برگزاری چهارمین همایش نوآوری در صنعت پلیمر اول و دوم اسفند

نایب رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران از برگزاری چهارمین دوره همایش نوآوری در صنایع پلیمر در روزهای اول و دوم اسفندماه سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، سعید زکایی صبح امروز(چهارشنبه)و در نشستی با خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: برگزاری همایش نوآوری در ماه پایانی سال ١۴٠٠ زمان خوبی است که سازمان‌ها و شرکت‌ها به ارزیابی برنامه‌های توسعه‌ای و بودجه برای سال آینده بپردازند که چقدر برای حوزه نوآوری و حوزه‌های جدید، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و آیا برنامه توسعه سازمان خود را با تغییرات جهانی و ایران در حوزه صنعت پلاستیک همگام کرده‌اند یا خیر.

وی افزود: همچنین مزیت برگزاری همایش نوآوری در پایان سال این است که می‌تواند در برنامه ریزی سال آینده برای سازمان‌ها جایگاه ویژه داشته باشد، سازمان‌ها و شرکت‌ها قطعا باید در مسیر فعالیت و فرایند تولید خود نوآوری داشته باشند، در غیر این صورت دچار روزمرگی می‌شوند و اگر سازمان‌ها دچار روزمرگی شوند، محکوم به شکست هستند. اگر سازمانی می‌خواهد توان رقابت اقتصادی خود را حفظ کرده و رشد کند حتما باید برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی مناسبی جهت حوزه نوآوری داشته باشد.

زکایی با اشاره به شعار همایش مبنی بر اینکه «آیا صنعت پلاستیک برای تغییرات سریع متحول‌کننده جهانی آماده است؟»، گفت: با توجه به شرایط سال جاری پساکرونا و تحولات جدی که در حوزه های تکنولوژی و فناوری و… رخ داده، اگر فعالان صنعت پلاستیک خود را برای این تغییرات و تحولات آماده نکنند قطعا از بازی رقابت کنار گذاشته می‌شوند.

تقدیر از شرکت‌های نوآور و آموزش ارزیابی نوآوری برای شرکت‌ها

رئیس کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلیمر افزود: با همکاری «دبیرخانه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران» به ارزیابی و توانمندسازی سازمان‌های نوآور اقدام کرده‌ایم، کمیته تخصصی برای این موضوع تشکیل شده که طی این فرایند به سازمان‌ها آموزش داده می‌شود چگونه میزان نوآوری خود را اندازه‌گیری یا چگونه برای این موضوع در سازمان خود برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: همچنین شرکت‌های توانمند و نوآور در حوزه‌های مختلف از جمله تولید و توسعه محصولات جدید، بازاریابی، خدمات مشتری و در بخش‌های مختلف، انتخاب و در همایش معرفی و تقدیر می‌شوند.

زکایی در خصوص محورهای همایش نیز گفت: توانمندسازی سازمان‌ها در حوزه تغییر و نوآوری، محیط زیست و نوآوری سبز، مقررات محیط زیستی فرصت و محرک نوآوری، روند نوآوری و تغییر در صنعت پلاستیک، روندهای کلان تکنولوژی و تاثیر آن در صنعت پلاستیک، پنج محور اصلی این همایش است و در کنار آن‌ها نیز بخش جالبی اضافه شده که مربوط به تجارب موفقیت‌ها و شکست‌های سازمان ها در حوزه نوآوری است.

وی ادامه داد: در بیشتر کنفرانس ها و همایش ها به موضوع موفقیت پرداخته می شود، اما در این همایش به بررسی تجارب شکست هایی که در زمینه نوآوری اتفاق افتاده پرداخته خواهد شد که در نوع خود کم نظیر است و بدون شک تجاربی که در شکست ها وجود دارد می تواند زمینه ساز موفقیت های آینده باشد.

دبیر چهارمین همایش نوآوری در پایان تاکید کرد: ضرورت رشد ما این است که تغییر و نوآوری را در سازمان ها اجرایی کنیم، سرعت این نوآوری در صنایع مرتبط با پلاستیک کمی پایین است اما امسال نیاز و ضرورت آن با توجه شرایط ایجاد شده بیش از گذشته احساس می‌شود و باید با نگاهی مثبت به سوی پیشرفت با تکیه بر نوآوری حرکت کرد.

ضرورت توجه به صادرات پلیمری با ارزش افزوده بالاتر

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ گونه رتبه بندی در خصوص نوآوری شرکت‌ها وجود ندارد، گفت: ما هیچ آماری در این خصوص نداریم اما میزان میانگین ارزش صادراتی کالاهای پلیمری خود گویای آن است که چه وضعیتی داریم؛ باید بپذیریم که جایگاه فعلی ایران خوب نیست.

زکایی اظهار داشت: در تولید علم کارهای خوبی شده ولی هنوز صنعتی نشده است. در ایران و در زمینه تعامل بین صنعت، مشتریان و دانشگاه فاصله زیادی وجود دارد.

این فعال صنعت پلیمر تصریح کرد: در دوران تحریم فرصت‌های خوبی برای شرکت‌های داخلی به منظور تامین مواد مورد نیاز داخل کشور به وجود آمده لذا باید مراقبت کنیم که ظرفیت‌های ایجاد شده در صورت برطرف شدن محدودیت‌ها، آسیب نبینند.

روش‌های تامین مالی نوآوری در صنعت پلیمر

نایب رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم‌نیوز در خصوص روش‌های تامین مالی نوآوری و اینکه آیا این اقدام باید توسط صندوق‌های نوآوری و ریسک پذیر یا از طریق بانک‌ها باشد، افزود: برخی از نوآوری‌ها در این صنعت با هزینه‌های بسیار کوچک و تحت عنوان «Angel Investor» انجام می‌شود؛ بخش دیگری از این سرمایه‌گذاری‌ها توسط شتاب‌دهنده‌ها صورت می‌گیرد و ایده شما را ارزیابی و به توسعه آن کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: یکسری از شرکت‌ها هم در نوآوری‌ها به صورت MVP سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ یعنی سرمایه‌گذاری مشخصی صورت می‌گیرد ولی سرمایه‌گذار برداشتی نمی‌کند تا نوآوری به نتیجه رسیده و بعد از آن سهمی از شرکت را برمی‌دارد.

زکایی خاطرنشان کرد: البته تامین مالی توسط بانک‌ها معمولا در مراحل آخر و پایانی انجام می‌شود زیرا بانک‌ها بدنبال سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک هستند.

این فعال اقتصادی در عین حال تاکید کرد که روش‌های تامین مالی در ایران همچنان توسعه یافته نیستند و در حال حاضر ابزارها و روش‌های مختلف و جدیدی برای سرمایه‌گذاری در دنیا وجود دارد.

تهدید ایران از ناحیه سرمایه‌گذاری نکردن در صنایع بالادستی نفت و پتروشیمی

زکایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اگزیم‌نیوز در خصوص صادرات و خطرات سرمایه‌گذاری نکردن در صنایع بالادستی پتروشیمی، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری نکردن در صنایع نفت و گاز خطرات و تهدیدهای جدی بدنبال دارد زیرا ممکن است در آینده جای جبران نداشته باشد. روندهای جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های جدید و تجدیدپذیر مانند باد و خورشید در دنیا شدت گرفته و ممکن است سرنوشت مشابه زغال سنگ برای نفت و گاز نیز تکرار شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری باعث کاهش قیمت تولید انرژی از تجدیدپذیرها شده، تصریح کرد: خودروهای الکترونیکی به شدت در حال توسعه و افزایش هستند و قیمت آنها نیز کاهش یافته است. با این حال باید توجه داشت که مصرف پلاستیک در آنها به نسبت خودروهای غیرالکترونیکی افزایش یافته است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ادامه داد: در حال حاضر روندهای حفاظت از محیط زیست افزایش یافته و بازار پلی اتیلن و کیسه‌های پلاستیکی در حال کاهش است؛ همزمان برخی از کشورهای منطقه مانند جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری های گسترده ای در این خصوص داشته‌اند.

وی هشدار داد: باید حواس ما به روندهای جهانی باشد؛ در بحث نوآوری الزاما نباید فقط به محصول تازه نگاه کنیم بلکه شاید مدل کسب و کار ما نیاز به نوآوری داشته باشد.

کد خبر 50594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =