات ترکیه علاوه بر منطقه، به همه کشورهای جهان صادر می‌شود چرا که توانسته‌اند با استفاده از توان تیم‌های اقتصادی خود، قابلیت‌هایشان را بر مبنای نیازهای روز دنیا، به روزرسانی کنند و استانداردهای خود را تا بالاترین سطح ارتقاء دهند.

نیک‌سیرت ادامه داد: گرچه حضور در بازار منطقه مهم و الزامی است اما برای رسیدن به اقتصادی پویا، باید استانداردهای تولیدی کشور از سطح کشورهای منطقه بالاتر رفته و به استانداردهای جهانی برسد تا بتواند از بازار وسیع جهان و رقابت تنگاتنگ در آن، سهم خود را بردارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اتکا به بازارهای منطقه سبب خواهد شد پس از خودکفایی آنها در بخش‌های مختلف، کشور در بخش صادرات و به تبع آن در اقتصاد، دچار چالش های جدی شود.

نیک‌سیرت خاطرنشان کرد: ایران چه به لحاظ جغرافیایی و پتانسیل های سرزمینی و چه به لحاظ نیروی‌ انسانی نخبه و با دانش، در بهترین شرایط برای توسعه به سر می‌برد البته به شرط آنکه بتواند داشته‌هایش را برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده، در قالب یک برنامۀ جامع و دقیق و در یک راستا به کار بگیرد.

وی با اشاره به لزوم باز کردن افق‌های جدید صادراتی، بیان کرد: وجود تولیدکنندگان خلاق و کارآفرین در کشور ظرفیت بسیار ارزشمندی است که می‌توانیم با استفاده از آن، سهم صادرات کشور را افزایش دهیم و قطعا تولیدکنندگان اگر بتوانند تولیدات خود را به نحو شایسته و با امنیت خاطر صادر کنند، موجب افزایش ارزش افزوده، گردش منابع و تولید کار در کشور خواهند شد.

کد خبر 50144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =