پنج استان شرقی برای جذب سرمایه ایرانیان خارج نشین همسو شدند

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: پنج استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گلستان، سیستان و بلوچستان برای احصا الزامات جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور و ترغیب آنان به سرمایه گذاری در ایران همسو شده و درصدد ایجاد بستر لازم دراین زمینه برآمده اند.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز،  علی اکبر لبافی در نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که به صورت برخط با دبیرخانه شوراهای گفت‌وگوی خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و سیستان و بلوچستان در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، به تشریح چگونگی استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی با هدف بسترسازی برای تسهیلگری، تعریف مشوق های لازم و همچنین بررسی پیشنهادات در اصلاح قوانین و مقررات موجود پرداخت.

وی گفت: خراسان رضوی تاکنون پیگیری هایی برای جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور انجام داده و درصدد برآمده است تا با دستگاه های متولی و استانهای شرق کشور همفکری و همراهی لازم را داشته باشد تا اینکه راه چگونگی استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در حوزه سرمایه گذاری احصا شود، تاکنون نیز در بحث اصلاح قوانین و مقررات و نیز ارایه پیشنهادات برای دسترسی به ایرانیان و هم استانی های خارج از کشور به نتایج خوبی دست یافته ایم.

وی خاطر نشان کرد: در نشست رئیس اتاق بازرگانی ایران با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این مهم تاکید شد که روش ها و فرایند اجرا شامل دسترسی به اطلاعات محل استقرار ایرانیان و سپس نقشه اجرایی و وظیفه هر یک از دستگاهها مشخص شود.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: طبق آمار دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در سال گذشته، حدود چهار میلیون نفر از ایرانیان خارج از کشور ساکن در قاره های مختلف شناسایی شدند که حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از این تعداد معادل ۵۰ درصد در قاره امریکا و ۲۹ درصد در قاره اروپا ساکن هستند، ۵۵۷ نفر نیز در کشورهای عربی و آسیایی زندگی می کنند.

لبافی اظهار داشت:سرمایه گذاری خارجی بسیار مهم است. ایرانیان خارج از کشور منابع زیادی دارند و می توان از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی، بسترسازی دولت و ارتباط گیری بازرگانان ساکن در ایران با آنان زمینه را برای جذب سرمایه در داخل کشور فراهم کرد، البته نکته اینجاست که باید پروژه های قابل دفاع نیز برای جذب این سرمایه ها ارائه کرد.

وی اضافه کرد: در ایران، قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۳۸۱ مصوب شد اما با وجود قوانین حمایتی و سیاستگزاری ها، اتفاق خاصی در این دوران رخ نداده است،  البته در سالهای گذشته مشوقهای سرمایه گذاری بررسی شد که با پیگیری شورای گفتگوی استان، عدد سرمایه مورد نیاز برای برخورداری از مشوق های ایرانی از ۵۰۰ هزار دلار به ۲۵۰ هزار دلار رسید، این در حالی است که ترکیه ۱۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری را ملاک ارائه مشوق ها قرار داده است.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات در خصوص جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت : با محدودیت ناشی از محرمانه بودن اطلاعات ایرانیان خارج از کشور مواجه هستیم، در حوزه رایزنان بازرگانی خارج از کشور نیز افرادی که بتوانند ارتباطات را پیگیری نمایند، باید با هماهنگی اتاقهای بازرگانی و بخش خصوصی انتخاب شوند که این اتفاق به ندرت رخ می دهد، لذا شاید بهترین راه حل ایجاد دفاتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در کشورهای هدف باشد که این موضوع تاکنون محقق نشده است.

وی اظهار داشت: کاهش سرمایه مورد نیاز برای برخورداری از مشوق های سرمایه گذاری در ایران از ۲۵۰ هزار دلار به ۱۰۰ هزار دلار یکی از پیشنهادات ما در بحث جذب سرمایه خارجی، ضرورت ایجاد دفاتر جذب سرمایه گذاری در سفارتخانه های ایران در کشورهای هدف و تعیین رایزن سرمایه گذاری به منظور معرفی فرصتهای سرمایه گذاری ایران به اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی از جمله پیشنهادات ما برای جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور است.

لبافی ادامه داد: اصل موضوع استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور مورد تاکید همه استانها است اما در این خصوص الزاماتی باید فراهم شود، در حوزه اصلاح قوانین و مقررات لازم است قوانین مخل در این حوزه را استخراج و پیشنهاد شود.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی از خارج نشینان استان های شرقی و نحوه برقراری ارتباط با ایرانیان خارج از کشور است که به صورت غیررسمی از طریق نخبگان و تجار می توان در این زمینه اقدام کرد، ما در خراسان رضوی توانستیم اطلاعات ۵۰ تن از خراسانی های مقیم خارج را شناسایی کنیم و اطلاعات آنها را به دست آوریم و در حال رایزنی برای برقراری ارتباط با آنها هستیم.

لبافی تصریح کرد: موضوع انتقال سوابق بیمه خارج نشینان به داخل کشور یکی از موضوعات مدنظر این افراد است. آنها تمایل به بازگشت به داخل کشور دارند اما با بازگشت به ایران، باید از سوابق بیمه ای خود صرف نظر کند؛ حال آنکه در اغلب کشورهای دنیا امکان انتقال سابقه بیمه وجود دارد و دو کشور با یکدیگر در این زمینه تعامل می کنند، دسترسی زیادی به بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور نداریم و باید راهکارهای لازم برای برقراری ارتباط با این افراد در قالب یک برنامه از سوی استان های شرقی تعریف شود و از همه مهمتر، دستگاه های مختلف در این زمینه توجیه شوند تا به ما کمک نمایند.

وی اضافه کرد: یکی از ایرادات موجود، بحث حفظ شخصیت سرمایه گذار در فرایند جذب سرمایه است، باید همه امور سرمایه‌گذار در درون استان صورت پذیرد و نیازی به پیگیری مدام از پایتخت نباشد، بحث نظام تامین مالی کارآمد نیز بسیار مهم است و باید در این خصوص راهکارها و پیگیری های لازم را داشته باشیم.

لزوم برقراری امنیت سرمایه گذاری در کشور

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم برقراری امنیت سرمایه گذاری در کشور در راستای جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور گفت: وقتی سرمایه گذاران داخلی با مشکلات زیادی در حوزه بوروکراسی اداری و مسائل بانکی و غیره دست و پنجه نرم می‌کنند، نمی توان امیدی به جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور داشت؛ زیرا آنان وضعیت داخل ایران را رصد می نمایند و تا زمانی که اطمینان حاصل نکنند، اقدام به سرمایه گذاری نمی کنند.

سعید پورآبادی افزود: در این زمینه با برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور صحبت کرده ایم اما آنها تمایلی به این کار ندارند، لذا اطمینان از امنیت سرمایه گذاری بسیار مهم است.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان نیز در این نشست بر لزوم برقراری دیپلماسی قدرتمند در خارج از کشور و نیز انتخاب رایزنان بازرگانی از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: عدم ثبات در قوانین و مقررات و عدم کارایی نظام مالیاتی و بانکی و تامین اجتماعی برخی از موانع در جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج است. در وهله نخست باید کشورهای هدف را در جذب سرمایه ایرانیان شناسایی نماییم و سپس، ظرفیت استانهای شرقی را مشخص کنیم تا هدف گذاری در راستای جذب سرمایه این افراد مشخص گردد.

عزیزم احمد دهباشی اظهار داشت: بهتر است ابتدا بر جذب سرمایه از کشورهای همسایه تمرکز نمود و در مرحله دوم با همکاری اتاق های بازرگانی و دستگاه های متولی، حوزه کار را گسترش دهیم و به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس و سپس دیگر قاره ها برویم.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اگر می خواهیم جمعیت توریست خارجی را افزایش دهیم و تولید را با هدف تامین نیاز این افراد بالا ببریم، باید به مناطق آزاد تجاری تاکید کنیم، ما به منطقه آزاد خواف در استان خراسان رضوی نیاز داریم.

محمدعلی امیرفخریان افزود: در زمینه جذب سرمایه خارجی و سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور می توان پیشنهادات را به دو دسته کلان و بلندمدت و کوتاه مدت تقسیم نمود. در سطح خرد در استانها می توان برخی اقدامات را انجام داد. سرمایه گذاری در خصوص ظرفیت استانها و تولید اقلام مورد نیاز گردشگران نیز مساله مهمی است. همچنین باید به انتخاب رایزنان در کشورهای هدف توجه نماییم.

وی تاکید کرد: باید فهرست فرصت های سرمایه گذاری استان ها را تهیه نماییم و در اختیار وزارت خارجه قرار دهیم تا به زبان های مختلف ترجمه گردد. همچنین برگزاری نمایشگاهی با پذیرش ایرانیان مقیم خارج از کشور و علاقمند به سرمایه گذاری می تواند در این زمینه موثر باشد.

کد خبر 50613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =