اقتصاد ایران باید بر تولید محصولات صادرات محور متمرکز شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: از آنجا که نقش صادرات در توسعه اقتصادی کشورها بویژه تاثیر مطلوب آن بر تولید ناخالص داخلی در دهه های اخیر نزد کارشناسان اقتصادی بخصوص متخصصان کشورهای توسعه یافته اروپایی اهمیت زیادی یافته به طوری که اقتصاد آنها بر تولید محصولات صادرات محور متمرکز شده ما نیز باید به این مهم بیشتر توجه کنیم.

مهرداد عباد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت بخش صادرات و نقش آن در رونق تولید و ارتقاء شاخص‌های اقتصادی این کشورها، افزود: در کشورهای توسعه یافته اروپایی، صادرات به حدی مهم است که متخصصان آنها اساساً تولید خود را متناسب با استانداردها، ذائقه و سلایق مشتریان آن بازارها و میزان تقاضای آنها تعریف و برنامه ریزی می کنند.

وی افزود: در این کشورها، تولید بدون صادرات معنا ندارد. در واقع در کشورهای پیشرفته، تولید برای بازار بومی و رفع نیازهای موجود تعریف نشده بلکه تنها زمانی محلی از اعراب دارد که تمرکز آن بر صادرات باشد.

عباد ادامه داد: در کشورهای اروپایی محصولات از همان ابتدا برای رقابت در بازار جهانی تولید می‌شوند و به همین دلیل از بالاترین استانداردهای ممکن برخوردار هستند. ما نیز برای رسیدن به موفقیت در بخش صادرات باید حمایت‌ از تولید محصولات صادرات‌محور و با کیفیت را در دستور کار قرار دهیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: حمایت از تولید بدون نگاه به صادرات و تنها برای رفع بازارهای بومی، تنها یک شعار است که هرگز نمی‌تواند در مقام عمل به ارزش‌افزوده و رونق اقتصادی کشور بی‌انجامد.

عباد با اشاره به مهمترین ضعف‌های کشور در تولید کالای صادرات‌محور، گفت: کیفیت تولیدات ایرانی در اغلب موارد به حدی پایین است که عملاً قدرت رقابت با کالای مشابه در بازار جهانی و بین‌المللی را ندارند؛ به عبارت دیگر، کالای ایرانی برای رسیدن به نقطه مطلوب در بازار دیگر کشورها باید کیفیتی برتر از خود ارائه دهد که البته این مهم در برخی از اقلام و محصولات که مزیت بومی تولید آن در کشور است، مانند فرش و پسته و برخی محصولات دیگر وجود دارد اما در عمده تولیدات مانند قطعات صنعتی و خودرویی، هنوز راه بسیاری برای تثبیت جایگاه کشور در بازار جهان پیشرو است.

وی برخی از مشکلات موثر در کاهش انگیزه تولیدکنندگان در تقویت توان خود برای حضور در بازارهای جهان را برشمرد و افزود: مهم‌ترین مشکلات ساختاری اقتصاد ایران ‌که فشار سنگینی بر تولیدکنندگان تمام حوزه‌ها وارد می‌کند، بی‌ثباتی محیط کلان اقتصاد ناشی از دو کانال جهش‌های نرخ قیمت ارز و صدور قوانین و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه است. این بی‌ثباتی، در عمل امکان هرگونه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلندمدت را از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی سلب کرده و باعث کاهش انگیزه آنها در تولید محصولات با کیفیت شده است.

عباد اظهار داشت: همواره فعالان اقتصادی کشور از تعدد مراکز تصمیم‌گیر و اتخاذ سیاست‌های متفاوت و حتی بعضا متضاد، توسط دستگاه‌های مختلف دچار آسیب شده‌اند و این عدم مدیریت متمرکز باعث شده که محدودیت‌ها و شوک‌های آنی از طرف نهادهای غیرمتخصص در امور اقتصادی به فعالان اقتصادی کشور وارد شود و از سوی دیگر نیز هیچ نهاد و سازمانی به‌صورت مشخص مسئولیت مشکلات موجود را به عهده نگیرد و فضا را برای فرار از بار مسئولیت فراهم کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: مدیریت متمرکز و جامع در مسائل اقتصادی از مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی است که باید در این خصوص برنامه عملیاتی پیاده‌سازی کرد.

کد خبر 50500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =