توسعه صادرات تاثیر ملموسی روی معیشت جامعه خواهد داشت

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بهبود معیشت مردم، سطح اشتغال و رفاه جامعه در سایه توسعه اقتصادی شکل می‌گیرد و رشد اقتصادی هم در گروی افزایش تولید و صادرات است، تاکید کرد: گسترش تولید و صادرات تنها با پشتیبانی واقعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان تحقق خواهد یافت.

حسین آذین روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش صادرات و تبعات ملموس آن بر رفاه جامعه و بهبود کیفیت زندگی اجتماعی، گفت: صادرات برخلاف آنچه تصور می‌شود، ارتباط تنگاتنگی با معیشت مردم دارد پس رونق این حوزه باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم قرار گیرد.

وی با ذکر برخی از شاخص‌های رفاه اجتماعی، افزود: بهره‌مندی از یک شغل مناسب و داشتن درآمد مطلوب نسبت به هزینه‌ها و در نتیجه افزایش قدرت خرید مردم از مهمترین موضوعاتی است که ارتباط مستقیمی با وضعیت صادرات دارد زیرا توسعه صادرات منجر به اشتغالزایی و در نتیجه رونق درآمد کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کج‌سلیقگی و اهمال‌کاری در بسیاری از بخش‌های مرتبط با صادرات، در سال‌های اخیر یا بهتر بگویم دهه‌های اخیر، حمایت‌ جدی از بخش صادرات صورت نگرفته است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: حمایت از صادرکننده و تاجر باید همگن با حمایت‌ دولت‌های دیگر باشد تا بتواند فضای رقابتی برابری را ایجاد کند. به عنوان نمونه در شرایطی که تاجر ایرانی برای استفاده از سیستم حمل و نقل با مشکلات اعتباری و افزایش بی‌رویه هزینه‌ها و همچنین آشفتگی ناوگان حمل و نقل کشور مواجه است، تاجر ترکیه می‌تواند به راحتی از زیرساخت های ریلی و جاده‌ای و حتی امکانات ارتش برای صادرات محصول خود بهره گیری کند.

وی با بیان اینکه حمایت همیشه ارائه تسهیلات مالی نیست، یکی از مهمترین حمایت‌های غیرمالی دولت را کاهش قوانین دست و پاگیر اداری و همگرا کردن عملکرد ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط بخصوص در صدور مجوزها و آیین‌نامه‌های صادراتی دانست و گفت: نارسایی یادشده امروز به یکی از بزرگترین دغدغه‌های بازرگانان تبدیل و سبب شده آنان نتوانند حتی برای میان‌مدت برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. مخصوصاً اینکه آیین‌نامه‌ها بعضاً با یکدیگر در تضاد هستند و اختلاف ماهوی دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم کشور ما از بازارهای صادرات ۱۵ کشور همسایه تنها ۲ درصد است و طرف‌های خارجی به تعهدات ما اعتماد ندارند، افزود: سیاست‌های تجاری و ارزی کشور با یکدیگر هماهنگ نیستند به طوری که فعالان اقتصادی ریشه‌دار کشور را از چرخه فعالیت خارج و در مقابل سوءاستفاده کنندگان رشد می‌کنند.

آذین در پایان تاکید کرد: آنچه امروز به‌عنوان شاخص‌های اقتصادی در کشور با آن‌ها مواجه هستیم یقیناً به معنای ضرورت حمایت از تولید و صادرات است.

کد خبر 50204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =