افزایش سرمایه‌گذاری لازمه تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی است

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از الزامات مهم در تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی، مبنا قرار دادن سند آمایش سرزمین و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور و استان است.

به گزارش اگزیم نیوز، مهدیه ضیائیان روز دوشنبه افزود: افزایش سرمایه‌گذاری و مدیریت مصرف در کنار استفاده از ظرفیت معادن و محصولات کشاورزی لازمه تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی استان در بودجه سال آینده است.

وی گفت: توجه بیشتر و دقیق‌تر به صنایع تبدیلی، برندسازی و تجاری‌سازی برای افزایش صادرات غیرنفتی از دیگر الزامات تحقق رشد هشت درصدی است.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، اظهار داشت: با توجه به تعطیل بودن ۷۰ درصد واحدهای تولیدی در خراسان جنوبی، مشکلات مربوط به شهرک‌های صنعتی نیز باید پیگیری و برای رفع موانع تولید اقدام شود.

وی راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل و تعاونی‌های راکد را ضروری دانست و افزود: از آنجا که آمار بیکاری در خراسان جنوبی ۳۶ درصد بوده، برای رسیدن به هدف مد نظر در رشد اقتصادی نیاز است این موارد به‌خوبی احصا و بررسی شود.

ضیائیان گفت: اگر تعاونی‌های خاموش فعال و کارخانه‌های تعطیل راه‌اندازی شود آن وقت می‌توان تحقق رشد هشت درصدی در اقتصاد را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به جای تعریف پروژه‌های جدید ابتدا پروژه‌های نیمه‌تمام در نقاط مختلف استان را به اتمام رساند.

دکترای علوم اقتصاد گفت: با توجه به اینکه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی هنوز برندسازی و تجاری‌سازی نشده و بسته‌بندی مناسبی هم ندارد اگر برای بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی چاره‌اندیشی نشود نمی‌توان رشد اقتصادی را انتظار داشت.

وی با اشاره به خام‌فروشی در حوزه معادن گفت: تا زمانی که سنگ‌های معدنی استان خام‌فروشی شود و صنایع فرآوری و پایین‌دستی معادن توسعه نیابد، رشد اقتصادی مطلوب محقق نمی‌شود.

ضیائیان افزود: ۷۰ درصد شیر تولید شده در خراسان جنوبی به‌صورت خام به استان‌های همجوار ارسال و پس از فرآوری با قیمت چند برابر به استان بر می‌گردد که اگر به این موارد توجه نشود نه تنها به رشد هشت درصدی دست نمی‌یابیم بلکه با رشد منفی در استان روبه‌رو خواهیم بود و همچنان مشکلات باقی می‌ماند.

رشد اقتصادی و ارتقای بهره‌وری (تولید و اشتغال)، عدالت‌محوری و ثبات اقتصادی و ارتقای کیفیت بودجه‌ریزی از سیاست‌های مالی لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام شده و دولت برای سال آینده رشد اقتصادی هشت درصدی را هدف‌گذاری کرده است.

کد خبر 50709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =