سیاست‌گذاری نادرست دستگاههای اجرایی، تاجر ایرانی را در بازار جهانی بی‌اعتبار می‌کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک معتقد است: تداوم سیاست‌گذاری‌های صادراتی و اقتصادی نادرست دستگاههای اجرایی در سال های اخیر نه تنها سبب شده تجار محصولات کشاورزی سودی کسب نکنند بلکه استمرار در اتخاذ این تصمیمات به اعتبار آنها در بازارهای جهانی لطمه وارد و در بازارهای دیگر بی اعتبار کرده است.

مجتبی جلالوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر ضرورت افزایش صادرات محصولات کشاورزی، گفت: البته تحقق این امر به برنامه‌ریزی بلندمدت و جامع نیاز دارد که باید بر واقعیت‌های بازار منطبق باشد.

وی یکی از مشکلات بزرگ در سر راه توسعه صادرات محصولات کشاورزی را بی‌ثباتی قوانین و عدم تضمین ثبات در مقررات و بخشنامه های صادره مربوط به این بخش دانست و از دولت سیزدهم درخواست کرد تا برای پیشگیری از افزایش خسارت به کشاورزان و بازرگانان فعال در این بخش قوانین برای زمان طولانی تری تصویب و اجرایی شوند.

وی با بیان آنکه کشاورز و تاجر طبق مقررات موجود برای فروش محصول خود در بازارهای داخلی و خارجی بازاریابی می کند و سپس با رایزنی‌های متعدد و رفع موانع و اخذ مجوزهای لازم، قرارداد امضا می‌کند، ادامه داد: اما بعد از ادامه این فرآیند طولانی‌، اقدام به کشت محصول مدنظر می کند اما دقیقاً در زمان صادرات، بخشنامه‌ای ابلاغ می‌شود که صدور آن را ممنوع می‌کند؛ در چنین روندی کشاورز نه تنها سودی نکرده، بلکه ضرر هم کرده و از همه مهمتر اعتبار خود را در بازار هدف از دست داده است.

وی اضافه کرد: در این مواقع، بازار به دنبال جایگزین‌های مطمئن‌تر از کشورهای دیگر می‌گردد و به همین دلیل خیلی زود محصولات ترکیه و پاکستان جای تولیدات ایران را در سبد بازارهای منطقه خواهند گرفت.

عضو اتاق بازرگانی اراک در انتها با اشاره به لزوم بهبود زیرساخت‌های صنعتی کشور و واردات فناوری‌های روز، توسعه صنایع وابسته به کشاورزی را یکی دیگر از ملزومات امروز کشور دانست و یادآور شد: رشد کشاورزی سبب ایجاد زنجیره بزرگی از اشتغال و درآمدزایی در بخش‌های مختلف از جمله شرکت‌های سموم و کود و ماشین‌های مکانیزه و ماشین‌آلات کشاورزی خواهد شد که بتدریج بسیاری از مشکلات موجود در کشور را رفع خواهد کرد.

کد خبر 50542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =