تجارت ترجیهی با ایران شرایط خوبی نصیب ترکیه کرد

رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی و بورس‌های ترکیه گفت : خوشبختانه قراردادهای متعددی که بین ایران و ترکیه در قالب تجارت ترجیحی و سایر مدل های مطرح، منعقد شده اند شرایط خوبی را برای ما مهیا کرده است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، حصار جیکلی اوغلو رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی و بورس‌های ترکیه (TOBB) در دیدار با هیئت اقتصادی از اتاق ایران، تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه را از اهداف جدی بخش خصوصی این کشور دانست و گفت: آنچه امروز بین ایران و ترکیه به عنوان مناسبات اقتصادی در جریان است، تنها یک درصد از ظرفیت موجود در این زمینه را تشکیل می دهد.

وی با تاکید براینکه انتخاب ترکیه به عنوان نخستین مقصد هیئت تجاری از اتاق ایران در دوره جدید هیئت نمایندگان این اتاق مایه افتخار است، تصریح کرد: این نشان می دهد که رئیس اتاق ایران و روسای اتاق های سراسر این کشور، ما را به عنوان برادران خود می بینند.

بنا بر این گزارش در این مراسم، موضوع مشکلات اقتصادی ناشی از ناامنی های اخیر در منطقه مورد توجه قرار گرفت.

به اعتقاد رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی ترکیه این مسئله مانند طوفانی است که هم از نظر اقتصادی و از منظر اجتماعی و فرهنگی تبعات نامطلوبی بر منطقه وارد آورده و تجار ایرانی و ترک را با ریسک های جدی مواجه ساخته است.

جیکلی اوغلو گفت: فراموش نکنیم که چالش موجود از منطقه هم فراتر رفته و اروپا را نیز درگیرخود کرده است.

طبق آمار ارائه شده از سوی وی درحال حاضر 3 میلیون پناهجو در ترکیه حضور دارند که نزدیک به 8 میلیارد دلار هرینه برای کشور ترکیه درپی داشته است.

جیکلی اوغلو، در بخش دیگری از سخنان خود لغو تحریم ها علیه ایران را اقدامی مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و افزود: کارفرمایان و صاحبان صنایع ستون روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور به شمار می آیند که درواقع این موضوع نوع نگاه اتاق بازرگانی ترکیه را نسبت به لزوم همکاری های مشترک نشان می دهد.

این مقام ترک یادآور شد: TOBB در قبال رسیدن به حجم تجارت اعلام شده بین ترکیه و ایران که بالغ بر 30 میلیارد دلار است، احساس مسئولیت کرده و برای رسیدن به این هدف تلاش می کند.

وی افزود:  خوشبختانه قراردادهای متعددی که بین ایران و ترکیه در قالب تجارت ترجیحی و سایر مدل های مطرح، منعقد شده اند که شرایط خوبی را برای ما مهیا ساخته است.

رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی و بورس‌های ترکیه، چالش های موجود در سیستم بانکداری ، حمل و نقل جاده ای و دریایی را مهم ترین موانع توسعه مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه معرفی کرد.

وی گفت: اجرای قراردادهای منطقه ای که به اجرایی شدن تعهدات بین کشورهای عضو اکو منجر می شود و از سوی دیگر امکان افزایش روابط تجاری ایران وترکیه را نیز درپی دارد.

رئیس بورس‌های ترکیه در ادامه آنچه امروز بین ایران و ترکیه به عنوان مناسبات اقتصادی درجریان است را تنها یک درصد از ظرفیت موجود در این زمینه برآورد کرد و ادامه داد: حوزه معدن، گردشگری، شیمی، ماشین آلات و عمران زمینه های خوبی برای فعالیت مشنرک بین دو کشور هستند توجه داشته باشیم که ما به عنوان روسای اتاق ها وظیفه داریم که پس از آشنایی و شاخت کافی از ظرفیت کشورهای مختلف راهنمای خوبی برای واحدهای زیرمجموعه خود باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به تفاهم نامه ای که درهمین جلسه به امضا رسید، از موقعیت های خوبی که برای همکاری های دوجانبه و منطقه ای به وجود خواهد آمد، سخن گفت و ادامه داد: ایران در توسعه روابط اقتصادی خود می تواند پلی بین غرب و خاور دور باشد که همین نقش را نیز ترکیه بر عهده دارد. بنابراین دو کشور می توانند با احیای جاده ابریشم و کاهش تعرفه های گمرکی قدم های جدی بردارند.

رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی و بورس های ترکیه بر این باور است که همکاری در زمینه امور گمرکی و لحاظ کردن تسهیلات ویژه در این رابطه از ضروری ترین اقداماتی است که باید بین ایران و ترکیه اجرایی شود.

بر اساس اظهارات وی 90 درصد صادرات ترکیه مربوط به محصولات صنعتی است که از این بین 160 میلیون دلار به بازارهای اروپایی و امریکایی صادر می شود.

طی سالهای گذشته 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به طور مستقیم وارد ترکیه شده که نتیجه تشکیل اتحادیه گمرکی اروپا و ترکیه است. از سوی دیگر 75 درصد این سرمایه گذاری ها به شرکت های اروپایی و آمریکایی اختصاص دارد.همچنین ترکیه در بحش سرمایه گذاری گردشگری به عنوان ششمین کشور دنیا شناخته می شود.

گفتنی است در این نشست، تفاهم نامه افزایش همکاری بین رئیس اتاق ایران و رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی و بورس های ترکیه (TOBB ) به امضا رسید.

کد خبر 507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =